455 Tita en routines (dag 198)

Om alles op rolletjes te laten verlopen en mijn eigen vergeetachtigheid tegen te werken, probeer ik routines in te bouwen. Bepaalde dingen probeer ik telkens weer op dezelfde moment te doen, zodat ik ze niet kan vergeten. Of zodat ik ze niet moet doen op een moment waarop ik gehaast of te moe ben en daardoor een onderdeel van de activiteit vergeet of even niet goed oplet en iets helemaal verkeerd doe.

Zo probeer ik nu ’s avonds mijn kleren voor de volgende ochtend klaar te leggen. Tot ondergoed en bijpassende oorbellen toe. Dan moet ik mij ’s ochtends, in mijn haast en nog half slapend, niet bezighouden met kleurencombinaties (waar ik sowieso al niet zo goed in ben) en met wat ik die dag wil aandoen (en het nodige getwijfel).

Ook probeer ik ’s avonds de spullen die ik de volgende dag moet meenemen al klaar te leggen en eventueel zelfs al in mijn tas te stoppen. Zodat ik dat voorleesboek bij heb als ik ga babysitten (belofte maakt immers schuld als je beloofd hebt van dat bij te hebben) of mijn agenda bij heb als ik naar een vergadering ga (voor de volgende datum af te spreken),…

Soms valt het me wel moeilijk om dat ’s avonds nog te doen. Maar ik merk wel dat het loont de volgende ochtend.

7 thoughts on “455 Tita en routines (dag 198)

  1. Zo’n gewoontes zijn idd geen slecht idee. Ik moet op bepaalde dingen ook wat meer gaan letten want ik ben soms echt megaverstrooid, waardoor ik dan ook wel eens dingen vergeet weg te steken of te doen..

  2. Mijn kleren ’s avonds al klaar leggen doe ik ook, al jaren. In de zomer (of als het warm is) hangen ze mooi in de badkamer achter de deur. Bij koud weer liggen ze beneden in de zetel waar het warmer is om me aan te kleden =)
    Met de rugzak voor het werk ook, die zet ik dan klaar op een stoel aan tafel en al wat ik mee neem steek ik er al in, of leg ik op tafel voor die stoel. Dit is eigenlijk een gewoonte al van jongs af aan, toen ik als kind nog naar school ging.

    • Ja, maar bij jou zit dat in je. Ik moet mezelf die gewoontes aanleren. En het loopt niet echt van een leien dakje. Ik zou zo graag georganiseerd zijn. ’t Zou me een hoop stress besparen.

  3. Ik heb mezelf daar ook toe verplicht, om ’s avonds de tijd te nemen om mijn outfit in elkaar te steken voor de volgende ochtend. Dan hoef je niet meer zo te stressen terwijl je nog maar half wakker bent he 🙂

Geef een reactie

