551 Tita en haar suikerdieet

Morgenvroeg na het ontbijt lopen mijn 4 weken suikerdieet normaal af. Vier weken geen toegevoegde suikers was de bedoeling. Maar dat bleek net ietsje te moeilijk te zijn. Ik heb dus geschipperd. Maar ik durf toch zeggen dat ik geslaagd ben en trots op mezelf.

Ik ben de twee eerste weekends telkens een keer gezwicht. Voor een ijsje. En wat snoepjes. Nog niet overdreven eigenlijk. En ik heb een paar keer per ongeluk iets gesnoept (dat is echt een routine die ingebouwd zit in onze hersenen: snoep zien en het pakken en in je mond steken). Toen realiseerde ik mezelf dat vier weken aan één stuk wel heel streng is. Of toch voor mij. Dus heb ik besloten dat het in het weekend (voor mij zaterdag (enkel als ik zaterdagmiddag vrij was), zondag en maandag) mocht, met aanpassingen. Ik liet wel mijn wekelijkse chips en cola die ik gewoonlijk altijd at en dronk in het weekend ’s avonds (en verving ze door bio-cola zonder suiker en rijstwafels met een lekker hartig smaakje). Maar van een uitgebreid dessertenbuffet op een bbq bijvoorbeeld genoot ik uitgebreid.

Uiteindelijk vond ik het in de week op het werk eigenlijk moeilijker dan thuis in het weekend (wanneer het eigenlijk wel mocht). Op het werk word ik constant verleid door stukjes kaas, suikervrije gebakjes (met veel koolhydraten en dus slecht voor de lijn) en noten. Bovendien had de Mams voor mij rijstwafels meegebracht zonder smaakje en die vind ik duidelijk minder lekker en kunnen mijn goesting in iets lekkers minder stoppen. Daardoor at ik dus vrij veel tussendoor. Weliswaar geen dingen met suiker, maar wel met veel calorieën. En ik weet het, ik deed het suikerdieet niet voor de lijn, maar ik val er wel degelijk van af en dat is wel een hele leuke bijkomstigheid. En ik merk dat ik in de week minder afval dan in het weekend. Want in het weekend heb ik vreemd genoeg niet zo’n behoefte aan dingen in mijn mond steken.

Ik merk wel heel duidelijk dat die suikers veel invloed hadden op mijn lichaam. Voor het dieet had ik regelmatig ’s middags last van een suikerdip. Dan had ik het gevoel dat ik me zou kunnen neerleggen en onmiddellijk in slaap zou vallen. Dat heb ik al een hele maand niet meer gehad. Ik had ook altijd regelmatig hoofdpijn voordien. Toch gemiddeld een keer per week. De eerste dag van het suikerdieet heb ik dat effectief de hele dag gehad (afkickverschijnselen). Verder heb ik het nog een keer gehad ’s avonds na een lange en drukke koordag en gisterenavond na een lange dag van koor en naar het toneel gaan. Telkens dus gerelateerd aan een drukke situatie en zo’n situaties veroorzaken altijd hoofdpijn bij mij omdat ik er moe van word. Die hoofdpijn van voordien blijkt dus echt wel gerelateerd te zijn aan de hoeveelheden suikers die ik binnenkreeg.

Ondertussen ben ik ongeveer twee kilo afgevallen dankzij het dieet, zonder dat ik ook maar éùen moment honger heb gehad. Als ik in de week wat meer rijstwafels zou eten en wat minder aan de lekkere dingen op het werk zou zitten, dan zou er waarschijnlijk wel meer afgeweest zijn. Maar dat was dus niet de opzet.

Ik heb ook een heleboel lekkere dingen ontdekt waar geen suiker in zit. Fruit eet ik eigenlijk nog altijd niet voldoende, maar als ik zin heb in iets zoet dan grijp ik naar rozijnen. Niet dat ik er kilo’s van eet. Nee, een klein handjevol en mijn zin naar zoetigheid is weer gestild. Ik kocht vorige week dinsdag of woensdag een zak van een kilo en ik denk dat ik er ondertussen nog geen 100 gram van heb opgegeten. Ook ontdekte ik dat er heel lekkere limonade, vlierbloesemsap, cola, appel-framboos en veenbessensap van biologische makelijk bestaat. Zonder suiker en met veel minder koolzuur (fijn voor mijn darmpjes). Verder herontdekte ik de rijstwafels met hartige smaken en bleken er best veel lekkere koekjes te bestaan zonder suiker. Ik geef wel toe dat bio duurder is en dat ik heel blij was met mijn ecocheques. 😉

Vermits ik er blijkbaar van afval en ik veel lekkere alternatieven vind waardoor ik het gemakkelijker volhoud, wil ik proberen het nog langer vol te houden. En stiekem (maar hé dit zeg ik heel stilletjes want ik weet niet of ik het zal volhouden) wil ik proberen er een nieuwe eetgewoonte van te maken.

Advertenties

8 thoughts on “551 Tita en haar suikerdieet

    • Ik ga de Mams voor de zekerheid toch maar vragen om de koekenkast leeg te halen voor ze op reis vertrekken. Ik zou die 2 kg niet graag terug bijkomen.

  1. Toch mooi dat je het zo goed er van af kunnen brengen hebt. Koekjes en snoep eet ik zelf eigenlijk zelden dus op dat vlak denk ik wel dat ik vrij goed zit met suikers te eten. De laatste tijd trek ik me op het werk in de automaat ook meer een cola zero ipv dat ik vroeger een ice tea trok. Maar daar zitten waarschijnlijk dan weer andere slechte stoffen in zeker?

    • In cola zero zit waarschijnlijk aspartaam in. Dat is echt een gevaarlijk goedje, kankerverwekkend. Ondertussen heeft aspartaam in Amerika trouwens een nieuwe naam gekregen: Aminosweet.

      • Dat zal wel al bijna overal in zitten zeker? Ook in de gewone light versie van cola? Die is trouwens uit de bak gehaald op het werk. Ik kan nog kiezen tussen gewone (rode) cola, zero cola, ice tea en twee soorten fanta’s (orange en lemon).

  2. Ik heb ook regelmatig last van hoofdpijn! Ik dacht dat dat eerder aan te weinig water drinken lag, maar ja, de suiker kan er bij mij ook héél wat mee te maken hebben! Verslaafd als ik ben! Ik moet het dringend over een andere boeg gooien want door al de stress begin ik weer meer & meer te eten!
    Ik vind dat je dat goed hebt volgehouden! Bij mij zijn de avonden het ergst, als ik thuis ben en niets om handen heb… Ik schrijf er nog wel eens een postje over.
    Zo’n gezonde eetgewoontes kunnen wij alleen maar toejuichen he 🙂 doe zo voort!

    • Suiker zou het kunnen zijn, maar er kan ook een andere reden voor je hoofdpijn zijn natuurlijk: stress bijvoorbeeld.
      Thuis blijk ik er dus veel minder last van te hebben, van die snoepdrang. Ik hoop dat dat zo blijft nu mijn ouders op vakantie vertrekken.

  3. Jarenlang heel regelmatig hoofdpijn gehad, aangeklopt bij huisarts, osteopaat, homeopaat, diëtiste… En via natuurarts en grondig bloedonderzoek ontdekt dat lactose de boosdoener was. De beste ontdekking van het jaar zeg!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s