292 Tita en tiramisu (dag 35)

Diegenen die mij kennen weten waarschijnlijk wel al dat ik geen keukenprinses ben. Als ik 2 potten tegelijk op het vuur heb staan, panikeer ik al. Ik kook dan ook helemaal niet graag en doe het dus nooit wanneer de Mams thuis is.

Maar nu ik alleen thuis ben moet ik wel natuurlijk. Want van frietjes halen en pizza’s word ik dik en een mens raakt dat ook snel beu. Dus ik doe af en toe een poging, maar hou het wel basic. Zo bakte ik gisteren kroketjes in de oven en worst in een pan en sneed een tomaat in plakjes en ik had een avondmaal.

Wat ik wel heel af en toe leuk vind als het niet te moeilijk is, is een lekker dessertje maken. En toevallig vond ik een gemakkelijk tiramisu-gerechtje in een Flair. En ’t bleek superlekker te zijn. Dus deel ik het hier even.

Tiramisu met chocolade (en eventueel aardbeien) (6 porties)

benodigdheden: 4 eieren, 75 g suiker, 50 g mascarpone, 75 g gesmolten chocolade (ik nam melkchocolade omdat ik geen witte chocolade lust), 1 doosje boudoirs/lange vingers (ik nam speculaas omdat ik dat lekkerder vind), 1 kopje groene thee, cacaopoeder (ik verkruimelde speculaas)

bereiding: Splits 4 eieren. Klop de eierdooiers met de suiker tot een stevige, bleke massa. Voeg dan de mascarpone en de gesmolten chocolade (ik liet die snel eventjes smelten in de microgolf) toe. Klop in een andere kom de eiwitten stijf en spatel ze voorzichtig door het dooiermengsel. Dompel de koekjes 1 voor 1 in de groene thee. Maak in 6 potjes (ik vond het eigenlijk voor meer dan 6 personen, dus ik had 8 potjes) laagjes met koekjes, eventueel plakjes aardbei en het eiermengsel. Bestrooi met cacaopoeder (of speculaaskruimels) en laat minstens een nacht opstijven.

ongeveer 300 kcal per persoon – 40 minuten bereidingstijd (+ opstijven)

 

Ik had na een bezoekje aan de Bompa (die 94 werd) nog heel wat tiramisu over, dus ik heb de buren dan maar een plezier gedaan met de overschot. Kwestie van mezelf geen indigestie te bezorgen. 😉

6 thoughts on “292 Tita en tiramisu (dag 35)

  1. Ik wou net zeggen: een portie voor 6, hallelujah! 😀
    Je kookstijl doet me aan die van mijn zus denken, als mijn ouders op vakantie gaan, jullie zouden een goed team vormen in de keuken!

    • Hoe bedoel je? Omdat ik iets zoets maak? Ik maak ook andere dingen, hoor. Gisterenmiddag heb ik een slaatje gegeten van tarwe met pesto, mozzarella en tomaat (ja, de Mams heeft heel de koelkast vol tomaten gestoken, dus ik eet 14 dagen niks anders van groenten). En ’s avonds macaroni met pesto (’t is zelfgemaakte en die mag je ook niet te lang laten staan, hè), tomaat (again), een beetje mascarpone (waarvan ik ook te veel over heb) en mozzarellanuggets.

      • Nee zij zou er nooit op komen om iets zoets te maken! Ik had het over je kroketjes in de pan etc 🙂 Maar zij doet echt niets zelf in de keuken, die creaties die je hierboven beschrijft lijken me keilekker. Zij en mama zijn nu bezig om zoveel mogelijk op voorhand te maken voor haar zodat ze niet te veel zelf moet doen; vorig jaar had ze echt een triestige weekmenu. Jij kan toch wel véél beter je plan trekken dan zij !

Geef een reactie

