563 Tita en vriendelijkheid

Ik denk dat ik hier al wel eens verteld heb over een klant die zich nogal vreemd gedraagt. Ik noem hem de creep. En ik voel mij alles behalve op mijn gemak als hij in de winkel komt. Hij heeft me ook een keer van top tot teen bekeken, zijn blik over mij laten heen glijden, en gezegd dat hij het al aan mijn lichaam kon zien dat ik jogde. Toen ik dus amper een maand jogde of zo. Eng!

Hij woont ook in mijn buurt en ik kom hem dus regelmatig tegen. Hij zegt dan altijd goeiendag maar op zo’n manier dat je er geambeteerd door bent. Hij probeert te intimideren. En het erge is dat ik er met mijn twee voeten inloop en mij dus altijd zo gauw mogelijk uit de voeten wil maken. Ik zeg dan ook nooit goeiendag tegen hem als ik hem ergens tegenkom en negeer hem totaal. Gelukkig heb ik meestal de oortjes van mijn mp3-speler insteken als ik fiets, dan kan ik doen alsof ik hem niet gehoord heb.

Maar in de winkel kan dat natuurlijk niet. Meestal probeert mijn collega hem te bedienen aan de kaastoog of de kassa omdat ze weet hoe ik mij bij hem voel en ze ook een akelig gevoel over hem heeft. Maar die creep heeft dat natuurlijk ook wel door. En daardoor probeert hij vaak nog meer om mij te intimideren. In de winkel zorg ik dan ook dat ik nooit ergens alleen in een hoekje sta als hij er is, dat er altijd iemand (een andere klant of zo) in mijn buurt is.

Gisteren stond ik aan de kassa een klant te helpen toen hij aan de kaastoog ging staan. Mijn collega ging hem helpen. Even later was ik klaar met mijn klant en zijn vrouw zette haar winkelkar aan de kassa maar ging nog even iets doen. Ondertussen was er een tweede klant aan de kaastoog en zag ik mijn kans schoon: ik ging gauw die klant helpen. Daardoor moest mijn collega de creep ook helpen aan de kassa en kon ik aan hem ontsnappen. Maar hij had het door en mompelde tegen zijn vrouw dat “het wel heel erg opviel”. En toen zei hij over mij tegen mijn collega: “Weet u hoe ik zo iemand noem? B.O.O.: Boertig, Onbeleefd en Ontwijkend!” Ikzelf had het niet gehoord, maar mijn collega vertelde het mij achteraf en ze waarschuwde dat ik voor hem moest oppassen want dat hij mij wel eens zou kunnen aanpakken als hij de kans krijgt. Ik ben nu dus wel wat op mijn hoede, want ik denk dat hij dat wel eens zou durven doen als hij mij ergens op mijn eentje tegenkomt in de buurt.

Maar verder vind ik dat die uitspraak vooral veel over hem zelf zegt dan over mij. Want ik weet dat ik alleen zo tegen hem ben. En het straffe is dat mijn collega en ik een uur later van een klant een compliment kregen over onze vriendelijkheid. En twee uur later sprak een klant mij aan met “Lieve mevrouw, mag ik eens iets vragen?”. Zegt genoeg, niet?

 

5 thoughts on “563 Tita en vriendelijkheid

  1. Ik zou hem zelf aanpakken, met je liefste en vriendelijkste stem,………en big smile,…….laat hem vooral niet zien dat hij je intimideert,…….want daar halen ze hun grote geluk uit,…….hoe zielig is dat hé!!

  2. Ik ben het helemaal met Miss Carrie eens, omgekeerde psychologie gebruiken, werkt soms beter dan ontwijken. Je zou hem moeten kunnen overbluffen, door idd overdreven vriendelijk te zijn. Maar t zal wel moeilijk om ineens van taktiek te veranderen. Toch het proberen waard.

  3. Ik durf hem eigenlijk niet te antwoorden. En ja, ik weet dat hij dat perfect aanvoelt, maar ik blokkeer gewoon. Enfin, tot hier toe heb ik hem nog niet gezien.

  4. Vies hé, ik heb sinds mijn 15 altijd weekendwerk en vakantiewerk in supermarkten gedaan, overal heb je wel van die creeps. Toen ik 16 was had ik echt schrik van 1 van de klanten, hij kwam mij ook constant lastig vallen en gaf dubbelzinnige opmerkingen enzo.

    Mja, alle geluk dat de meeste klanten wel heel goed meevallen 🙂

Geef een reactie

