620 Tita en de voltijds werken discussie

Ik zag deze week op internet een stukje uit Reyers Laat. De discussie ging over het feit dat er mensen zijn die willen dat 4/5e werken het nieuwe voltijds werken wordt. Daar tegenover kwam er natuurlijk ook de mening van iemand die wilt dat iedereen gewoon voltijds werkt want dat er dan jobs niet ingevuld worden en dat het niet goed is voor de welvaart van de maatschappij. Nu, ik kan me niet meer alles herinneren wat er gezegd werd en ik heb geen zin om het nog eens te bekijken.

Maar het zette mij wel aan het denken over mijn eigen situatie. Eerlijk gezegd vind ik ook dat onze maatschappij te snel draait. Dat er te veel van je verwacht wordt en er een enorme druk op je schouders ligt. Mensen die nog geen 40 zijn krijgen een burn-out: dat wil toch wat zeggen (en niet alleen over de hardheid/zachtheid van de jongere mensen)! Ik zou echt waar heel blij zijn moest ik maar 30 uren per week moeten werken in plaats van 38. Ik zou echt wel weten wat ik met die vrijgekomen 8 uren moest doen.

Alleen is daar het financiële plaatje. Als de wet inderdaad gaat bepalen dat 30 uren per week de norm wordt, dan heb ik een probleem. Want die uren gaan per uur evenveel betaald worden natuurlijk. En dan kom ik er niet. Want met een loon van iets meer dan 900 euro zal ik geen hobby’s kunnen beoefenen die geld kosten: gedaan met zangles, pianoles, iets gaan drinken, dvd’s huren, boeken kopen (zelfs al is het tweedehands), een concertje of film meepikken, uitstapjes,… En dan ben ik gedoemd om heel mijn leven bij mijn ouders te blijven wonen en zijn zij gedoemd om het eeuwige leven te hebben, want alleen wonen is dan uit den boze want onbetaalbaar. Kortom: eigenlijk beland ik dan gewoonweg in de armoede.

En ik ben zeker en vast niet de enige. Dus volgens mij moet daar toch nog eens serieus over nagedacht worden. Niet dat ik mij in politieke debatten wil gaan begeven, hoor. Ik ken daar niets van en het kan me meestal niet echt boeien. Maar dit onderwerp was toch eventjes iets dat mij op mijn lever ligt.

5 thoughts on “620 Tita en de voltijds werken discussie

  1. Ik zou ook dolgraag 4/5 werken! Maar ook om financiële redenen gaat dat nu echt niet… en zo moet dat ook blijven, vind ik. Ja voor sommige mensen is het nodig tot zelfs noodzakelijk om minder te werken, zoals mijn collega Ipe die alleenstaande moeder is. (Ik durf al niet meer klagen over tijdstekort als zij in de buurt is want aiai dan zit ze op de kast.) Anyways, er kan geen oplossing voor gevonden worden want de loonlasten in België liggen nu al duizelingwekkend hoog (zie het verschil tussen ons bruto- en ons nettoloon), de regering zou daar beter iets aan doen, en aan brugpensioenen en de jaarlijkse index, enfin, da’s een ander discussie 🙂
    Mijn punt is dat

  2. Iedereen moet loon genoeg hebben om op bepaalde leeftijd op eigen benen te staan. K mag er niet aan denken, dat de kinderen van Wim hier eeuwig blijven wonen! Maar met het ouder worden, huis afbetaald, kan je dan idd wat gaan inkrimpen!

  3. Ik werk 4/5, niet specifiek in een systeem van 32 uur per week, maar van 120 uur per maand (sociale sector), Ik heb vroegere jaren altijd fulltime gewerkt en sinds de komst van mijn zoon zou ik het mij niet meer kunnen inbeelden dat ik weer 5 avonden op 7 tot 19u30/20u of 22u moet werken. In een setting waar ik van 8u tot 17u zou werken, zou ik dan wel weer fulltime willen werken. Het één is het één en het ander is het ander.

  4. Ik ken de hele discussie niet? Maar ik werk 36 uur verdeeld over vier dagen, valt dat er ook onder? Ik vind die extra vrije dag echt heerlijk, kan ik alles in doen.

Geef een reactie

