316 Tita in Stockholm: 4) Norrmalm (dag 59)

Het heldere weer bracht me ’s ochtends op het idee om nog eens even van het mooie uitzicht te gaan genieten op het Evert Taubes Terrass. Met de fiets daarheen dus.

Daarna wandelde ik nog even door de oude stad op zoek naar een bakker waar ik over gelezen had maar die ik de voorbije dagen nog niet had gevonden. Hij bleek uiteindelijk niet zo de moeite te zijn als ik gedacht had. Maar eventjes verder ontdekte ik in een winkel een mooie en praktische toilettas (mooier dan diegene die ik de dag ervoor had gezien). Ik besloot er ’s avonds voor terug te komen zodat ik er niet de hele dag mee moest sleuren.

Ik liep de wijk Norrmalm in via de shoppingstraat Drottninggatan. Algauw ontdekte ik dat ik mijn handige omrekenkaartje (ik had in België een kaartje gemaakt met daarop verschillende bedragen in Kronen en erbij gezet hoeveel de waarde in Euro was) was verloren: verdorie toch!

De shoppingstraat was niet mijn ding: de mode is er anders dan in België. Ook op gebied van oorbellen vond ik er mijn goesting niet. Gelukkig waren er nog de prachtige parken. Aan Vasaparken passeerde ik ook het appartement waar Astrid Lindgren een groot deel van haar leven heeft gewoond. En aan het park Observatielunden ontdekte ik de stadsbibliotheek. Ik werd plots stikjaloers op de Stockholmenaars: zo’n prachtig gebouw! Als 4-uurtje kocht ik mezelf een heerlijke chocolademuffin. Die was zo groot dat ik ’s avonds niet meer moest eten! De Östermalmhallen pikte ik gauw ook nog even mee maar was niet mijn ding: het is een grote hal vol winkeltjes die vis en vlees verkopen en eetgelegenheden, maar ik vond de visgeur niet te harden.

Het was al laat (ongeveer 20u) toen ik weer aan de oude stad arriveerde. Ik kocht de toilettas en fietste bibberend van de kou terug naar Södermalm. Daar las ik, met een sjaal om me heen, nog wat in mijn boek aan het water.

Rond 22u30 vond ik het welletjes geweest.

7 thoughts on “316 Tita in Stockholm: 4) Norrmalm (dag 59)

    • Het was vooral gemakkelijk om snel van de ene kant van de stad naar de andere te geraken. En het kostte maar € 14 voor 3 dagen. Wel mag je ze niet zomaar ergens op slot zetten. Je moet ze altijd weer op een standplaats gaan zetten (eender waar en er zijn er ontzettend veel). Maar als je shopt of van het ene gebouw naar het andere loopt, is die fiets toch niet handig. Dus eigenlijk is het wel een goed systeem. En op de fiets zie je veel meer van de stad dan wanneer je de metro zou nemen.

  1. Leuk om je reisverslagjes te lezen. Ik vind het altijd leuk om te kijken naar wat de lokale kledingstijl is (ook al vind ik het zelf maar een lelijke stijl :p) en vooral gebouwen en de sfeer vind ik altijd leuk om te bekijken!

  2. Superleuk om je verslagjes te lezen, Tita!
    Je hebt precies geluk gehad met het weer? Ik hou zelf ook ontzettend van Stockholm (en Zweden)! Fijn dat je zo genoten hebt

    • Het was tussen de 22° en 28°. Eén keer heeft het 10 minuutjes gedruppeld ’s avonds en 1 keer heeft het echt geregend maar dat was na 22u en toen was ik al op mijn kamer. Echt zalig dus! En ja, ik ben helemaal verkocht aan Stockholm! En de rest van Zweden staat ook op mijn verlanglijstje, maar natuur doe ik liever niet op mijn eentje (ik loop verloren in bossen en zo). 😉

Geef een reactie

