319 Tita in Stockholm: 7) Södermalm en shoppen (dag 62)

Omdat ik een paar dagen voordien nog niet de helft van Södermalm had bezichtigd, wou ik dat op mijn laatste dag goedmaken. Ik had overigens voornamelijk de shoppingstraten nog niet gezien.

Hoewel ik niet vroeg vertrok (het was na 10u) bleken de winkels nog grotendeels dicht te zijn en pas open te gaan vanaf 11 à 12 u (ze blijven ’s avonds ook wel langer open). Dus trok ik toch eerst nog maar even naar een park dat ik nog wou zien waar een prachtige kerk stond. Ze zag er alleszins prachtig uit langs buiten (binnen mocht je niet wegens restauratiewerken) en op de plekken waar er geen stellingen rondom stonden. Een beetje jammer. Het park zelf was wel mooi, met heel veel groen en prachtige bomen. En veel schaduw, wat ik wel heerlijk vond op zo’n warme dag. Er was ook een wijk met nog oude, typische Zweedse huisjes (die rode van uit de boekskes): schattig!

Rond half 1 trok ik terug richting de winkels en ontdekte ik een paar leuke retro- en decoratie-winkeltjes. Maar grotendeels niet voor mijn portemonnee. Ik kocht er wel een mooie drinkbeker (ik heb iets met drinkbekers) met rode peren op. Verder vond ik mijn gading weer niet in de Stockholmse winkels en ik had het algauw gezien.

Omdat ik toch een cadeautje voor de Mams en de Paps wou meebrengen trok ik naar Chocladfabriken, een pralinewinkeltje, en kocht ik voor elk een klein doosje. En natuurlijk vergat ik mezelf ook niet. Daarna repte ik me naar het hostel om al dat lekkers op te bergen en tegen de warmte te beschermen.

Ik nam geen tijd voor een middagpauze maar trok weer naar Norrmalm om kaartjes te kopen. Niet om te versturen, maar voor mezelf. Sommige uitzichten kan je gewoon zelf niet trekken met je fototoestel maar er bestaan wel prachtige kaarten van. Ook wou ik een Stockholm-souvenir maar geen te flauw. Je zag er de typische paardjes, vlaggen, t-shirts,… En wat ook opviel waren de souvenirs met elanden op: shoppingtassen, broches, oorbellen,… Uiteindelijk kocht ik mezelf een drinkbeker met paarse en blauwe elandjes op: niet TE souvenirachtig maar voor mij wel een echte herinnering aan mijn weekje Stockholm en bovendien nuttig.

’s Avonds maakte ik de belofte aan mezelf waar. Omdat het mijn laatste avond in Stockholm was wou ik nog eens gaan zitten lezen op mijn favoriete leesplekje. Aan het Norrmälerstrand, een pad langs het water waar ook veel groen is, waren kleine steigertjes die elk uitkwamen op een zithoekje op het water. Het was echt zalig om daar te genieten van het uitzicht, het geluid van het water, de wind en een goed boek. Alleen al voor dat heerlijke gevoel wil ik nog eens terug naar Stockholm!

Daarna trok ik nog even langs de Muffin Bakery om hun openingsuren te bekijken voor de volgende dag. En dan was het tijd om terug naar mijn kamer te gaan zodat ik al het een en ander kon inpakken. Dat scheelde al heel wat werk voor de volgende morgen.

One thought on “319 Tita in Stockholm: 7) Södermalm en shoppen (dag 62)

  1. Als ik een souvenir koop, dan graag iets in de trant van een juweeltje of een sjaaltje of een handtas of iets waarvan ik weet als ik het draag: aaah, weet je nog toen en waar ik dit kocht… Tassen/mokken heb ik al genoeg 😉

Geef een reactie

