497 Tita en de kilo’s (dag 240)

Mijn goede voornemens van 1 januari liggen al lang ergens in de vuilbak. Logisch natuurlijk. Bij minstens de helft van de bevolking van deze aardbol is dat het geval. Maar toch wil ik effectief iets veranderd zien op het einde van dit jaar.

De kilo’s op de weegschaal dus. Ik mag er niet aan denken dat ik als olifant of walvis verkleed moet verschijnen op de trouw van mijn zusje. November komt steeds dichterbij. Ik ben al verschillende keren vol goede moed beginnen diëten. Om een half uur later al weer een stuk chocolade in mijn mond te steken. Toeme toch! Om de één of andere reden is de klik er niet. Echt niet. En ik vind dat dikke shit!

En nu moeten jullie niet afkomen met “je ziet er goed uit” en “wees eens wat zelfzekerder” en van die stuff. Toen ik broeken ging kopen werd ik geconfronteerd met het feit dat ik niet meer pas in een kleedje in de grootste maat (van de gewone maten) van de enige winkel waar ik graag ga shoppen (omdat zij nog mooie kleren hebben waar ik in kan (ondertussen kon dus)). Ze hebben ook nog een collectie voor grote maten, maar dat zijn tenten zonder taille. En het enige wat ik WEL heb is een taille dus die wil ik dan ook wel laten zien.

O, en er is een winkel waarin ik ooit echt heel graag zou gaan shoppen. En ik heb mijzelf zelfs beloofd dat ik als ik voldoende kan afvallen tegen de trouw mezelf mag belonen met een leuk kleedje van daar. Die kleding is helemaal wat ik mooi vind: kleurrijk, pittig, vrolijk. Alleen wordt ze niet gemaakt voor vrouwen als ik met een te veel aan kilo’s. Maar echt, zo zou ik mij kleden moest ik minstens 10 kilo minder wegen. Maar blijkbaar stimuleert zelfs dat vooruitzicht mij niet voldoende.

Qua lopen doe ik iets beter mijn best. Of vorige week deed ik beter mijn best: toen liep ik 3 keer. Deze week ben ik nog geen enkele keer gaan lopen. Maar op zich doet dat lopen niets aan mijn lijn. ’t Zijn de pondjes die door ’t mondje gaan.

Ik probeer mijzelf te motiveren door af en toe fruitsla te maken. Eigenlijk ben ik daar redelijk zot van. En echt megaveel werk is het niet. Maar als ik ’s morgens op tijd de deur uit moet, is het er meestal toch te veel aan om het dan nog te maken. En ’s avonds ben ik er vaak te lui voor. Tsss!

En ja, door mijn onregelmatige werkuren en daardoor onregelmatige lunch-uren, snoep ik tussendoor te veel. Als ik honger heb kan ik echt niet van de nootjes, stukjes kaas, chocolade, koekjes,… blijven. Ik weet trouwens ook van mezelf dat het bij mij all the way moet gaan of er gaat geen grammetje af: helemaal niets snoepen dus en streng op mijn eten letten. Maar momenteel lukt me dat niet.

Iemand die geweldige fantastische tips voor me heeft? Of die me elke dag lekkere gezonde slaatjes wil komen serveren? 😉

15 thoughts on “497 Tita en de kilo’s (dag 240)

  1. Dieeten werkt niet , gezond eten en je eetgewoontes veranderen wel. Ook niet teveel stressen en maximum 1 x per week op de weegschaal. Als het zelf niet lukt kan je misschien terecht bij een diëtiste. Gewoon al het gevoel er niet alleen voor te staan en controle helpen én de tips and tricks natuurlijk. Succes!

    • Ik probeer inderdaad vooral mijn eetgewoonten te veranderen. Maar ik snoep de hele dag door, dus op dat gebied moet ik wel echt stoppen. Want als ik mijzelf toelaat één ding te snoepen, trap ik weer in de val en blijft het niet bij ééntje.

  2. Waarom probeer je WW niet, als je wil ik heb het programma liggen, kan je het gerust lenen, daar heb je een duidelijk omlijnd beeld iets wat we allemaal nodig hebben 🙂 en weet je wat ik denk dat jij te weinig eet om je metabolisme aan de gang te houden,…….en dan verdik je ook,….het lopen gaat helpen vanaf je langer dan een half uur aan een stuk kan lopen,….en je dan een beetje gaat trainen op snelheid ( geen sprintjes hé), wat ook helpt is interval training,…..dan voel je je fysiek ENORM toenemen en de calorieën verbranden,……

    • Je mag het me altijd eens doormailen.

