329 Tita en een dieet-update (dag 72)

 

Vlak voor ik naar Stockholm vertrok was ik 4 kg afgevallen en ik was heel gelukkig met het resultaat. Het gaf me ook de moed om door te zetten.

Wel had ik me voorgenomen om in Stockholm een beetje te genieten. Dus ook van lekker eten. En dat hield inderdaad in dat ik me niet alles zou ontzeggen. Mijn streefdoel was eigenlijk gewoon op gewicht blijven: die 4 kg moesten er af blijven, niet meer en niet minder. In Stockholm genoot ik dan ook van ijsjes, reuze-muffins, hotdogs, pastaslaatjes, chips,… Maar ik lette wel een beetje op: in plaats van een grote zak chips, kocht ik een kleine,…

Toen ik de ochtend na mijn thuiskomst (ik weeg altijd ’s ochtends vlak voor ik ga ontbijten) op mijn weegschaal ging staan, maakte ik een vreugdesprongetje want ik bleek in Stockholm 700 gram te zijn afgevallen. Ik had beter mijn best gedaan dan gehoopt dus.

Maar toen kwam Moeder Natuur stokken in mijn wielen steken. De laatste dag in Stockholm kwam ze op bezoek en daardoor viel ik niets af gedurende een week. Toch bleef ik volhouden.

Vorige week kreeg ik er dan met veel moeite (en met ietsje meer gesnoept te hebben want heb kost me nu meer moeite om van al dat lekkers af te blijven) net 900 gram af, waardoor ik aan – 6 kg zat. Maar door een BBQ dit weekend en een vreetaanval gisterenavond (de eerste sinds ik op dieet ben) is die laatste kilo er terug bij. Gelukkig had ik me mijn koffiekoek nog niet gegund.

Maar ik laat de moed niet zakken. In combinatie met “start to run” (ja, ik loop nog steeds en liep daarstraks les 13 van de 30) moet het me echt wel lukken om af te vallen.

Wel heb ik mijn streefdoel al wat aangepast: tegen mijn verjaardag (begin december) wil ik 10 kg kwijt zijn en verder kijk ik nog niet.

Overigens merk ik heel duidelijk dat brood eten geen goed idee is. Dat probeer ik dan ook zo veel mogelijk te vermijden. En verder eet ik gezonde tussendoortjes: stukjes gedroogde mango, kerstomaatjes, rijstkoeken, fruit,… en eigenlijk is dat even lekker dan vettige snoep.

Ik ben wel eens benieuwd hoe het gaat gaan als ik terug aan het werk ben (vanaf donderdag). Want op het werk vrees ik dat het me meer moeite zal kosten, met al dat lekkers dat voor mijn neus ligt. Maar ja, dat zien we dan wel weer.

Overigens heb ik mijn BMI eens berekend (dank u, LJ). Dat blijkt 32,05 te zijn: obesitas. Voor een gezonde BMI-waarde moet ik nu nog minstens 17,6 kg afvallen. We weten de komende tijd dus nog wat gedaan. Maar ik weet dat ik goed bezig ben want ik kom zelfs van een BMI van 34,05!

7 thoughts on “329 Tita en een dieet-update (dag 72)

  1. Supergoed bezig meid!
    Wat wel en niet kan verschilt bij iedereen. bij jou is kennelijk brood de boosdoener. Op onze cursus zijn er mensen die van een keertje pasta eten meteen bijkomen. Terwijl ik het allemaal kan zonder gevolgen.

    Ik wil me totaal niet moeien maar pas wel op met gedroogd fruit. Gezond ja… goed voor je lijn totaal niet. Dat zijn caloriebommetjes! Ben zelf ook in hun val getrapt!

    • De familiefeestjes van de voorbije dagen zijn vooral de boosdoener, vrees ik. 😉 ’t Was lekker!

      Dat gedroogd fruit eet ik niet veel, hoor. En sowieso eet ik alleen die mangostukjes. Dat zijn zo van die platte schijfjes. En ik eet daar per keer meestal maar 1 of 2 van en pas een paar dagen later nog eens. Zo’n gedroogde tropische fruitmengeling komt er niet in! Gedroogde bananen ook niet. Appelringetjes heel soms, maar die eet ik niet zo graag omdat er nog schil aan hangt en dat blijft in mijn keel steken.

    • Ik ben ook geen vlotte fruit-eter, hoor. Appels vind ik best lekker maar eet ik nooit omdat ik ze te hard van structuur vind en de schil in mijn keel blijft steken: ik heb liever iets zachts in mijn mond. Appelsienen vind ik zo’n smosboel, mandarijntjes zijn veel gemakkelijker. Peren: zie appelen. Kiwi’s: alleen de golden want van de groene krijg ik aftjes in mijn mond. Nectarinen vind ik heel lekker, net als druiven. Watermeloen is ook een smosboel, maar af en toe wel lekker. Bananen vind ik ook lekker én gemakkelijk. Ik ben zot van kersen, maar je zit natuurlijk wel met die pitjes. Enzovoort enzovoort.

      Gedroogd fruit is dan wel gemakkelijker. Ik hou vooral van de mangostukjes. Ook wel van gedroogde bananenschijfjes maar dat is een caloriebom. Of ananasstukjes of papayastukjes: ook caloriebommen. De appelringen vind ik lekker, maar helaas zit er schil rond en die is hard en blijft daardoor nog meer in mijn keel steken.

  2. Je bent denk ik best al goed bezig, en het is idd het beste denk ik om met van die ‘korte termijn’ doelen te werken :-). In ieder geval veel succes met het dieet!! 🙂

Geef een reactie

