338 Tita en Tita-bedtijd (dag 81)

Remember de 7 (!) verkoudheden van vorige hersft-winter-lente? Ik ben toen meer ziek geweest dan wat anders. En ik ben er nog altijd van overtuigd dat dat aan een serieus slaaptekort lag. Deze madame vond tot uren in de nacht liggen lezen of dvd’kes kijken namelijk veel belangrijker dan haar nachtrust.

In de lente herpakte ik me. Ik ging op tijd slapen en stond zo vaak mogelijk rond 7 u ’s morgens op om regelmaat in mijn slaappatroon te krijgen. Ondanks dat ik geen uitslaapdag (mijn redder in nood) meer had (door de wekelijkse koorrepetitie op zondagochtend), bleven de verkoudheden weg. Ik heb er geen één meer gehad sindsdien (begin april).

Maar tijdens mijn verlof heb ik mijn slaappatroon weer verlegd. Naar laat gaan slapen en laat opstaan. En dat was reuzefijn en deed deugd. Maar in plaats van het slim aan te pakken en die laatste dagen al terug wat beginnen te schuiven met de uren, genoot ik gewoon lekker een beetje langer.

Gevolg: ik voel me ontzettend moe de laatste dagen! Te laat gaan slapen en terug wat vroeger opstaan, daar heeft mijn lijf het moeilijk mee.

En omdat ik niet meer de hele herfst-winter-lente wil ziek zijn, ga ik er nu korte metten mee maken. Terug vroeger in mijn bedje en terug op tijd opstaan. In stapjes: ik ga mijn bedtijd telkens met een stukje vervroegen en telkens een beetje vroeger opstaan. De voorbije dagen ging ik niet slapen voor middernacht en stond ik rond 8u à 8u30 op. De rest van de week ga ik slapen om 23u30 en sta ik op om 7u45 (behalve donderdag want dan zal het veel vroeger zijn en in het weekend gelden ook andere regels). Vanaf volgende week vervroeg ik dan weer een stukje. Eens zien of de vermoeidheid dan betert en of ik het volhoud.

2 thoughts on “338 Tita en Tita-bedtijd (dag 81)

  1. Ik heb het ook lastig met wisselende uren en merk dat ik bij regelmaat beter slaap. Alleen is het dan ambetant om op dagen dat ik kan uitslapen (wat echt zelden is) ook om 6u30 wakker te worden 🙂

Geef een reactie

