606 Tita en een droombruiloft

Nee, ik ben niet naar een trouwfeest geweest. Maar LJ blogde over trouwen en toen kreeg ik popten er plots een heleboel ideeën in mijn hoofd op over hoe ik mijn eigen trouwdag ooit zou willen.

Eerst en vooral het feit of er wel of niet getrouwd zal worden als er ooit een droomprins voor mijn deur staat. Als kind en als puber was trouwen voor mij heel belangrijk: dat MOEST gewoon ooit gebeuren. En liefst met alles er op en er aan. Mijn huwelijk moest het huwelijk van het jaar of zelfs van de eeuw worden. Later vond ik trouwen niet meer zo belangrijk: ik bleef het leuk vinden, maar het was geen must. Maar de laatste jaren zijn hier in de omgeving een paar vrouwen hun partner kwijt geraakt. Hun partner overleed onverwachts op jonge leeftijd (wegens een ongeluk, hartaderbreuk,…) en zij bleven achter met de kinderen. Ze waren niet getrouwd. En daardoor blijven ze onbeschermd achter want geen weduwe-uitkering en van die dingen. Emotioneel is het al niet gemakkelijk omdat ze hun partner kwijt zijn, maar ze zitten ook met financiële problemen. Want de erfenis gaat naar de kindjes maar wel pas als ze volwassen zijn natuurlijk. Maar ondertussen is er wel geld nodig om die kinderen eten te geven, te kleden en te laten studeren. Ik wil niet onbeschermd achterblijven moest mijn partner iets overkomen en ik zou ook niet willen dat mijn partner onbeschermd achterblijft. Daarom wil ik trouwen als ik ooit iemand tegenkom. En ik vind dat ik er dan maar gelijk een leuk feestje van moet maken.

Ik baseer me voor de rest van deze blogpost een beetje op die van LJ qua indeling, want zij heeft dat goed gedaan.

1) Het aanzoek

Eigenlijk vind ik dat aanzoek niet superbelangrijk. Hoewel ik het wel romantisch zou vinden. Maar als wij gewoon samen zouden beslissen om te trouwen zou ik dat ook goed vinden. En misschien doe ik hem wel een aanzoek: ik vind daar niets mis mee en vind dat eigenlijk even romantisch (zo lang hij maar ja zegt). En we zijn ondertussen toch ook al 2013, niet? Overigens vind ik dat op 1 knie gaan superonhandig (om te kussen) en ongelooflijk ouderwets.

2) De organisatie

Ik wil absoluut in de zomer trouwen, liefst ergens begin juli. Ik wil namelijk zo graag zonnig weer op mijn huwelijk. Ik wil liefst van al ook een buitenhuwelijk in de natuur. En dan is mooi weer wel zo handig.

Een huwelijk organiseren doe je samen. Op pinterest heb ik nu al een hele pagina vol ideetjes (om nu nog heerlijk bij weg te dromen) en ik hoop gewoon dat hij die ideetjes ook leuk vind. En vooral dat ze haalbaar zijn. Ik wil er in ieder geval iets heel persoonlijks van maken.

3) Budget

Dat een trouw veel geld kost, daar ben ik me van bewust. Maar toch wil ik het niet te duur maken. Ik wil ook geen decadent feest, gewoon iets gezelligs. Liefst wil ik zo veel mogelijk zelf doen, het eenvoudig houden en toch origineel uit de hoek komen.

4) Gastenlijst

Dat de gastenlijst een probleem kan zijn, zie ik nu bij mijn zus. Nu zijn er ook bepaalde mensen die ik liever niet zou uitnodigen: mijn Verschrikkelijke Grootouders en eigenlijk alle familieleden van mijn vaders kant, maar ik vrees dat ik dat niet kan maken. En toch wil ik geen intieme bruiloft met enkel getuigen, dus zal ik ze er toch bij moeten nemen. Maar er moet een oplossing te vinden zijn om hen op die dag toch zo veel mogelijk uit mijn buurt te houden.

5) Menu

Ik ben zelf geen fan van grote en zware eetfestijnen. En ook niet van vaste plaatsen aan tafel. En het dessert vind ik het belangrijkste deel van de maaltijd. Ik denk dat ik gewoon voor een frietjeskraam zou gaan. Gevolgd door een enorm dessertenbuffet.

6) Muziek

Ik weet eigenlijk niet goed of ik wel een dansfeest wil. Ik dans wel graag, maar enkel wanneer ik alleen ben want ik ben te onzeker als mensen kijken. Die openingsdans schrikt mij dus ook enorm af. Ik zou dus, indien er wel een dansfeest zou zijn, zeker vooraf danslessen willen gaan volgen samen met mijn lief. Qua muziek moet het gewoon leuke muziek zijn uit alle tijden, maar zeker wat hits uit de nighties (jeugd, nostalgie).

