426 Tita en groepsles piano (dag 169)

Groepslessen. Daar heb ik zo direct niets mee eigenlijk. Ik vind het verschrikkelijk om dan je eigen kunnen (of NIET kunnen) aan anderen te moeten laten zien/horen. Want ik denk altijd dat ik niet goed genoeg ben. Of dat die zich meer bezig houden met hoe ik er uit zie dan met wat ik aan het doen ben. Onzekerheid: een lastige eigenschap!

Deze week had ik groepsles piano. En ik zag er weer met bergen tegen op. Een hele week liep ik lichtjes zenuwachtig rond, de dag zelf was ik gewoonweg ambetant.

De les zelf begon met een meditatie-oefening. Nu kan ik mij sowieso heel moeilijk ontspannen als er andere mensen bij zijn. Maar het feit dat ik al de hele dag lastig rondliep en ook nog eens mijn maandstonden had doorgekregen die dag, maakte het er alleen maar erger op. De meditatie-oefening draaide voor mij dus nergens op uit. Ik hield  er alleen pijn in mijn rug aan over van het stilzitten (en ik moet toegeven dat ik al rugpijn had want tijdens DIE week van de maand heb ik daar vaker last van).

Daarna moesten we tegelijk spelen op ons muziekinstrument zonder een partituur voor onze neus. En fouten spelen mocht. Nu ben ik heel kritisch voor mijzelf en zit ik bij elke noot die ik fout speel op mezelf te foeteren. Zo’n oefening is voor mij dus redelijk stresserend. Ik waagde mij er toch aan, maar leuk vond ik het niet. Er volgde nog zo’n oefening en ook die vond ik niets.

Maar toen moesten we ons bij de laatste oefening “winterweer” voorstellen en naar elkaar luisteren tijdens het spelen. En toen leek er wel een wonder te gebeuren. We begonnen in te spelen op elkaars spel en speelden een dikke 6 minuten samen muziek en het was best mooi. De leraar was zelfs onder de indruk en was ons bewust niet komen helpen (of de boel manipuleren) omdat hij het zo mooi vond.

En achteraf gezien vond ik het best wel een fijne les.

3 thoughts on “426 Tita en groepsles piano (dag 169)

  1. Grenzen verleggen noemen ze dat Tita,…….en heb vertrouwen in jezelf, de wijze woorden van Chattheo, die me vrijdag bijna op mijn voorganger lieten botsen ” mama, alles begint met vertrouwen in jezelf”, uitpakken hé voor een 12-jarige!!

Geef een reactie

