#wijvenweek 235 Tita en zelfcensuur

Zelfcensuur. Het onderwerp van deze week waar ik het meeste “schrik” voor had. Ik schrijf namelijk over de dingen die mij bezighouden, mij interesseren en de rest kan ontploffen.

Daarom een postje over zelfcensuur op-een-ander, namelijk op smoelenboek.

Ik vind mijn anonimiteit op mijn blog heel erg belangrijk en ik gebruik zelfs een anoniem email-adres. Maar op smoelenboek ben ik “bevriend” met mensen die ik bijna van haar noch pluim ken. ’t Is te zeggen: ik weet wel wie die mensen zijn, maar velen zijn al lang uit mijn leven verdwenen en ik converseer totaal niet meer met hen.

Toen ik pas op smoelenboek zat, was ik niet zo bezig met wie wat allemaal kon lezen en bekijken. Maar ondertussen vind ik dat juist heel belangrijk. Ik ging al een tijd kritischer om met wat ik postte: ik vermijd het om negatieve berichtjes te posten en af en toe zorg ik dat bepaalde mensen mijn bericht niet kunnen lezen.

Maar nu heb ik me echt voorgenomen dat ik er korte metten mee ga maken. Nee, ik verwijder mijn account niet want ik vind smoelenboek een heel gemakkelijk communicatiemiddel. Maar ik ga wel snoeien in mijn “vrienden”, ze indelen in groepen en er op letten om bij elk bericht te checken wie wat mag lezen. En uiteraard ga ik nog meer waken over wat ik post.

4 thoughts on “#wijvenweek 235 Tita en zelfcensuur

  1. Pingback: #wijvenweek 235 Tita en zelfcensuur | Wijvenblogs

  2. Ik ben niet meer zo intensief met FB bezig. Vroeger zette ik er ook veel foto’s op, maar die heb ik er allemaal afgehaald toen ik eenmaal doorhad dat FB dan eigenaar wordt van MIJN foto’s. Verder mag wat er op FB staat door iedereen geweten en gelezen worden, ik lig daar niet zo wakker van.

  3. Ondertussen heb ik zo’n 40 “friends” verwijderd en ook een heleboel van mijn “interesses” of pagina’s die ik “leuk” vond. Het voelt in ieder geval een pak lichter.

  4. Ik ben er nog bij hihi.
    Ik maak er mij eigenlijk niet druk in. Er staat niets op facebook dat niet iedereen mag weten of zien.
    Heb maar een extra groep en dat zijn de collega’s van mijn mama, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ons mama dat gevraagd had 😀

Geef een reactie

