624 Tita en organizing

Ik heb al vaak geklaagd over mijn chaotische levenswijze. Over de rommel die ik telkens weer maak. En over het gebrek aan structuur. En vooral over de gevolgen van al die rommel en chaos.

Ik zou het echt zooooo graag anders hebben!

En ik ben al ontelbare keren begonnen met pogingen om er iets aan te doen. Maar telkens weer faal ik. Mijn zelfdiscipline is namelijk ver te zoeken.

De laatste tijd heb ik er weer eens genoeg van. Ik word zo onrustig en zenuwachtig van die zwijnenstal en van het weten dat ik van alles moet doen maar ik eigenlijk ook niet weet waar ik moet beginnen. Ik kocht ondertussen het boek “Getting things done” van David Allen. Ik las het vorige herfst al en vond het toen helemaal geweldig omdat het je levenswijze stap voor stap aanpakt. Maar op deze moment volg ik het eigenlijk niet echt, maar ik hou de belangrijkste tips wel in mijn achterhoofd.

Momenteel beperk ik mijn opruim-en-organisatie-woede tot 5 zaken:

1) Ik herorganiseer alle mappen op mijn laptopje en mijn usb-sticks. Dat houdt in dat ik een heleboel bestanden verwijder, back-ups maak en een heleboel bestanden verwerk. Een werkje van lange adem, maar ik ga zo blij zijn met het resultaat. Dat weet ik nu al. Later ga ik ook nog mijn “favorieten” aanpakken en Evernote (ja, ik was daar al eens aan begonnen), maar dat is voor een later stadium. Wanneer ik dit werkje klaar ga hebben, weet ik niet. Het is ontzettend veel werk omdat ik het eigenlijk nooit echt fatsoenlijk heb bijgehouden. Of in ieder geval toch nooit voor lang. Dus ik heb eigenlijk geen idee wat een realistisch streefdoel is qua tijdstip. Nieuwjaar of zo? Het gemakkelijke aan dit werkje is wel dat ik mijn laptop kan meenemen tijdens een babysitavond en dan eens een goed eind kan doorwerken.

2) Ik las een dagelijks opruimrondje in. Daarmee bedoel ik dat ik “oppervlakkig” opruim zodat het er hier niet meer uitziet als een zwijnenstal. Dingen die weg mogen gooi ik in de prullenmand of leg ik klaar voor het oud papier/de pmd-zak. Dingen die naar de keuken moeten leg ik klaar om ze te kunnen meenemen op weg daar naar toe. En als ik een keer die richting uit moet neem ik ze natuurlijk ook effectief mee. Ik leg dingen terug op hun plaats. En ik maak een stapeltje “te verwerken”: tijdschriften en kranten die gelezen moeten worden, rekeningen die betaald moeten worden, papieren die bekeken moeten worden,… Ondertussen kom ik dingen tegen die ik later nog moet doen: die zet ik (eventueel met een tijdsaanduiding) in mijn to do-applicatie op de smartphone. Voorlopig hou ik mijn opruimrondje gedurende 15 minuten. Op dit moment is de boel dan nog altijd een boel, want ik heb meer dan een kwartier nodig om alles hier op orde te krijgen. Later zullen mijn opruimrondjes minder lang duren. Ik wil absoluut proberen om het minstens een maand vol te houden want naar het schijnt heb je minstens 30 dagen nodig om aan een nieuwe gewoonte te wennen.

3) Ik probeer op een vast moment aan mijn administratie te werken. Op zondag heb ik daar het meeste tijd voor, dus zal dat op zondag gebeuren. Rekeningen betalen, uitgaven in de gaten houden, papieren op zijn plek steken. Als ik dat wat bijhoud, zal het niet veel van mijn tijd vragen.

4) Maandag is sowieso al mijn vaste poetsdag. Maar ik ga hem nu ook meer gebruiken om telefoontjes te doen om dingen te regelen.

