587 Tita en dag 1 in Berlijn

(Klikken op de foto’s voor een mooier beeld!)

Op dag 1 besloot ik dicht bij het appartement te blijven zodat ik de S-bahn en U-bahn nog niet moest gebruiken. Kreuzberg 36 dus. Met enkele afwijkingen van het plan.

Joods museum

Ik begon eigenlijk al met een afwijking van het plan want het Joods museum lag er net ietsje buiten. Maar echt ver was het niet en het was iets wat ik absoluut wou doen dus zette ik het als eerste op de menu. Het gebouw zelf is gigantisch groot. Eigenlijk bestaat het uit een oud gebouw en een nieuw die in elkaar overvloeien. Het nieuwe gebouw is ontworpen door Daniel Libeskind en echt prachtig qua architectuur. Heel modern! Het gebouw bestaat uit scherpe hoeken en zigzagt constant. Zonder wegwijzers loop je er compleet in verloren.

DIGITAL CAMERA

DIGITAL CAMERA

Ook de tuin was heel mooi.

DIGITAL CAMERA

De inhoud van het museum vond ik eigenlijk minder interessant. Een overload aan informatie. Ze mogen trots zijn op hun enorme collectie, maar ze is zo groot dat ze je aandacht niet volledig kan vasthouden. En eigenlijk was er maar 1 hoek die mij echt raakte.

DIGITAL CAMERA

Dit is een kunstwerk van de Israëlische kunstenaar Menashe Kadishman. Het heet “Shalechet” (Vallende bladeren) en bestaat uit duizenden schreeuwende gezichten in ijzer. Je mag er over lopen en doordat ze in een betonnen ruimte liggen, maakt dat een afschuwelijk geluid dat door merg en been gaat. Het is heel indrukwekkend.

Daarna begon ik aan mijn echte wandeling door Kreuzberg 36. Ik baseerde mij trouwens voor alle wijken op het 100% Berlijn-boek en een boek dat ik in Mechelen ontdekte “Puur Berlijn: Slow travel in de stad”. En ik gebruikte aanvullingen uit de Capitoolgids en “100 x Berlijn”. Maar die laatste 2 sleurde ik niet de godganse dag mee, want dat was wat te zwaar. 2 boeken combineren onderweg was trouwens al een gedoe, maar ik wou immers zo veel mogelijk zien.

Ik begon mijn wandeling aan een waterplas voor de Sankt-Michael-Kirche door een soort van parkje, eigenlijk een oude waterweg. Ik at er een slaatje op uit Denaldi, of toch een deel, want eigenlijk vond ik het niet zo lekker. De kerk liet ik voor wat ze was want de bouwstijl sprak mij niet echt aan.

DIGITAL CAMERA

Daarna belandde ik in de winkelstraten. Ik hoopte leuke kringloopwinkeltjes of tweedehandswinkeltjes te ontdekken. En die waren er, maar ik vond er alleen maar oubollige kleding: die Duitsers hebben een heel andere smaak. Dus ik schrapte ze gelijk voor de rest van de week.

Ik passeerde ook nog dit gebouw waar ik de naam niet van weet.

DIGITAL CAMERA

Een leuke en gigantische winkel is Modulor. Je vindt er echt alles om te knutselen op allerlei manieren: schrijfgerief, placemats, stof, kadertjes,… Te veel om op te noemen. Je koopt er waarschijnlijk niets, maar het is wel eens leuk om er binnen te lopen.

Ook een leuke winkel is S.W.W.S.W. (of schoener.waers.wenns.schoener.waer).  Papierwaren, stempels, designspulletjes, kaartjes,… Ik heb er uiteindelijk niets gekocht, maar ik vond het echt een schattig winkeltje.

Ik kocht een ijsje bij Tanne B. Het ijssalon zou nogal aparte smaken zoals rozenijs, duindoornijs en asperge-ijs hebben volgens mijn 100%-boekje. Maar niet op het moment dat ik er was, dus ik ging voor een bolletje mango (mijn favoriete vrucht) en een bolletje sinaasappel (waar stukjes sinaasappelschil in zaten: heerlijk!). En sinds het uitstapje naar Mechelen (waar ik op mijn broek morste met een ijsje dat zo groot was dat ik het lekken niet kon bijhouden) eet ik braaf ijsjes uit een bekertje.

Ik wandelde naar een uitzichtspunt. Vroeger liep er een brug over de Spree, maar die was afgebroken. Maar je had er nu wel een leuk uitzicht.

Links uitzicht: de Fernsehturn op Alexanderplatz

DIGITAL CAMERA

Rechts uitzicht: een mooie brug.

DIGITAL CAMERA

De overkant: East Side Gallery oftewel De Muur

DIGITAL CAMERA

Ik wandelde wat langs het water, liep een beetje verloren (ik wijt het aan een onduidelijkheid in het plan) en belandde in Görlitzer park. Zelden zo’n ongezellig en kaal park gezien. Maar vreemd genoeg zat het er vol mensen en hoorde ik van mijn gastvrouw dat het heel populair is (maar ze begreep zelf ook niet echt waarom).

DIGITAL CAMERA

Mijn favoriete winkeltje bevond zich eerder in Neuköln: Misuki. Ik ben er de eerste dag dus al binnengestapt. Maar op het einde van de week ben ik er nog 2 keer langs geweest (op dezelfde dag zelfs). Ook dit is een winkeltje met papierwaren, design, kaartjes, stempels, oorbellen,…

Ik was alle dagen zo druk dat ik tussendoor eigenlijk amper ging zitten om even iets te eten (ik at meestal iets uit het vuistje al wandelend) of wat te lezen. Na uren stappen voelde ik dan ook telkens mij benen en rond 19u belandde ik in het appartement met mijn benen omhoog en een boek.

4 thoughts on “587 Tita en dag 1 in Berlijn

    • Ik heb inderdaad alle dagen wel wat kilometers afgelegd. Dat is sightseeing, hè. Te voet zie je het meeste, vind ik.

      Wat bedoel je met dat lopen? Het feit dat ik ga joggen? Ik kon dat voor het joggen ook al, hoor. Maar ik snap dat je er jaloers op bent.

    • De architectuur van het Joods Museum was inderdaad indrukwekkend. Het viel eigenlijk amper op foto vast te leggen. Van binnen was het trouwens ook prachtig. Dat winkeltje was echt mijn favoriet. 😉

Geef een reactie