      En ik eet echt niet te weinig, hoor. Wat ik vorige week vertelde over toen mijn ouders op vakantie waren is niet wat ik in normale omstandigheden doe. Normaal gezien ontbijt ik (behalve wanneer ik om 7u30 moet beginnen, dan grabbel ik een koek mee), lunch ik en eet ik een avondmaal. En tussendoor zit ik constant te snoepen. Ik heb zelden een lege maag. Eigenlijk heb ik een snoepverslaving/eetverslaving. Het zou al heel veel schelen qua kilo’s als ik mijn tussendoortjes beperkt zou houden. Maar ’t ligt voor mijne neus en ik heb meestal het karakter niet om er af te blijven.

  3. Vervang het snoep dat je nu eet door de snack a jack rijstwafels met chocoladesmaak. 60kcal per stuk en het vult echt geweldig. Ik ben vorig jaar 17kg afgevallen door mijn eetpatroon héél drastisch te gaan beperken, maar ik heb écht geen enkele seconde honger gehad, met dank aan die wafels. Ze smaken niet zo vreselijk saai als een gewone rijstwafel, zijn ook behoorlijk dik dus vullen iets beter, en door de chocoladesmaak heb je zelfs nog het gevoel dat je iets ‘snoeperigs’ binnenkrijgt. Die dingen zijn te vinden in de Carrefour bij ons, of in de Albert Heijn.

    En voor de rest: drinken, drinken, drinken. Ik weet van mezelf dat ik veel te veel cola light drink, maar het helpt wel om de gedachte aan een hongergevoel of eigenlijk ook de drang naar zoet wat te temperen. Als je het kunt met thee of water, is dat natuurlijk nog tien keer beter dan met cola light …

    Succes!

    • Ik vind gewone rijstwafels effectief nogal saai. En mijn bazen vinden dat het stinkt! Maar misschien moet ik inderdaad die met chocolade eens proberen. Laat ik daar nu eens verzot op zijn. 😉 Water drinken is ook één van mijn problemen: ik drink echt veel te weinig. Nochtans drink ik nog liefst van al water. Maar ik heb zelden een dorstgevoel en ik moet mezelf dan ook letterlijk dwingen om te drinken.

  4. Hey,

    Ik zie dat je vraagt hoe ik de rest van mijn ‘dieet’ heb aangepakt … Ik wil je dat gerust zeggen, maar ik zou het je absoluut niet aanraden. Mijn lijf is door jarenlang héél extreem diëten compleet uit balans en mijn metabolisme is dus echt naar de knoppen. Resultaat: ik kan nog maar heel weinig eten zonder bij te komen (en nee, ik ben echt niet geweldig slank). Als ik dus wil of moet afvallen, moet het meteen ook weer behoorlijk extreem. Als jij met ‘gewoon gezond’ wél afvalt, zou ik je dus echt aanraden om daar dan voor te gaan, net om te voorkomen dat je op den duur bij wijze van spreken bijkomt van eens naar een frietje te kijken ofzo.

    Ik schrapte heel veel koolhydraten en at voornamelijk groenten. Ontbijt: twee van die rijstwafels. Lunch: zelfgemaakte tomatensla. Avond: twee aardappelen, 130gr mager vlees (de kipvarianten komen mijn oren al uit) en een berg groenten. Tussendoor alleen als ik echt echt honger had nog zo’n rijstwafel, of een maïswafel, of soms eens wat magere natuuryoghurt. Op restaurant nam ik altijd soep (zonder brood) of een slaatje (zonder saus). Uiteraard ben ik ook wel eens in situaties gekomen waarin ik niet anders kon dan gewoon mee-eten en dat deed ik dan ook wel. Bovendien aten we ook één keer per week frieten van het frituur – all the way, mét vleesjes en sauzen. Van spaghetti at (en eet) ik 40gr ongekookt met een berg zelfgemaakte saus met héél veel groentjes, zodat ik toch zeker geen honger zou krijgen.

    Etc etc etc. Het is belangrijk om geen honger te krijgen, maar ook wel om misschien de dingen die je eet, proberen om te buigen naar gezondere alternatieven. Als je dan – zoals je zelf zegt – nog steeds de hele dag door eet, is de schade toch al minder groot dan wanneer dat allemaal snoep en consoorten zou zijn. Bovendien is veel keer een beetje eten zeker geen ongezond principe, omdat je zo je kacheltje brandend houdt.

    Oh, en mijn grote vrienden waren trouwens kerstomaatjes: die kon ik zonder enige voorbereiding meeslepen naar mijn werk, eventueel daar nog eens afspoelen indien nodig, en als tussendoortje opsnoepen.

    Is fruit overigens ook geen optie voor jou? Meestal toch ook behoorlijk zoet, er hoeft geen voorbereiding aan te gebeuren meestal en de hoeveelheid kcal valt toch nogal mee?

