555 Tita en Yasmine

25 juni, 4 jaar geleden. Toen stapte Yasmine, zangeres en presentatrice, uit het leven. Eén van de boegbeelden uit mijn tienertijd. Ik vond haar sympathiek. Ik vond haar echt. Ik vond het knap hoe ze zichzelf bleef in die oppervlakkige showbizzwereld. Ik hield van haar teksten die echt iets wilden zeggen.

Toen kreeg ze het moeilijk, kreeg ze serieus wat opdoffers te verwerken en dreigde ze alles kwijt te raken. En dat kon ze niet aan. De keuze die ze toen maakte, daar moet je heel diep voor zitten en helemaal geen uitweg meer zien. Er zijn mensen die het een egoïstische daad vinden en misschien is dat ergens wel zo. Maar een mens doet dat niet zomaar.

Ik hoop dat ze rust heeft gevonden.

En dat Michael Jackson op diezelfde dag overleed is voor mij eigenlijk altijd al van onderliggend belang geweest.

9 thoughts on “555 Tita en Yasmine

  1. Wel ik ben het er niet me eens Tita, het blijft een egoïstishe en beetje laffe daad, je loopt weg van je problemen, vind ik de meest makkelijke oplossing en de rest blijft achter en mag opruimen in groot verdriet,…..

    • Als je het leven bekijkt als een geschenk dat iemand je heeft gegeven, is het inderdaad egoïstisch. Maar ik kan wel begrijpen dat je zo veel pijn hebt, dat je echt niet meer kan. En als je dan geen hulp vindt, of de hulp werkt niet,… Hoe denk jij dan over euthanasie? Want dan laat je ook mensen achter met verdriet.

      • Euthansie vind ik een ander gegeven,…….maar het kan voor psychisch lijden ook gebruikt worden,……dan hebben je naasten tijd om afscheid te nemen, je laat ze niet achter met een enorm schuldgevoel, alles is opgeklaard, bij een zelfmoord heb je dat niet, dan blijf je met vragen zitten,…..

  2. Ik heb ooit nog te kampen gehad met een zware depressie en had toen ook zelfmoordneigingen! Heel raar, want ik wilde helemaal niet dood. Het was precies een drang die ik niet onder controle had en ik heb dan naar de zelfmoordlijn gebeld, zij hebben me geholpen hoe ik met het gevoel moest omgaan zonder er iets mee aan te vangen.Ik weet ondertussen dat als ik zo’n gedachten heb ik tijdig aan de alarmbel moet trekken, want ik leef “te ” graag om mijn eigen kapot te maken door zo’n dwanggedachten, want zo kan je het noemen, dwanggedachten!

    • Ik kan me wel voorstellen dat je “te ver heen” bent psychisch. Volgens mij is het een knop in je hoofd die omdraait, waardoor je niet meer denkt als iemand die geen zelfmoordneigingen heeft. ’t Is alleen zo jammer dat mensen het doen, uit het leven stappen.

  3. Ik vind het ook een egoïstische daad omwille van de nabestaanden die met zoveel pijn, vragen, en “wat alsen” achterblijven. Maar langs de andere kant moet je er ook moed voor hebben, want je weet niet wat je “aan de andere kant” wacht. Zoals je zegt, ze moet echt heel erg diep hebben gezeten. Als ze een liedje van haar draaien op de radio dan durf ik het wel luider zetten. Ze maakte mooie muziek en zal niet vergeten worden!

  4. Ik vind dat niet egoïstisch, ik vind dat een logische daad als je zo’n pijn hebt. Het is egoïstisch van te verwachten dat mensen blijven afzien enkel en alleen zodat jij je comfortabeler zou voelen. Als je mensen graag ziet, wil je dan niet dat ze gelukkig zijn, dat ze geen pijn meer hebben? Niemand kiest er zelf voor om geboren te worden, om te leven, laat ons dan tenminste zelf beslissen of en wanneer we eruit stappen.

    • Ja, Pineapple, niemand kiest er voor om geboren te worden. Maar aan de andere kant “schenken” je ouders je ook het leven en is het eigenlijk een cadeau dat je krijgt. Dat het niet altijd helemaal loopt zoals je zou willen maakt het inderdaad niet gemakkelijk. Maar omdat het een “cadeau” is, vind ik toch dat je er ook niet te licht over mag gaan.

      Goh, eigenlijk heb ik gewoon een heel dubbel gevoel bij het onderwerp “zelfmoord”. Ik ben zeker niet vóór, maar ik kan het wel begrijpen.

Geef een reactie

