666 Tita en een stokje over leesgewoonten

Dit stokje vond ik bij Dave. En als echt leesbeest, boekenwurm of boekenaddict kan ik hem niet overslaan.

1) Heb je een speciale plaats in huis waar je graag leest?

Ik lees meestal liggend of zittend of hangend op mijn bed. Maar ik lees eigenlijk zowat overal in huis: terwijl ik de trap afloop, terwijl ik op mijn eentje zit te eten,… De enige plek waar ik niet lees is op het toilet: ik begrijp echt niet dat mensen dat doen.

2) Gebruik je een boekenlegger of een gewoon stukje papier?

Ik heb jaren gewoon de boekenleggers gebruikt die je in de boekenwinkel bij je boek krijgt. Maar ik speelde die altijd kwijt. Net als losse papiertjes. Een paar maanden geleden heb ik magneetboekenleggers ontdekt. Gewoon in de Hema. Wat een uitvinding!

3) Stop je gewoon met lezen of moet je per se door lezen tot je het hoofdstuk uit hebt?

Liefst van al lees ik eigenlijk in 1 keer het hele boek uit. 😉 Nee, ik lees inderdaad liefst per hoofdstuk. Maar soms kan het niet anders, bijvoorbeeld tijdens mijn middagpauze. Dat vind ik dan soms best frustrerend. Zeker als het net spannend was.

4) Eet of drink je tijdens het lezen?

Ja. Maar ik kijk wel altijd uit dat ik niet met vuile vingers aan mijn boek kom. Meestal leg ik tijdens het eten iets op mijn boek om het vanzelf open te houden op de juiste bladzijde.

5) Luister je muziek of kijk je televisie tijdens het lezen?

Toen ik klein was kon je een bom naast mij laten afgaan terwijl ik zat te lezen. Ik zat echt volledig in mijn boek. Ondertussen word ik te veel afgeleid door andere dingen tijdens het lezen. Daarom zal ik nooit in de buurt van de televisie lezen terwijl die opstaat. Tenzij het een anderstalig programma is. Muziek opzetten deed ik tot voor kort ook nooit. Tot J. zei dat hij dat wel aangenaam vond. Sindsdien heb ik het al een aantal keer geprobeerd en rustige achtergrondmuziek geeft ondertussen absoluut een meerwaarde aan het lezen van een mooi boek.

6) Lees je één boek of meerdere tegelijkertijd?

Dat gaat bij mij met periodes. Enkele weken geleden was ik in een paar boeken tegelijk bezig. Momenteel zijn de meesten daarvan nog niet uit en liggen ze te wachten op het moment waarop ik ze nog eens vastneem. Maar ondertussen ben ik ook al weer een paar weken telkens maar 1 boek aan het lezen.

7) Lees je alleen thuis of ook ergens anders?

Ik lees overal: op het werk tijdens mijn middagpauze, op de bus of de trein, terwijl ik als vrijwilliger op het secretariaat van het muziekatelier zit (en even niets te doen heb),… Ik zou zelfs lezen op mijn fiets als het kon.

8) Lees je hardop of lees je in je hoofd?

Ik lees in stilte. Maar af en toe vind ik een stukje heel mooi en dan durf ik het wel eens luidop herlezen als er niemand anders in de kamer zit.

9) Lees je vooruit, of sla je weleens pagina’s over?

Ik KAN geen zinnen overslaan. Zelfs al vind ik een stuk saai, dan nog MOET ik (echt dwangmatig) elk woord lezen. Al is het dan wel met veel minder aandacht voor wat er staat. Maar ik beken wel dat ik soms als ik heel nieuwsgierig ben de laatste bladzijde van een boek ga lezen om te weten hoe het afloopt. Erg, ik weet het.

10) Houd je je boeken graag nieuw of vind je het niet erg als de zijkant “cracked”?

Ik draag zorg voor mijn boeken en heb niet graag dat ze vuil worden of dat er ezelsoren aan komen. Ik plooi dan ook geen hoekjes om. En een rug die breekt vind ik ook jammer. Maar nu ook weer niet zo erg dat ik er een nieuw exemplaar voor zou kopen. En ik heb ook geen probleem met het kopen van tweedehands boeken.

11) Schrijf je in boeken?

Nee, nooit. Ik vind dat een soort van beschadiging.

8 thoughts on “666 Tita en een stokje over leesgewoonten

  1. Ik heb een boek besteld in de bib, de nieuwe van Khaled Hosseini, k zit aan de eerste bladzijde en het boek ligt hier al een week, oeps! Maar het hondje vraagt nu zoveel aandacht, dat ik niet weet of het zal lukken. Voor jou alvast veel leesplezier

  2. O wat zou ik ook graag lezen tijdens mijn middagpauze! Eigenlijk zou ik als het mooi & warmer weer is gewoon naar buiten moeten gaan en met mijn boek op een bankje gaan zitten! want zo met de collega’s aan tafel en dan een boek erbij nee ik ben zo al asociaal genoeg. Dat is een voordeel aan alleen eten: dat je kan doen wat je wil he!
    Ik heb ooit een magneetboekenwijzer gekocht bij Fnac, van Mr. Happy, die heb ik idd een tijd gebruikt maar ezelsoren… die raak je nooit kwijt 😉 (en dat heeft z’n voor- en z’n nadelen natuurlijk!)

Geef een reactie