    Zoek vooral iets dat je zélf ziet zitten, maar probeer je daar dan ook aan te houden.

    Succes!

    PS: Nog een reden waarom ik je mijn werkwijze niet aanraad: dit is een werkwijze die je echt niet de rest van je leven kunt volhouden, maar je komt uiteraard terug bij als je ermee stopt. Kies dus beter voor iets dat wél op lange termijn vol te houden is en dan kom je er wel …

    • Ik ben vorig jaar 5 kg afgevallen op 3 weken tijd (er moest meer af, maar dat is me nooit gelukt), daarna ben ik stabiel gebleven tot ongeveer half oktober. Toen werd ik aangereden door een auto, was het gedaan met joggen, en vlogen die 5 kg er weer bij. Dat afvallen deed ik door zo weinig mogelijk brood te eten, veel groenten, veel fruit, magere yoghurt, amper te snoepen, proberen veel water te drinken (waardoor ik constant naar de wc moest),… Ik at wel ’s morgens altijd goed, zag dat echt als de belangrijkste maaltijd en zorgde dat ik echt met een goed gevulde maag naar mijn werk vertrok. Tot hiertoe lukte diëten alleen als ik streng voor mezelf was, anders hield ik het geen dag vol. Maar streng zijn heeft ook als gevolg dat ik het meestal hooguit 3 weken volhou.

      Fruit vind ik op zich wel lekker. Heel lekker zelfs. Maar ik ben vaak te lui om het te schillen. Fruitsla maken vind ik vreemd genoeg een minder grote opgave omdat ik dan gelijk een paar stukken fruit snij en dan gelijk een grote hoeveelheid klaar heb staan. Maar fruit is voor op het werk ook niet handig als tussendoortje. Kerstomaatjes zijn al handiger, maar de Mams vindt ze te duur en ik raak ze toch wel vrij snel beu ook. En bovendien raken groenten en fruit ook veel sneller verteerd, waardoor je al snel weer honger hebt.

      Momenteel probeer ik het snoepen tussendoor te laten. Ik neem me telkens voor dat ik het komende half uur niet ga snoepen. En als dat half uur om is maak ik weer hetzelfde voornemen. Totdat het ongeveer 10u ’s ochtends is of 16u ’s middags: dan mag ik wel iets eten van mezelf. Lukt het me echt moeilijk om het tot die tijden vol te houden, dan eet ik een kauwgom. Niet ideaal, maar zolang ik die in mijn mond heb, steek ik er ten minste niets anders in.

  5. Wel ik geloof ook niet in diëten. Eens je stopt en weer ‘normaal’ gaat eten zoals voordien, vliegen de kilo’s er toch weer terug aan. Je moet idd je eetgewoontes aanpassen en je ongezonde snacks vervangen door gezonde. Daarvoor zul je moeten afkicken van suiker… en dat gaat de eerste dagen HARD zijn. Ik heb het een keer gedaan, september of oktober, ik heb toen effectief een week lang wortels, magere yoghurtjes, snoeptomaatjes en fruitslaatjes meegesleurd naar het werk om de koeken te vervangen die ik tussendoor at en dat hielp enorm. Die hoeveelheid eten kan je op den duur wel afbouwen; nu eet ik overdag zelfs zelden iets extra (behalve een yoghurtje of een banaan om te vermijden dat ik flauwval van de honger).
    Gezonde snacks, beweging en regelmatig eten, dat is de key…
    En chocolade strafbaar maken.

    • Naar het schijnt krijg je verschrikkelijke hoofdpijn van het afkicken van suiker. I’m really looking forward to ik. Maar ik moet het eigenlijk echt doen. En chocolade zou echt strafbaar moeten zijn. Hoeveel ik daar van ’t weekend al van gegeten heb!

  6. Wat LJ zegt is wel waar: in den beginne vervang je alleen maar al het ‘slechte’ door gezondere varianten en eet je zogezegd qua hoeveelheid nog min of meer hetzelfde. Dat kost even doorbijten, maar dan moet je al geen honger lijden tenminste. En eens je dat gewoon bent, kan je ook de hoeveelheden voorzichtig afbouwen. De laatste weken ben ik echt slécht bezig, maar normaal eet ik overdag ook niets tussendoor, tenzij ik echt plots gruwelijke honger heb. En dat is dus misschien een paar keer per maand ofzo.

  7. Ik zou eigenlijk terug moeten gaan kijken op mijn blog om mijn goede voornemens te kunnen herinneren want ik heb er eigenlijk geen flauw idee meer van wat het allemaal was =)

Geef een reactie

