538 Tita en vrije dagen à la de Mams

Opgepast: klaagzang!

Jullie weten al dat de Mams mij graag controleert en onder de knoet houdt. Wat haar overigens niet helemaal lukt, gelukkig. Maar mij lukt het ook niet om helemaal onder haar bemoeienissen uit te komen. “Bemoeienissen” klinkt hard, maar vaak voelt het voor mij toch zo aan. Ik heb heel erg het gevoel dat ze mij niet los wil laten. En vermits ik nog thuis woon, moet ik mij daar wel deels bij neerleggen want ik moet mij aan de huisregels houden.

Iets waar ik mij dood aan erger bij haar is haar vraag die ik elke keer weer krijg ’s morgens als ik een vrije dag heb. Ze laat mij wel redelijk uitslapen (op zondag ben ik toch sowieso ten laatste om 9u30 op en op maandag roept ze mij iets voor 9u). Maar dan zit ik even later te ontbijten en komt ze de keuken in met de vraag: “Wat zijn jou plannen voor vandaag?”. Daarmee bedoelt ze niet of ik iets leuks ga doen. Want als ik niet thuis ben die dag laat ik haar dat altijd op voorhand weten zodat ze weet of ze rekening moet houden met mij voor het eten of niet. Nee, haar vraag stelt ze om te weten of ik wel iets nuttigs ga doen die dag. En als ik dan zelf niet voldoende activiteiten opsom, zorgt zij wel dat ik voldoende nuttige dingen zal doen.

Nu vind ik het niet meer dan normaal dat er in het weekend ook het één en ander moet gebeuren. Maar het mag van mij wel iets relaxter zijn dan in de week. En dan laat ik me zeker niet graag pushen door haar. En ik wil ook best iets doen voor haar en ik beken dat ik er in de week niet vaak ben om iets te doen, maar als ik een vrije dag heb wil ik daar ook wat van genieten en die niet gevuld zien met rotklusjes. ’t Is dan ook niet gemakkelijk om een evenwicht te vinden tussen dingen die ik MOET doen voor mezelf (belangrijke dingen dus), dingen die ik moet doen voor haar en toch nog een beetje vrije tijd hebben. En eigenlijk heb ik er vooral een hekel aan dat zij mijn vrije tijd probeert vol te plannen in mijn plaats. Ik doe dat uiteraard liever zelf.

Eigenlijk zou ik om vrijheid te hebben elk weekend weg moeten zijn, maar aan de andere kant hou ik helemaal niet van volgeplande weekends. En bovendien raken mijn eigen klusjes dan ook niet rond.

10 thoughts on “538 Tita en vrije dagen à la de Mams

  1. Hier de mama aan het woord,……..ze wil jou voorbereiden op sweetie, nothing more nothing less,……en nu de vriendin,……je zou vrij moeten zijn om zelf je keuzes te maken, heb zelf 10 jaar samengewoond met mijn grootmoeder en je voelt dat enorm in vrijheid,…..je kan niet doen en laten wat je wil,……..en ik vrees dat jij een hekel hebt aan moeten ( je lijkt Big wel :-)), dus mss moet de mama het leren anders aan te pakken,……

    • Dat van een hekel hebben aan moeten zou wel eens waar kunnen zijn. 😉 Nee, ik wil gerust dingen doen voor haar, maar zij bepaalt wanneer ik die moet doen en dat zou ik vooral liever kiezen.

  2. Ik was aan het denken: kunnen jullie niet gewoon taken/verantwoordelijkheden afspreken? En jij kiest dan zelf wanneer je die dingen doet ipv dat zij ze voor jou inplant? Met dien verstande dat je ze doet zoals afgesproken werd (wekelijks, 2-wekelijks, …)

    • Er zijn vaste afspraken: ik ruim de tafel af (als ik thuis ben), ik doe mijn eigen strijk, ik laad de vaatwasmachine uit, ik sluit ’s avonds de kippen op, ik poets mijn eigen kamer, ik zet de badkamer terug goed nadat zij die gepoetst heeft,… Ik geef toe dat het niet veel vaste taken zijn. Verder zijn er nog een aantal taken die ik sporadisch moet doen, stofzuigen beneden is daar één van, maar dat hangt af van het moment.

  3. Ik sluit me aan bij Doetje hierboven: je zou duidelijke afspraken moeten maken, qua tijd die je in het haar helpen wil steken, zodat je voor jezelf ook nog voldoende tijd over hebt.
    Toen ik nog thuis woonde moest ik op vrije dagen (en dat waren er veel toen ik nog studeerde he ahja) ook voor het huishouden zorgen. Ook toen ik nog werkte was het zo dat degene die eerst thuis was, moest zorgen voor ’t eten, en aangezien ik toen in shiften werkte was dat vaak. Of als ik de voormiddag vrij had, zorgde mama ook wel altijd voor een takenlijstje. Tja anders moesten zij en papa alles doen tijdens HUNvrije tijd… Nu ik alleen woon begrijp ik hen perfect. Je mag ten slotte ‘profiteren’ van hun zorgen (eten op tafel, de was gedaan, enzovoorts) dus dan moet er ook iets tegenover staan. Maar je moet idd duidelijke afspraken maken of je houdt geen vrije tijd meer over, afspraken waarbij alle partijen zich goed voelen.

    • Die afspraken zijn er dus deels (zie reactie boven die van jou), maar het heeft vaak ook te maken met hoe de Mams haar klak staat. Is ze goed gezind dan is er niets aan de hand. Maar is ze slecht gezind (om om het even wat, zelfs vaak iets waar ik niks mee te maken heb), dan verzint ze plots klusjes bij de vleet.

      • Aaaah herkenbaar van bij ons mama… die schoof ook zoveel mogelijk in onze schoenen als haar humeur onder het vriespunt zakte…

  4. Jeetje wat vervelend, wat je zegt, je kan alleen maximale vrijheid creëren door je weg te plannen. Ik vind het heerlijk om op mijn vrije dag niks te doen.

    Als ik de verhalen zo hier lees haf Ik het thuis zo slecht nog niet. Ik heb thuis nog nooit mee geholpen met klusjes maar ik betaalde wel kostgeld dat dan weer wel. .

    • Ik betaal ook kost- en inwoon. Wat ik niet meer dan normaal vind. En dat ik wat klusjes moet doen, vind ik ook wel logisch. Maar niet dat ze mijn dag probeert vol te plannen. Och, ’t scheelt ook van moment tot moment, hoor. Deze post schreef ik op een moment dat ze het weer serieus had zitten, sindsdien is het weer een tijdje beter.

Geef een reactie

