643 Tita en allergisch

Ik heb eigenlijk nooit allergische reacties gehad op voeding. Of toch geen extreme. Sinds ik in een bio-winkel werk ben ik er mij wel meer bewust van wat ik eet en drink.

Zo merkte ik op een gegeven moment dat ik echt serieus buikpijn/krampen kon hebben na het drinken van cola. De gas blijft echt in mijn onderbuik zitten en dat geeft een heel onaangenaam gevoel. En eigenlijk na het drinken van alle frisdranken die koolzuur bevatten. Gelukkig kan ik dat vrij goed missen en er bestaat zelfs biologische cola met veel minder koolzuur (ok, die smaakt ook anders maar ik vind hem best lekker). En zo ontdekte ik ook allerlei andere frisdranken en sapjes of gewoon diksap om mijn glaasje water een smaakje te geven. Ik drink dus nog zelden een glas cola en mis het niet.  En als ik het toch eens drink, hou ik het bewust bij 1 glas. Of zelfs maar een half, enkel om het smaakje nog eens te proeven.

De laatste maanden merk ik dat ik het ook vaak heb na het avondeten. Eerst vermoedde ik dat het aan ajuin lag (de Mams is daar zeer graag kwistig mee en doet dat eigenlijk bijna onder elke warme maaltijd). Later begon ik te vermoeden dat het aan kolen lag en al hun aanverwanten (dus ook spruitjes,…). Maar ondertussen weet ik het niet meer, want ik heb het niet alleen wanneer we dat eten. Maar nu ook niet elke avond.

Na een paar uurtjes verdwijnt de pijn overigens weer en dan vergeet ik het weer. Maar ik besef nu wel dat ik er vaak last van heb. Misschien moet ik mezelf toch maar eens laten testen op allergieën of voedselintoleranties.

8 thoughts on “643 Tita en allergisch

  1. Stap eens naar je huisarts, die kan het al eens bekijken en je doorsturen naar een allergiedokter (enfin, hoe dat ook noemt), zo is het bij mij gegaan, al hebben ze dus niks gevonden, gelukkig ken ik mijn lichaam intussen beter en weet ik geen eieren en niet te veel rode paprika, en dan gaat alles goed. Je kan daar best mee voortgaan want het feit dat je lichaam zo reageert wil meestal zeggen dat er iets mis is, misschien is het iets kleins, en ’t is toch maar zo aangenaam he om je niet na het eten zo mottig te voelen.

  2. Dat is geen intollerantie maar eerder spastische darm en drukke dagen van stress zetten zich vast op de darm,…heb er ook vaak last van, maar ook van de koolzuur, gevoelige darmpjes en zeker wanneer je veel praat tijdens het eten, dan hap je telkens lucht mee,…….

  3. Op eten heb ik denk ik nog nooit een allergische reactie gehad. Op al de rest wat er in de wereld bestaat denk ik dan weer wel =) Spastische colon heb ik ook erge last van, dat is niet echt een allergische reactie, maar met je laatste ‘stress’ op je werk kan dit wel een teken zijn… (ik neem hiervoor ‘spasmomen’ en dat doet wonderen!)

    • Ik denk echt niet dat het stressgerelateerd is. Want ik heb vooral last van die stress als ik op het werk ben. Daarbuiten kan ik alles eigenlijk vrij gemakkelijk van mij afzetten. Meestal toch.

Geef een reactie

