662 Tita en stappenplannen

Ik ben geen held in het beginnen aan een grote taak. Vaak zie ik door het bos de bomen niet en dan stel ik die taak uit tot het echt.niet.meer.kan. Echt tot het laatste nippertje. Zodat het me nog wat extra stress bezorgt. Ik weet dat dat niet verstandig is maar zo gaat dat nu eenmaal bij mij. En ik wil daar vanaf.

In “Getting things done” van David Allen had ik gelezen dat je zulke grote taken best anders aanpakt. Dat je een stappenplan moet maken voor die grote taak . Maar ik vond dat toch ook nogal omslachtig dus deed ik dat eigenlijk nooit echt.

Maar vermits het probleem van het uitstellen bleef en ik daardoor vaak tussen een hoop rommel zit waar ik geen beginnen aan vind, besloot ik het er toch eens op te wagen. En ok, je steekt even tijd in het maken van zo’n stappenplan. Maar eens je weet welke stappen je moet ondernemen om die taak af te krijgen, is het effectief veel makkelijker om aan die taak te beginnen. En je kan dan beslissen om ofwel die grote taak in kleine stukjes af te werken ofwel al die kleine stukjes achter elkaar te doen zodat je er gelijk vanaf bent. Als ik het had geweten had ik het al veel eerder gedaan.

Zo deed ik het de voorbije week bij 1 van mijn “nestjes” (stapeltjes) met papieren.

Stap 1 was het maken van 2 stapeltjes: 1 met officiële papieren en 1 met hobby-gerelateerde papieren.
Stap 2 was het uitzoeken van de officiële papieren waar iets mee moest gedaan worden (rekening overschrijven, post beantwoorden,…).
Stap 3 was effectief die dingen doen.
Stap 4 was al die officiële papieren per soort leggen (werk, bank, ziekenfonds,…).
Stap 5 was die officiële documenten in plastic mapjes en in de juiste ringmap steken.
Stap 6 was het maken van een stapeltje te verwerken (op de computer) hobby-papieren en stapeltjes per soort (vakantie,…).
Stap 7 was het in plastic mapjes steken en in de juiste ringmappen steken.

En plots was die rotklus af en dat gaf een heel goed gevoel.

4 thoughts on “662 Tita en stappenplannen

  1. T zal wel zijn dat dit een goed gevoel geeft! Ik moest onlangs ook mijn medisch dossier in orde steken, ik had kunnen bleiten toen ik aan die warboel begon! Maar toen het af was, was ik zo tevreden! Dus, gewoon doen, die handel!

  2. Ik ben ook een verschrikkelijke uitsteller! Vaak leg ik een rekening op mijn bureau en betaal ik die nog niet want “morgen kan ik nog een rekening krijgen en dan betaal ik ze ineens allemaal op hetzelfde moment”. Uiteindelijk valt na een paar dagen mijn ogen weer eens op die rekeningen en dan maar hopen dat er nog geen bij zit die over tijd is… =)

  3. we hebben hier een goede verdeling: Liefste doet de betalingen, als ze klaar zijn legt ze ze op de trap. Ik neem ze mee naar boven als ik het stapeltje zie liggen en steek ze op mijn bureau in blauwe kaftjes met elk een label. Dat gaat al een paar jaar heel goed. Is het kaftje te dik, dan worden ze geklasseerd in een doos. Voila, het brubeck-stappenplan.

Geef een reactie

