533 Tita en het suikerdieet (dag 278)

Ik wou het al heel lang eens proberen: afkicken van suiker oftewel geen producten eten met toegevoegde suikers. En ik dacht dat ik het nooit zou kunnen aangezien ik een ongelooflijke snoepkont ben en ik liefst zoete dingen eet. Maar toch wou ik het proberen.

Dus dinsdag was het zover. Ik heb nog lekker ontbeten met een boterham met speculoospasta en een lepel choco recht uit de pot (veel te lekker!). Die moest namelijk op en ik weet dat als die pot open is ik er toch niet van kan afblijven. Maar sindsdien ben ik eigenlijk wel echt begonnen.

Mijn tussendoortjes bestaan niet meer uit koekjes, snoepjes,… maar uit rijstkoeken met smaakjes (de hartige), noten, rozijntjes, fruit, tomaatjes,… En bij ons in de winkel hebben we ook suikervrije koekjes die eigenlijk even lekker zijn als die met suiker. Bij mijn middagmaal en avondmaal zit in principe niets zoets dus ook dat is geen probleem. Bij mijn ontbijt van gisteren at ik nog een restje amandelpasta op mijn boterham. Maar omdat dat nogal een droge plakkerige toestand is, deed ik er een mini-beetje confituur op, met suiker, maar dat was tot vanmorgen mijn enige zondiging.

Tot vanmorgen, inderdaad. Toen bood de dochter van mijn bazen mij een zelfgemaakt eclaireke aan. En ik was bezig met iets en dacht even niet aan mijn voornemen en toen was het plots op en viel mijn euro. Maar ik weet dat er heel wat minder suiker in zat dan in dat van een gewone bakker en ’t was een kleintje, dus ik neem het mezelf niet kwalijk.

Eén van de afkickverschijnselen van het suikerdieet zou zijn dat je in de eerste week veel hoofdpijn hebt, maar daar heb ik eigenlijk alleen dinsdag last van gehad. Misschien ben ik wel een beetje emotioneler, maar dat kan ook gewoon met de sfeer op het werk te maken hebben die echt weer negatief is. En vandaag ben ik wel heel moe (ik zou zo in slaap kunnen vallen), maar ik ben gisterenavond ook niet echt vroeg gaan slapen, dus misschien moet ik de oorzaak eerder daar zoeken.

Eigenlijk vind ik het allemaal heel goed meevallen en kost het me weinig moeite. Ik heb nog geen één moment verlangd naar een stuk chocolade. Dit weekend zal misschien wel hard zijn: weekend betekent voor mij gewoonlijk chips eten en ook daar zitten toegevoegde suikers in. Een aantal weken geen chips dus. En ook geen cola in het weekend. Daar kan ik soms ook enorm van genieten. Maar ik denk dat ik mezelf  eens ga trakteren op een smoothie en op suikervrije fruitijsjes. Ook yummie!

Het is trouwens niet direct mijn bedoeling om hier mee af te vallen. Als dat gebeurt is dat fijn meegenomen. Maar ik zie dit meer als een voorbereidende stap naar het diëten. Als ik dit een maand volhoud (wat zou moeten om echt af te kicken), wil ik daarna mijn tussendoortjes wel stilletjes aan afbouwen want ik knabbel echt een hele dag door en kom vooral daar heel veel van bij.

Heeft er eigenlijk nog iemand al eens dat suikerdieet geprobeerd? En wat zijn jullie ervaringen ermee? Duim in ieder geval maar een beetje voor mij want ik wil het écht volhouden.

13 thoughts on “533 Tita en het suikerdieet (dag 278)

  1. Ik hoop dat je het volhoud! Ik heb het verleden jaar 40 dagen volgehouden enne , ik heb gezegd nooit meer! Het bracht me soms in vervelende situaties, zoals mensen die speciaal voor ons bezoek een taart gebakken hadden en ik neen moest zeggen, ik vond dat erg. Ik was een kilo of twee kwijt daardoor.
    Maar veel succes anyway!

    • Goh, als ik in zo’n situatie terechtkom zie ik het dan wel weer. Misschien dat ik dan toch eens zondig (heb ik eigenlijk al een beetje gedaan met dat eclaireke, hè).

  2. Ik zou het niet kunnen, ik zeg dat eerlijk, het is mijn grootste en zondigste verslaving!
    Maar maak je geen illusies, in veel ‘gewoon’ eten zit ook suiker, zoals brood, pasta, pakjeseten, noem maar op. Ge zoudt ervan verschieten. Maar het zou al veel schelen als ik enkel het snoepen zou laten…
    Héél veel succes!

