589 Tita en dag 3 in Berlijn

Op dag 3 belandde ik in Mitte. Tijd voor een heleboel bezienswaardigheden.

Beginnen deed ik met het Jüdischer Friedhof. In de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt door de nazi’s als Judenlager. Zo’n 55000 Joden werden er onder onmenselijke omstandigheden samengebracht en gedeporteerd naar Auschwitz en Theresienstadt. Nu vind je er een herdenkingsmonument en een oude Joodse begraafplaats.

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

Na een ontbijt dat per ongeluk bestond uit een ontzettend zoete koek (ik dacht dat het een droog broodje was, maar die Duitsers stoppen echt overal zoetigheid en glazuur in, jakkes zo ’s morgens vroeg) wandelde ik verder langs de Nieuwe Synagoog. Goed bewaakt door politie trouwens.

DIGITAL CAMERA

 

Daarna begaf ik mij naar het museumeiland.

DIGITAL CAMERA

 

Maquette van het eiland:

DIGITAL CAMERA

 

Wegens tijdsgebrek bezocht ik enkel de Berliner Dom. En ondanks de hoogtevrees beklom ik hem tot net onder de grote koepel (hoger kon je niet) van waar je een prachtig uitzicht had.

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

De wandeling liep via Unter den Linden (Wil iemand een Bentley kopen?) langs de Gendarmenmarkt met 2 quasi dezelfde torens, een Duitse en een Franse, en even later kocht ik mijzelf een potje Frozen Yoghurt met lekkere toppings! Achteraf heb ik trouwens gehoord dat ik op Unter den Linden beter een gebouw wel was binnengestapt om een prachtig beeld van Käthe Kollwitz te zien. Ik wist wel dat het in Berlijn stond, maar niet waar en dat hoorde ik dus pas toen ik al weer thuis was.

Daarna passeerde ik even langs Checkpoint Charlie. Belachelijk toeristisch en de mensen kunnen er blijkbaar niet op een normale manier op de foto gaan.

DIGITAL CAMERA

 

Maar zo hebben jullie ook een keer gelachen, hè.

Vlakbij Topographie des Terrors, waar ik enkel even voorbij wandelde, kwam ik deze schattige Trabantjes tegen. Ik heb er zelf niet mee gereden, maar je kan ze wel huren om er mee door de stad te cruisen.

DIGITAL CAMERA

 

Gauw een snelle tussenstop op de Potsdamer Platz in de hoop dat ik daar snel de Kiko-winkel zou vinden (niet dus).

DIGITAL CAMERA

 

Maar ik moest mij haasten, want om 16u mocht ik de Reichstag bezoeken. Dit bezoek moet je vooraf reserveren online. Het is overigens gratis, maar streng streng streng bewaakt. Je passeert security na security na security en ook aan de koepel zelf loopt constant security rond. Maar op zich zijn ze er best vriendelijk (ik had met een security-man een babbeltje over de mooie kathedraal en het prachtige station van Antwerpen) en het is echt een bezoekje waard.

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

Ik wou nog 1 plek bezoeken voor ik weer naar mijn logeerplek ging. Onderweg passeerde ik de Brandenburger Tor.

DIGITAL CAMERA

 

Het Holocaustmonument voor de Joden is indrukwekkend. Toen ik er was, was er vrij veel volk waardoor ik niet echt de mooiste foto’s heb kunnen nemen. Maar op de Wikipedia-pagina (gewoon op de link klikken) zie je er echt hele mooie.

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

Uiteindelijk besloot ik om toch nog even langs de Alexanderplatz te lopen. Een serieus eindje omweg eigenlijk en ik had gerust de U-bahn kunnen nemen, maar blijkbaar waren de benen op dat moment nog niet moe. Foto’s van de Alexanderplatz heb ik eigenlijk niet omdat er net een evenement plaatsvond. Wel heb ik de Fernsehturm eens beter kunnen vastleggen. De tv-toren dus. Die kan je van quasi op elke plek in de stad zien en dat maakt het gemakkelijk om je te oriënteren. Ik heb hem niet bezocht, maar ik ben wel tot vlakbij geweest.

DIGITAL CAMERA

 

DIGITAL CAMERA

 

Op het plein ervoor stond trouwens een mooie fontein.

Dag 3 vond ik de leukste dag van mijn verblijf in Berlijn. Die dag zag ik de meeste boeiende dingen.

4 thoughts on “589 Tita en dag 3 in Berlijn

  1. Woehoew voor de beklimming van de Dom!!
    Dat Reichstaggebouw is prachtig!! De Dom zelf ook… Jammer dat er veel oude monumenten verdwenen zijn door de oorlog maar wat er voor in de plaats is gekomen aan moderne architectuur: wauw!

    • Ja, die moderne gebouwen zijn echt wel knap. En als je ooit in Berlijn bent, moet je dat Reichstaggebouw zeker doen! Het is trouwens gratis. Maar je moet het op voorhand wel reserveren en dus op een vast tijdstip gaan. Maar ik heb mijn dag daar gewoon naar gepland en daardoor vond ik dat eigenlijk niet eens lastig.

Geef een reactie

