607 Tita probeert weer vriendjes te worden met de piano

Ik had het mij vast voorgenomen om het regelmatig te doen deze zomer: piano spelen. Maar zodra je uit de regelmaat van het dagelijks leven (bestaande uit babysitavonden, pianoles, zangles, koor,…) bent, hou je dagelijks oefenen blijkbaar niet voel. Of nee, ik beken want ik oefende zelfs tijdens het dagelijks leven niet regelmatig. Het ontbreekt mij namelijk aan zelfdiscipline.

Maar eigenlijk is het een vicieuze cirkel. Als je oefent op dag 1 en je oefent weer op dag 2, dan merk je dat er iets is blijven hangen van dag 1. Oefen je dan weer op dag 3, dan vlot alles weer wat beter. Doe je dat niet en oefen je bijvoorbeeld op dag 1 en pas weer op dag 4 of zo, dan zitten de oefeningen van dag 1 alweer te ver weg in je hoofd. Eigenlijk moet je dus doorzetten en echt elke dag oefenen. Dan kost het je gewoon de volgende dagen minder moeite en heb je minder zelfdiscipline nodig om aan het oefenen te beginnen omdat je weet dat het zal vlotten en leuk zal zijn. En dan ben je plots weer vertrokken en kan je genieten.

Ik weet dat allemaal wel, hoor. Maar iemand heeft me er even aan moeten herinneren (ok, J. again, die overigens uit zelfondervinding sprak want hij had ook een maand niet geoefend op zijn saxofoon).

Dus ben ik nu vastbesloten om terug vriendjes te worden met mijn piano en plan ik dus oefenmomentjes in. En om er nog wat druk achter te zetten en sociale controle deel ik even mijn “niet-storen-ik-speel-piano-of-doe-alsof-ik-het-kan”-momentjes van deze week mee:

di 3/9 eventueel: 10u, zeker: 19u15
woe 4/9 19u15
do 5/9 19u15
vr 6/9 19u15
za 7/9 19u15
zo 8/9 19u15

Deze avond oefende ik alvast een uur en ik was heel blij dat ik niet alles vergeten ben en het meeste toch wel terugkomt. Gelukkig.

3 thoughts on “607 Tita probeert weer vriendjes te worden met de piano

Geef een reactie