    • Ik vind het echt minder moeilijk dan verwacht. Maar ik zit natuurlijk op het werk ook wel aan de bron qua suikervrije voeding. Ik eet vanillewafeltjes zonder suiker, wafeltjes met chocolade op (zowel de wafeltjes als de chocolade zijn zonder suiker), honingstroopwafels zonder suiker,… en ik proef eigenlijk geen verschil met the real stuff. Dus ik “snoep” eigenlijk nog meer dan voldoende. Alleen “echte” snoepjes of “vieze snoep” moet ik laten, maar dat at ik sowieso niet elke dag.

      En ja, ik weet dat suiker in heel veel levensmiddelen zit. Brood en pasta en noodzakelijke dingen laat ik niet. Maar ik vervang mijn choco door suikervrije confituur of honing, eet yoghurtjes zonder suiker maar doe er zelf een stuk fruit in of wat suikervrije confituur,… En dat zal ook wel heel wat schelen.

      • Jawadde, er bestaat precies overal wel een suikervrije variant voor 🙂
        Weet wel dat er daar ook nog altijd calorieën en vetten inzitten, dus daarom dat je er wsl niet of weinig van zal afvallen (zoals Christa hierboven al zei).

  3. Neen ik heb het nog niet gedaan en ik ben ook niet van plan het te doen. Gewoon omdat ik eerder voor een gebalanceerde levensstijl ben, waarbinnen alles past. Ook suiker. 🙂
    Zoals LJ zit suikervrij eten is geen optie gezien je dan echt speciaal moet gaan winkelen. (Hebben een nichtje met een suikerallergie) en je trekt verdorie ogen hoeveel toegevoegd suikers er in pasta, brood, etc… zit.
    Wat niet wegneemt dat ik kei hard aan het duimen ben voor jou! Go go Tita!

    • Yep, suiker zit inderdaad echt bijna overal in. Ik wil daarom ook niet overdrijven en eet wel de noodzakelijke levensmiddelen. Dus eigenlijk zitten er nog altijd wel suikers in mijn voeding. Maar ik vervang de choco op mijn bookes wel door honing of suikervrije confituur, ik eet geen koeken met toegevoegde suikers, ik eet geen snoepjes,… Alle suikertussendoortjes vervang ik door rijstwafels, koeken zonder suiker (meestal met een vervangzoetstof zoals agavesiroop,…), fruit, noten,… Tot hier toe valt het heel goed mee. Alleen miste ik vanavond wel een beetje mijn chips: de fruitsapijsjes zonder suiker waren geen volwaardige vervanging naar mijn gevoel. Maar ja, ’t is ook maar voor een maandje.

  4. ik denk dat de reden dat je geen hoofdpijn hebt, is dat je nooit echt overdreven hebt met suikers hiervoor én je nog wel suikers eet, alleen geen toegevoegde suikers.

    Ik heb ooit echt moeten koken/eten in huis halen zonder suiker voor mijn ventje, en dat is immens in hoeveel producten er toegevoegde suikers zitten. Bijna alle groenten in potten bvb, in hesp (!) en zo. Er mocht ook geen vervangsuikers inzitten, ik ben dan heel creatief geweest met alles.

    • Ik heb echt wel altijd enorm overdreven met suikers. Ik heb namelijk altijd vreetaanvallen gehad (en af en toe nog) en dan at ik vooral suikers. Bovendien knabbel ik de hele dag door en meestal op koekjes, snoepjes,… Ik ben er mij wel van bewust dat als je echt suikervrij MOET eten het veel moeilijker is.

  5. Ik probeer het al heel lang met heel wat minder te doen en dat lukt mij aardig. Het moeilijkste is inderdaad om altijd ‘neen dank u’ te zeggen. Maar als je het volhoudt ga je wel voelen dat je veel meer energie krijgt en niet meer zo’n ups and downs. Succes!

    • Na anderhalve week voel ik nog niets, maar dat zal waarschijnlijk wel te vroeg zijn. Ik heb wel geen last meer gehad van suikerdipjes natuurlijk en ik heb de indruk dat ik minder vaak hoofdpijn heb (wat ik normaal tijdens de week toch regelmatig heb in lichte vorm).

Geef een reactie

