445 Tita herbekijkt haar goede voornemens voor 2012 (dag 188)

Elk jaar maak ik goede voornemens. Ondanks dat het ouderwets is. En een cliché. En dat je eigenlijk wel al op voorhand weet dat je ze niet allemaal kan waarmaken. Maar toch. Ik vind 1 januari daar wel een ideaal moment voor. Ook al fluistert er een stemmetje in mijn hoofd dat je eigenlijk elke dag met goede voornemens moet beginnen.

Dus laten we eens bekijken wat ik me op 1 januari van dit jaar voornam en wat ik er uiteindelijk van gebakken heb.

1) 52 boeken lezen: check! Ik las er zelfs 68. Allé, ik ben bezig in boek 68 en het ziet er naar uit dat het wel zal lukken om dat nog op tijd uit te lezen voor het jaar om is.
Ik moest ook 5 blufboeken lezen van mezelf, maar ergens halverwege het jaar besloot ik dat ik me niet te veel op die boekenlijst wou vastpinnen en vooral wou lezen waar ik echt zin in had. Ik las er dan ook geen enkele. Waardoor ik nog altijd maar 14 van de 100 boeken heb gelezen.
En ik wou ook 5 boeken lezen van de “die moet je gelezen hebben”-lijst, maar ook daar stelde ik mijn prioriteiten bij halverwege het jaar. Uiteindelijk las ik er toch een aantal: “Alice in Wonderland” (Lewis Carroll), “Charlie en de chocoladefabriek” (Roald Dahl) en de eerste 5 delen van “Harry Potter” (J.K. Rowling). Ik las er dus zelfs 7.
Verder had ik me ook voorgenomen om 5 boeken uit mijn eigen boekenkast te lezen. Kwestie van ooit toch eens al die boeken uitgelezen te krijgen. Daarvan las ik “Post voor Mevrouw Bromley” (Stefan Brijs), “Samen op het eiland Zeekraai” (Astrid Lindgren), “Haar naam was Sarah” (Tatiana de Rosnay), “Het slimme organizing boek” (Sara Van Wesenbeeck), “Kamer” (Emma Donoghue), “Extreem luid en ongelooflijk dichtbij” (Jonathan Safran Foer), “Het diner” (Herman Koch), “Vijftig tinten grijs” (E.L. James), “Zomerhuis met zwembad” (Herman Koch), “De tijd van mijn leven” (Cecelia Ahern), “Harry Potter en de Steen der Wijzen” (J.K. Rowling), “De jongen in de gestreepte pyjama” (John Boyne), “Ik, Hollywood” (Jan Van Loy), “Mio, mijn Mio” (Astrid Lindgren), “De zoetheid van perziken” (Joanne Harris), “Harry Potter en de Geheime Kamer” (J.K. Rowling), “Lotta uit de Kabaalstraat” (Astrid Lindgren), “Neem nooit afscheid” (Dough Magee), “Op dood spoor” (Peter James), “Het geheim” (Anna Enquist), “Blinker: De bende van Bork” (Marc De Bel) en “Michiel van de Hazelhoeve” (Astrid Lindgren). Ik las er dus 22, maar ik kocht er ook zeker een stuk of 40 bij vorig jaar, vrees ik.

2) Elke dag beginnen met fruit. Daarin ben ik serieus gebuisd. Ik eet met periodes van hooguit 2 weken veel fruit en dan is dat weer gedaan.

3) Meer water drinken. Ook hier een dikke buis. Ik moet gewoon veel te vaak naar de wc als ik veel water drink. En op het werk is dat niet handig.

4) Afvallen en liefst van al 5 kg. Er is wel degelijk 5 kg afgeweest deze zomer. Toen ik het befaamde dieet Tita-dieet volgde. Maar op een gegeven moment verdwenen er geen kilo’s meer en hield ik het niet meer vol om op mijn eten te letten omdat het niets meer hielp. Momenteel geeft de weegschaal 1 kilo minder aan dan op 1 januari 2011.

5) De slappe lach krijgen. Die heb ik herhaaldelijk gehad. De laatste keer was op mijn verjaardag. Toen ik over de parking liep aan het repetitielokaal van het park en ik iemand “Joepie” hoorde roepen naar zijn hond. Ik moest onmiddellijk denken aan “den bospoeper” (Van vlees en bloed).

6) Mijn planning volhouden. Dat is niet helemaal gelukt. Maar door het lezen van “Getting things done” heb ik wel meer inzicht gekregen in hoe het zou kunnen zijn en hoe ik het kan verwezenlijken. En ik merk wel dat mijn slabakperiodes waarin ik alles aan mijn laars lap, korter worden.

7) Op mijn eentje een week naar Stockholm gaan. Met vlag en wimpel geslaagd!

8) Terug beginnen haken. Ik heb geen steek gehaakt in 2012.

9) Meer piano spelen. Dat lukt met periodes. En ik ben in ieder geval aan een volgend schooljaar begonnen. Met weer een nieuwe leraar.

10) Me positiever instellen tegenover bepaalde situaties waar ik het moeilijk mee heb. Hmmm, de Verschrikkelijke Grootouders heb ik letterlijk 2 keer gezien dit jaar, maar ik heb me vooral de eerste keer wel doodgeërgerd aan hen. En met de andere situaties had ik het eigenlijk nog altijd heel moeilijk. Niet echt geslaagd dus.

Over het algemeen ben ik eigenlijk best tevreden want op die 10 puntjes is er bij 6 toch wel verbetering opgetreden tegenover de vorige jaren.

2 thoughts on “445 Tita herbekijkt haar goede voornemens voor 2012 (dag 188)

  1. Dat was een flinke lijst voornemens, waarop je globaal gezien toch geslaagd bent!
    Ik zou niet weten hoeveel boeken ik heb gekocht in 2012… waarschijnlijk óók meer dan ik er uit mijn eigen kast heb gelezen, zo ben ik dan wel weer.
    Ik heb een hekel aan fruit. Behalve aardbeien en andere zomervruchten.
    Als je veel water drinkt, moet je idd vaak naar het toilet. Maar je blaas raakt daar ook wel aan gewend hoor 🙂 Voor mij is het een extra excuus voor wat meer beweging, want zo een hele dag achter mijn bureau zitten, da’s niet gezond.
    Als het gewicht verliezen niet meer zo vlot gaat, is de motivatie inderdaad snel weg – heb ik ook al ondervonden. Ik ga nu terug een tijdje op mijn voeding letten en sporten hé, sporten is the key tot een gezond(er) leven!
    De slappe lach kan je niet vaak genoeg hebben 🙂 Overkomt mij het meeste als ik moe ben.
    Als je zou gehaakt hebben, was je niet aan zoveel boeken geraakt – moet je maar denken. Mocht je er toch mee willen beginnen, wat denk je van een haakclubje oprichten? 😉
    Ik ben benieuwd naar je goede voornemens voor 2013!

Geef een reactie