5) Tijdens mijn middagpauze op het werk bedenk ik al even hoe mijn avond er uit zal zien. Als ik afspraken heb moet ik dat niet doen, want dan ben ik toch niet thuis. Maar als ik ’s avonds gewoon thuis zal zijn, plan ik wanneer ik zal piano spelen, naar “Thuis” zal kijken, mijn opruimrondje hou, eventueel een klusje zoals strijken of zo zal doen, mijn mails (en smoelenboek en twitter) checken, lekker lezen. Geen te strakke planning en voorzien van voldoende ontspanning.

 

5 dingen die ik toch wel zou moeten kunnen volhouden. Eens zien hoe het er binnen een maand voor staat. Afspraak op 19 november dus voor een update. Ondertussen ga ik nog op zoek naar opruimideeën (leve pinterest) om die ook nog eens uit te proberen tijdens een volgend opruimprojectje. En hoop ik stiekem dat ik binnenkort een extra kast heb (die van op de Lieve Bompa’s zolder) en dus meer opbergruimte (dan moet ik niet meer zo proppen in mijn kast). Opruimtips (die je kan volhouden) zijn trouwens altijd welkom. Ik denk bijvoorbeeld aan dat fantastische kuisplan van LJ.

4 thoughts on “624 Tita en organizing

  1. Hier tips van een maniak pure sang,….first of all is het belangrijk een goed systeem te bedenken om al je spullen op te bergen,..ik vind opbergboxen heel handig, je kasten ook op handige manier in te delen, wat ook prima kan met opbergboxen ( is wel even een investering, maar ze loont), hier werkt het systeem zo, dat je onmiddellijk opruimt wanneer je het gebruikt hebt, of de was direct wegleggen dus de moraal van het verhaal hier is, laat dingen niet liggen, want dat sleept aan en creeër je chaos,…en ja soms ben je moe, maar moet je even door de zure appel door,…..en krijg je achteraf een heel goed gevoel. Belangrijk vind ik ook dat je niet teveel spullen bewaart, dat heeft geen zin,..is naar mijn gevoel enkel balast wat je kasten op de lange duur doen uitpuilen. Wij hebben hier 1 rommelschuif, waar we ingooien waar we nog niet van weten bijhouden/klasseren/archiveren, maar die wordt maandelijks opgekuist net zoals ik 1 keer per maand de administratie klasseer,…..die wordt in een schuif gelegd, betaalde rekeningen, informatie, rekeninguittreksels enz en 1 keer per maand steek ik dat in klasseurs, die ingedeeld zijn per rubriek met tabbladen,….succes ermee,…..komt wel goed!!

  2. Een tip die ja al doet, is altijd iets meenemen naar de keuken! Ik doe dat hier ook. Ik heb op de hotelschool geleerd, ( hebben ze er echt ingedramd!) Ga nooit naar de keuken zonder iets, en keer nooit terug zonder iets. Maw, doe geen verloren stappen. Als ik hier naar de keuken ga, neem ik ook altijd iets mee.
    Het tweede truukje dat ik toepas, is , mezelf inbeelden dat er een heel belangrijk persoon op bezoek komt, en je alles proper wilt. Dan geef ik mijn eigen bijvoorbeeld een kwartier of een half uur de tijd, om dan tegen de klok te racen en te opruimen gelijk ne zot! Dat helpt echt. Niet te geloven wat je op een half uur kan doen.
    Zolang je maar niet begint te kijken in boekskes en zo wat je tegenkomt. Gewoon rechtdoor, met één doel, in een half uur moet het hier proper zijn. Want het gaat maar over één kamer vermoed ik. Veel succes meideken!

  3. Ik doe dat ook met die dingen klaarleggen op de weg naar waar ze moeten; de trap naar boven ligt dikwijls vol want ik ben de enige die dan de moeite doet de dingen ook effectief mee te nemen :p
    Mijn vaste administratiedag is woensdag!
    Het kuisplan is intussen wat gewijzigd maar we houden het heel mooi vol om wekelijks 1à2 uur te kuisen!!

  4. Ja sommige dingen moet je echt oog voor hebben. Zo stouwen wij altijd ons keukenblad vol met alles wat geen echte plaats heeft waardoor het soms echt rommelig is. Het is pas als ik daar eens de boel uitmest dat mijn keuken echt proper oogt…

Geef een reactie

