463 Tita en sneeuw (dag 206)

Mag ik even mijn beklag doen? Of zelfs mijn gal spuwen? Want ik ben het beu! Sneeuw.

Het is allemaal leuk als je geen verplichtingen hebt. Als je niet naar buiten MOET. In het weekend zou ik het best leuk vinden om eens een winterwandelingetje te maken. En van achter mijn raam vind ik het best mooi (zo lang de auto’s er nog niet door rijden en er dus geen grijze smurrie ligt).

Maar verder vind ik het een verschrikking. En dat ligt eigenlijk maar aan 1 ding. Aan het feit dat er TOTAAL GEEN moeite wordt gedaan om de fietspaden sneeuwvrij te maken.

Daarom ga ik te voet naar het werk.

Dinsdagochtend lukte me dat in een half uur (20 minuten langer dan ik er in normale omstandigheden over doe met de fiets) omdat de sneeuw nog vers was en nog niet te veel plat gereden. Dan kan je nog redelijk doorstappen. Alleen had ik al een blein op mijn hiel tegen dat ik gearriveerd was. Chance dat ik van schoenen kon wisselen. Dinsdagavond pikte de Mams me op met de auto op weg naar de Lieve Bomma dus moest ik gelukkig niet dat eind stappen.

Woensdagochtend had ik de vroege (half 8 beginnen) en vermits dat half uurtje de dag ervoor nogal krap was, zou ik nog een kwartier vroeger vertrekken. Uiteindelijk vertrok ik om 6u52 te voet naar het werk om daar maar net op tijd aan te komen. Om 16u had ik gedaan met werken en neem nu dat ik daar om 16u10 vertrok na me in mijn bottinnen, dikke jas, sjaal en handschoenen te hebben gehesen. Ik arriveerde pas om 17u thuis en onderweg ging ik een paar keer bijna tegen de vlakte omdat de rustige straten een ijsspiegel waren.

Vandaag had ik het gehad. Ik moest en zou met de fiets gaan. Dan maar recht op recht en niet langs de rustige straatjes. Bij ons in de straat was het fietspad gestrooid en zeer goed te doen. En het eerste deel van het stuk grote baan dat ik moest doen was ook nog te doen omdat het fietspad daar apart van de weg ligt, gescheiden door een parkeerstrook. Maar even later (vanaf Dendelhaize) wordt het fietspad een fietsstrook die vlak langs de baan ligt. De auto’s reden terug aan hun normale snelheid, maar alle sneeuw van op de baan lag op het fietspad en het fietspad was totaal onbereidbaar!

Sommige mensen gaan dan midden op de baan fietsen en trekken zich er niets van aan dat ze de auto’s hinderen. En ik geef hen groot gelijk. Vorige winter deed ik dat ook. Ze moeten maar zorgen dat je als fietser ook vooruit raakt. Maar sinds mijn aanrijding in oktober durf ik dat (berekend) risico niet meer te nemen. Er moet er toch maar is ene zijn die je niet gezien heeft of die te snel rijdt. Ik stap dus af en ga te voet.

Vanavond ging ik binnendoor naar huis. En ik ben frank geweest. Overal waar het voetpad gestrooid was ben ik op het voetpad gaan fietsen. Nog eens: ze moeten maar zorgen dat je als fietser vooruit geraakt. Dan nog deed ik er meer dan een half uur over om thuis te geraken.

Ze willen zogezegd dat je je auto vaker op stal laat staan. Omwille van de file’s. En omwille van het klimaat. Maar op het openbaar vervoer kan je niet rekenen. En op het onderhoud van de fietspaden dus ook niet. Dat is nogal een motivatie om die auto te laten staan!

En dan Hilde Crevits die tegen Siska Schoeters zegt dat ze “niet alles tegelijk kunnen doen”. Ik stel voor dat volgende keer alleen de fietspaden gestrooid worden en dat de auto’s in de problemen geraken. Eens zien of ze er dan nog zo mee kunnen lachen. Revanche!

11 thoughts on “463 Tita en sneeuw (dag 206)

  1. Ik zie het hier ook hoor in de straat. Ikzelf heb mijn stoep sneeuwvrij gemaakt en de buren links en rechts ook. Ik ben totzelf bij de overbuur gaan scheppen toen die gedag kwam zeggen toen ik bezig was. Haar man is net voor kerstdag overleden en voor ’t zelfde geld schuift ze uit en breekt ze iets het oudje…
    Maar verderop zie je het anders. Dan weer een paar huizen wel sneeuwvrij gemaakt, dan een paar niet… Als je daar met je fiets door moet zit je meer op en af de fiets te springen dan te trappen… Waar zijn die GAS boetes?

    • De Mams doet dat ook altijd voor de buren. Die hebben een drukke job en kleine kindjes. En ze appreciëren het. Ik vind het trouwens wel belangrijk dat ze sneeuw ruimen EN zout strooien. Alleen sneeuw ruimen maakt het gevaarlijker want dan wordt het veel gladder.

      • Zout strooi ik enkel op het fiets/voetpad en niet op mijn oprit want dan gaan de planten in de voortuin om zeep =s

  2. Ik heb het ook niet aangedurfd om met de fiets te gaan, ben al 2 keer tegen de vlakte gegaan en dat deed serieus pijn,…….ik heb gekozen voor de wagen, ik weet het is niet top, maar liever botsen met de auto dan met de fiets,…….en het openbaar vervoer, ik haat het echt!!!

  3. Zwijgt mij ervan!!! Ik moet zelf gelukkig geen stoep kuisen maar de conciërge neemt dat mooi voor zijn rekening (daar betalen we hem ook voor nietwaar) en als je kijkt hoeveel huizen er in de buurt zorgen dat hun stoep proper is…. Serieuze buis hoor! Waarom doet de gemeente daar niks tegen????
    De stoep die ik moet lopen van aan het station tot aan mijn werk is helemaal een ramp, omdat daar geen huizen zijn van wie de bewoners de stoep moeten proper houden. Vorige week was een ijsvlakte, ik was keibang om te vallen, is gelukkig niet gebeurd……
    Misschien volgende keer op langlauflatten naar ’t werk??
    PS: leuke nieuwe lay-out!

    • Ik vind vooral dat er IETS moet vrij zijn voor de weggebruikers. Als er geen fietspad is, moet dat de stoep zijn zodat zowel de fietsers als de voetgangers er over kunnen. Is allebei aanwezig dan vind ik dat 1 van de 2 wel volstaat als de voetgangers en fietsers met elkaar rekening houden.

  4. Hey Lieve Tita!
    Ik heb een beetje bijgelezen op je blog, over de bomma en zo, je werk , de sneeuw. Soms komt alles een beetje op één hé! Misschien is de tijd rijp dat je idd aan een andere uitdaging begint, Ik ben ervan overtuigd dat je meer in je mars hebt dan hetgene wat jij in die winkel moet doen! Veel sterkte ! Enne , ik ga ook blij zijn als de sneeuw weg is! Leve de lente!

Geef een reactie

