468 Tita en het koor (dag 211)

Toen ik met het koor begon, kwam het op mij redelijk ambitieus over. Ik moest auditie doen. En ook al moest ik niet ontzettend veel moeite doen om bij te benen (ik ben een half jaar na het oprichten van het koor ingestapt), echt gemakkelijke liedjes waren het niet. Er zat dus best wel wat uitdaging in. En daar hou ik van. En ik heb die uitdaging ook wel nodig, want ik volg nu ongeveer 9 jaar zangles en ben dus ook wel wat gewoon. Bovendien pik ik vrij snel melodieën op. En eens ze in mijn hoofd zitten, gaan ze er niet meer uit. Teksten zijn een ander verhaal, helaas.

Tot over een paar maanden was ik dus super-enthousiast over het koor: leuke liedjes, uitdaging, fijne mensen, toffe sfeer,…

In september mochten er weer nieuwe mensen komen proberen. Tijdens één bepaalde repetitie. Maar de volgende waren er weer een paar nieuwe. En de repetitie daarop weer. Ondertussen zijn we ook weer begonnen met het instuderen van nieuwe liedjes. Maar doordat er telkens weer mensen bij komen, moeten we dus alle stukken telkens weer opnieuw instuderen. Terwijl voor mij die stukken na een paar keer zingen gekend zijn. Er zijn mensen die niet zo snel dingen oppikken en die oefenen en daardoor meekunnen, maar er zijn ook mensen die niet zo snel dingen oppikken en niet oefenen en ook die houden de boel op.

Het komt er dus op neer dat we tegenwoordig (minstens) de helft van de repetitie zitten te wachten. En dan moet je natuurlijk stil zijn, dus een babbeltje met je buur zit er dan niet in. Vaak begin ik dan te sms-en met vriendin E. (die ook in het koor zit, maar bij een andere stem, maar zij stopt sowieso deze maand (misschien zelfs morgen) met het koor). De laatste tijd zorg ik dat ik mijn feedreader nog niet helemaal bij gelezen heb en lees ik die volledig bij (voor morgen staan er minstens 62 postjes klaar en ik weet dat ik die op die 2 uur repetitie zal hebben bijgelezen). En sinds 2 weken speel ik “Quiz battle” op mijn smartphone: weer een bezigheid voor tijdens de verveling.

Maar ik betaal € 200 per schooljaar voor al die repetities en zit me de helft van de tijd te vervelen. Dure verveling dus, want met dat geld kan ik wel wat beters doen. En bovendien was de zondagochtend mijn enige uitslaapmoment voor ik met het koor begon en nu is dat er helemaal niet meer. Maar waarvoor eigenlijk?

Een andere reden voor mijn twijfels is ook het bestuur. Al van in het begin weet ik dat er gesjoemeld wordt met geld. De dirigent was voordien dirigent van een ander koor. En toevallig ken ik een meisje dat in dat koor zong en  mee in het bestuur zat. Van haar weet ik dat onze dirigent en zijn echtgenote en nog bestuursleden geld van dat koor hebben verduisterd. In hun eigen zak hebben gestoken. Ik wist dus van in het begin dat er dingen niet klopten. In november heb ik van één van onze bestuursleden (die toen ook bestuurslid was in dat andere koor) gehoord dat die koorleden van toen hen door de politie uit het koor hebben laten zetten. En ik ben van mening dat je er niet zomaar de politie bij roept. Plus: waar rook is, is meestal vuur.

Hoe het met het financiële zit binnen ons koor weet ik niet. En dat hoef ik niet te weten. Maar vriendin E. vertelde me dat ze, na een receptie rond het huwelijk van een meisje uit het koor, de kinderen van de dirigent mee naar de kermis wou nemen. Maar toevallig ving ze een gesprek op tussen de echtgenote van onze dirigent en hun oudste dochter van 13. Dat ze op die moment geen geld hadden om dingen te doen, om nieuwe kleren te kopen, naar de kermis te gaan,… Uiteindelijk mochten ze toch mee en gaf de mama hen €15 mee. Voor 3 kinderen om naar de kermis te gaan. Daar kan je dus elk hooguit 1 keer 1 attractie mee doen. Maar vorige week stonden ze wel na de repetitie te stoefen met hun nieuwe auto. Het merk weet ik niet, maar hun vorige was een Porsche en de nieuwe is van dezelfde prijsklasse. Ze wonen ook in een huurhuis/huurvilla met een gigantische tuin errond,… Als ze in oktober geen geld hadden, waar komt dan nu dat geld voor die nieuwe wagen vandaan?

Ik stel mij daar dus wel wat vragen over. En ikzelf verdien niet veel, dus ik vind niet dat ik moet betalen voor de luxe van een ander. Zeker niet als die het niet eerlijk speelt.

Momenteel werken we aan een aantal heel leuke en mooie liedjes. En ik wil heel graag weten hoe het klinkt en voelt om die voor een publiek in een zaal te zingen. Daarom doe ik zeker nog mee tot na het concert in april. En dan maar gelijk tot eind juni. Maar ik denk dat ik er daarna mee stop.

7 thoughts on “468 Tita en het koor (dag 211)

    • Ja, ’t is heel dubbel. Want aan de andere kant zijn het ook liedjes die ik heel graag zien en zijn mijn mede-koorgenootjes heel fijne mensen waar ik echt mee bevriend ben geraakt.

  1. Als het zo blijft doorgaan is het idd niet leuk. Helpt het niet als je er met andere mensen over praat, om te weten of zij er niet ook zo over denken, en dan naar het bestuur stappen om dat aan te kaarten?

  2. Pff, lastige situatie, ik denk dat er spijtig genoeg in veel verenigingen gesjoemeld wordt met geld, ik ken ook twee clubs bij de karate waar dit gebeurt en nog een club waar ik ook vrij zeker van ben..

  3. 200 euro voor een koor?! Het maximum dat ik ooit voor een heel jaar heb betaald, is 25 euro ofzo. En daar zaten dan alle partituren mee in … .
    Ik weet niet waar je woont (ik kom hier ook maar voorbijgevlogen en bemoei me maar meteen :s), maar als Antwerpen niet onmenselijk ver is, is misschien octopus iets voor jou? Daar moet je ook auditie doen, maar het tempo ligt hoog. Drie, vier, vijf repetities max en het is concert. Heerlijk is dat, want er wordt dus geen tijd verspild met stemmen leren. Het niveau is ook hoog, maar als je al zo lang zangles hebt gevolgd, zou dat wel moeten lukken.

Geef een reactie

