218 Tita en bibliotheekreserveringen

Ik heb een hekel aan de werking van de reserveringen in de bibliotheek (alleen de onze of overal?).

Als ik een stapel boeken heb uitgeleend en ik ben een goed (en eventueel ook dik) boek aan het lezen vlak voor de uitleentermijn verloopt, dan durf ik dat wel eens te verlengen. Daar dienen die verlengingen nu toch eenmaal voor. Maar als er dan een andere ontlener dat boek heeft gereserveerd, mag ik het niet verlengen en dus ook niet uitlezen zodat die ander het WEL kan lezen.

Zo’n idiote regeling vind ik dat. Ik ben van mening dat je het gewoon zoals altijd 1 keer mag verlengen en dat pas DAARNA die ontlener zijn gereserveerde boek kan krijgen.

Ik ben daar dan ook heel koppig in, want ik lees rustig mijn boek uit en breng het pas daarna terug. Het gevolg is natuurlijk ook voor mij: boete!

Daarom probeer ik online mijn uitgeleende boeken in de gaten te houden. Van zodra dat ik zie dat er een boek gereserveerd is, leg ik het bovenaan op mijn te-lezen-stapeltje. Zo krijg ik het soms toch op tijd uit.

2 thoughts on “218 Tita en bibliotheekreserveringen

  1. Herkenbare frustratie Tita!! Bij ons mag je 2x verlengen maar inderdaad niet als het boek door een ander werd gereserveerd! Ik gun hen geen boetegeld dus breng ik het boek gewoon binnen en ontleen het later opnieuw. Of: lees geen populaire boeken, dan heb je alle tijd van de wereld om ze uit te lezen 😉

  2. Moet eerlijk zijn ik ben een van de mensen die constant reserveringen maakt en ik wordt gek als mijn boeken niet binnen zijn op de termijn die de website zegt 😀
    Heb eigenlijk zelf nog nooit het probleem gehad dat ik ze moest reserveren. Populaire boeken lees ik altijd direct uit, meestal zelf binnen de week. En ik breng ze ook per boek terug naar de bib. (Een voordeel van niet zo ver van de bib te wonen.)

Geef een reactie