7) De ceremonie

Ik wil absoluut niet voor de kerk trouwen. Ik heb namelijk al lang niets meer met de kerk en heb echt een probleem met de gedachtengang van de Katholieke Kerk over homoseksualiteit en het gebruik van condooms. Dus geen kerk voor mij. Maar enkel eventjes 10 minuten langs gaan op het gemeentehuis vind ik te droog. Daarom wil ik graag zelf een ceremonie in elkaar steken met onze muziek, wat mooie teksten en wat symbolische gebaren. En ik wil een vriendin vragen om op te treden als ceremoniemeester en het geheel in goede banen te leiden zodat ik mezelf de hele dag niet moet bezighouden met de praktische zaken van de dag.

8) Getuige/bruidsmeisje

Ik heb totaal geen idee wie ik als getuige zou vragen. Een vriendin? Mijn nicht? Dat zien we dan wel. Ik zou heel graag alle aanwezige kids als bruidskindjes hebben op de ceremonie: een hele kinderstoet die voor me uitloopt lijkt mij geweldig. Overigens wil ik op de ceremonie én op het gemeentehuis gewoon aan de arm van mijn lief arriveren. Hoewel het wel schattig is om met je vader te arriveren, vind ik het een ouderwets idee (gelukkig vinden mijn ouders dat ook en zal ook mijn zusje waarschijnlijk gewoon aan de arm van haar vriend binnentreden).

9) De bruid

Ik hou van eenvoud en droom er al jaren van om in een korte bruidsjurk te trouwen. Ik zou het echt lastig vinden als ik bij elke stap een deel van mijn jurk moet verzamelen en die moet vasthouden. Nee, ik wil gewoon kunnen rechtstaan en met mijn handen vrij ergens naartoe kunnen stappen. Ik ben trouwens een kluns en in staat om al na 5 minuten het geregeld te krijgen dat er iemand op mijn sleep gaat staan en die afscheurt. Een korte jurk dus. En ik sta niet met wit, maar rood is mijn lievelingskleur dus het zou geweldig zijn als het een korte rode jurk zou zijn. Qua kapsel kies ik voor eenvoud: geen pareltjes, bloemetjes, speldjes,… maar gewoon mijn kapsel zoals het op dat moment is (hopelijk kort, want als het lang is zal het toch moeten opgestoken worden, maar ik wil momenteel toch wel met een korter en hipper kapsel trouwen).

10) Vervoer

Ik wil liefst een paardentram of een dubbeldeckbus of zo. Iets waar we met een hele hoop gezellig samen in kunnen zitten.

11) Trouwfoto’s

Ik wil ook heel graag een toffe fotografe/fotograaf die ons de hele dag volgt en originele foto’s trekt en als ik deze madame zou kunnen strikken, zou ik echt een gat in de lucht springen (ik hou van haar stijl!). Over een locatie heb ik nog niet echt nagedacht.

12) Locatie

Ik zou heel graag in Zweden willen trouwen, aan het water. Maar ik vrees dat het een beetje enorm buiten budget is om familie en vrienden naar daar te laten overkomen en onderdak te geven. Laat staan om er ook nog eens een feest te geven. Dus zal het een feestje in België worden. Liefst buiten in een tent in een natuurdomein of in een wei (zonder koeienvlaaien uiteraard) of zo. In ieder geval niet in een chique zaal.

13) Huwelijksreis

Jullie denken nu vast dat ik voor Zweden ga kiezen. Maar ik twijfel nog. Zweden maakt kans. Maar anders staat Italië ook heel hoog op mijn wishlist. En eigenlijk liefst gewoon een trip met de auto en van plek naar plek rijden en slapen in B&B’s. Of ik zou ook wel met een boot op reis willen gaan en de Franse kanalen afvaren met ons tweetjes. Iets als de Caraïben of Mauritius, Bali en dergelijke toestanden zeggen mij maar weinig.

 

Voelt er nog iemand zich geroepen om zijn droomhuwelijk uit de doeken te doen? 😉

 

 

4 thoughts on “606 Tita en een droombruiloft

  1. Wel lastig dat niet gehuwde koppels in België blijkbaar niet goed beschermd zijn wanneer 1 van de twee komt te overlijden,daar had ik eigenlijk helemaal nog niet bij stil gestaan..

    Dit lijkt wel een leuk blogpostje om zelf ook eens ne keer te doen 🙂

  2. Ik wil wel ooit trouwen, maar aangezien mijn volledige familie nog uit vier mensen bestaat vind ik het nutteloos om daar een zaal of kerk voor afhuren. Dan zou sowieso 90 of 95% van de mensen van de familie van mijn toekomstige moeten zijn.

  3. Het is idd niet makkelijk die erfeniskwesties, wij wonen nu wettelijk samen maar zodra er kinderen in het spel zijn krijg jij als partner nog niets!
    Het lief wil niet dat k hem vraag – denk dat het iets met het mannelijk ego te maken heeft. Roloog.
    Waarom zou je niet mogen uitnodigen wie je wil? Als jij de Verschrikkelijke Bomma er niet bij wil, dan nodig je ze niet uit he.
    Ja en je weet hoe mijn feest er moet uitzien he 😉

Geef een reactie

