405 Tita en een fantastisch boek (dag 148)

Ondanks dat ik een boekenwurm ben, schrijf ik nooit boekenrecensies. Ik ben daar gewoonweg te lui voor. Bovendien vind je er ongetwijfeld betere op het wereldwijde web dan die van mij.

Maar het boek dat ik nu uit heb, gaat hopelijk het één en ander veranderen in mijn leven. En misschien doet het dat bij iemand van jullie ook.

Zoals jullie wel weten ben ik ongelooflijk chaotisch, totaal niet georganiseerd, af en toe of nogal vaak een lui wijf en ontbreekt het me ook serieus aan zelfdiscipline. En mijn verstand weet ondertussen wel dat ik structuur nodig heb. En mijn hart snakt daar zelfs naar. Maar ik wist gewoon niet hoe ik die structuur in mijn leven kon krijgen.

Ik las al wel vaker over organiseren, opruimen,… in tijdschriften en boeken. En daar stonden altijd wel nuttige tips in waar ik op korte termijn effectief iets aan had. Maar op lange termijn had ik er eigenlijk niet veel aan. Ik verviel altijd weer in mijn oude patroon. Dat van het slabakken en op de duur niet meer weten waaraan en waaraf.

Maar op een dag deze zomer las ik op een blog over het boek “Getting things done” van David Allen. Een boek dat je stap voor stap leert hoe je je leven moet organiseren. Dat je lijstjes moet maken met alle dingen die je wil of moet doen, zodat je je hoofd kan leeg maken. Dat je bij elk puntje op die lijstjes moet nadenken over de volgende actie die je moet ondernemen. Dat je to do’s kan opdelen in kleine stukjes. Dat je dingen die je op 2 minuten kan doen, maar gelijk moet doen en dat dat je een heerlijk gevoel geeft. Dat je soms taken moet delegeren. En dat sommige dingen minder belangrijk zijn dan je oorspronkelijk dacht. En nog zo veel meer.

Echt, ik heb zoveel aan dat boek gehad: ik vond het een verademing. Niet dat ik nu plots de orde zelve ben. Nee, ik ben nog maar mijn eerste stapjes op de goede weg aan het zetten. En ik herval soms, maar ik pik de nieuwe goede gewoonten toch telkens weer op tot hier toe. Er zijn al wat grote issues uit mijn hoofd en to do-lijst verdwenen. Er zijn taken gedaan die ik al zo lang wou doen. Elke dag zie ik die to do-lijst korter worden. Om hem de volgende dag weer langer te zien worden. Maar dat is niet erg want ik weet dat, als ik het op de juiste manier aanpak, het wel in orde komt. En ik kweek zelfdiscipline begot!

Dus mensen die graag een beetje structuur rond zich hebben en vooral wat rust in hun hoofd: ’t is een aanrader!

6 thoughts on “405 Tita en een fantastisch boek (dag 148)

  1. Lijstjes zijn geweldig, mijn agenda hangt er vol van :-), maar het biedt inderdaad rust en je kan alles afvinken en hoeft niet de stress te hebben van oh dat mag ik niet vergeten,….succes en anders kan je bij mij ook nog wat tips krijgen 🙂

  2. Ik gebruik ook wel verschillende lijstjes. Het zorgt ervoor dat ik dingen niet vergeet. Als ik denk aan iets wat ik moet opschrijven en ik doe het niet direct, ben ik het meestal na een tijdje vergeten, dus ik heb dat echt wel nodig. (moet ik mij nu zorgen maken?)

  3. Ik heb al gehoord van het boek! We hebben eens een time management sessie gehad op het werk en dat boek werd vernoemd. Ik moet het precies toch eens lezen, ik kan het best gebruiken in dat chaotische hoofdje van mij…

Geef een reactie

