673 Tita en een fijne babbel met L.

L. is de vrouw van J. En zoals jullie weten wist ik in het begin eigenlijk niet hoe zij er over dacht dat J. en ik op café gingen onder ons tweetjes. Wel deed ze heel gewoon en heel joviaal tegen mij. Alsof het doodnormaal was. Maar ik heb zowel J. als haar er nooit naar durven vragen.

De afgelopen maanden heb ik haar wel regelmatig (zelfs bijna wekelijks) gesproken. Soms een paar zinnen, soms een echt gesprekje. Maar we waren nooit alleen. Ofwel was J. erbij, ofwel de directrice van het muziekatelier ofwel beiden.

Maar deze week was ze al mee gekomen met J. voor zijn pianoles, terwijl zij pas daarna mee in het bandje zingt. En de directrice was er niet wegens omstandigheden, dus zat ik alleen op het secretariaat. Ik kwam dus uit het pianolokaal en ging naar het secretariaat toen ik haar hoorde roepen: “Tita, wacht, ik ga mee met u. Ik mag van J. het eerste kwartier niet binnen.”

Dus zetten L. en ik ons aan een bureau op het secretariaat en informeerde ik eerst eens naar haar nieuwe job. En toen belandde ze gelijk op haar praatstoel. Dat ze het wel graag deed, maar dat ze wel veel overuren moest doen en daardoor hun dochtertje weinig zag die het allemaal nog niet goed snapte. En dat ze weinig tijd heeft voor het huishouden en dat J. daar ook niet veel in doet (wat ik wist). Overigens heeft J. het momenteel ook dubbel zo druk door het stoppen met hun bedrijf en het afsluiten van alle lopende zaken. Ze zitten echt in een overgangsfase naar een ander leven en zoals dat bij anderen gebeurt, gaat dat gepaar met wat strubbelingen, maar niets om over te panikeren. J. heeft blijkbaar vorige week tegen L. gezegd dat hij eens goed zou moeten kunnen zagen tegen iemand. Waarop zij moet geantwoord hebben (dat zei zij toch zelf): “Maar doe dat maar niet tegen mij. Ga dan maar tegen Tita zagen of zo.” Ik verwacht mij dus aan een uitgebreid gesprek binnenkort. J. had in ieder geval de dag ervoor inderdaad al gevraagd of we nog eens iets gingen drinken. Maar hij heeft er tot eind deze maand sowieso geen tijd voor (zelfs niet voor facebookgesprekken, merk ik).

Plots kwam om de 1 of andere reden het gesprek op vriendschappen. L. vertelde dat zij niet zo’n vriendinnenvrouw is. Dat vrouwen die kinderen hebben altijd uren over hun kinderen praten en dat zij daar na een half uurke wel genoeg van heeft en het dan liever over andere dingen heeft. Ze vertelde ook dat ze een heel goede vriendin heeft die nog geen kinderen heeft, maar dat die het heel druk heeft en ze die dus niet vaak ziet. Maar ze heeft ook een goede vriend waar ze regelmatig iets mee gaat drinken, of uitgaat, of naar ’t stad gaat,… Daar zit niets meer achter dan vriendschap, maar ze vertelde dat J. daar wel een beetje jaloers op is. Dat ze hem al heeft voorgesteld om eens mee te gaan maar dat ze er zeker van is dat hij na een half uur al zot wordt van hen om dat ze zo onnozel doen. Ze zei tegen mij: “Ge zult al wel gehoord hebben zeker dat ik nogal een zotte doos ben.” Euh ja, maar ik had die conclusie ook al wel gesteld zonder dat J. dat moest vertellen. Enfin, doordat zij zelf begon over het feit dat J. jaloers is op haar kameraad, durfde ik toch wel de vraag stellen of zij dan niet jaloers is als J. met een andere vrouw op stap ging. Waarop ze zei dat hij dat veel minder vaak doet dan zij en dat ze vroeger wel jaloers is geweest (maar ze had het duidelijk niet over mij maar over jaren geleden).

Het gesprek ging dan verder over dat ze al van haar 18 samen zijn en dat zij zich altijd heeft aangepast aan J. (wat op zich niet abnormaal is in een beginnende relatie natuurlijk) en ze nu toch wel meer haar eigen ding begint te doen. En feit is dat zij een zotte doos is en extrovert en J. een veel serieuzer en introverter iemand is. Het kwam er op neer dat hun relatie wel veranderd is, maar ze mekaar nog altijd heel graag zien. Wat ik zelf ook al lang geconcludeerd had.

Toen was het voor haar tijd om naar haar les te gaan en excuseerde ze zich: “Sorry dat ik zo tegen u heb zitten zagen, hè. ’t Moest er efkes uit.” En toen was ze weer weg en bleef ik eigenlijk met een heel goed gevoel achter. Echt, ik blijf haar een toffe madam vinden.

7 thoughts on “673 Tita en een fijne babbel met L.

  1. Toch zie ik hier een geval ( als ik het zo mag noemen ) van uiteen groeien, of elk een andere richting willen uitgaan; Ik kruis mijn vingers voor dat mooie koppel dat de liefde sterkt genoeg blijft.

  2. Lek dat zulke gesprekken kunnen plaatsvinden.

    In elke relatie zit natuurlijk het gevaar dat je uit elkaar gaat groeien, maar een beetje eigen ruimte of eigen belangstelling kan helemaal geen kwaad. Je moet elkaar vrij kunnen laten als de basis (liefde) en het vertrouwen er maar altijd blijft, want als dat er niet meer is is de kans op uit elkaar groeien groot.

    Fijn weekend Tita

  3. Toen ik dit de eerste keer las had ik eveneens de bedenking dat dat koppel misschien stilletjes uit elkaar aan het groeien is, vooral door wat zij zei. Maar als het vertrouwen er in elkaar is kan het ook de relatie sterker maken. Het is altijd de juiste balans zoeken. Alleen las ik teveel het woord “jaloezie” 🙂

    • Hij heeft ook al eens verteld dat ze meer dingen apart doen, maar dat ze ook nog altijd heel graag bij elkaar zijn. Ik heb heel erg het gevoel dat ze een voorbeeld zijn van tegenpolen die elkaar aantrekken. En dat woord “jaloezie” heb ik veel gebruikt,hè, zij niet. 😉

  4. Een gezonde portie jaloezie moet er zijn he, als het je niets kan schelen dat je vrouw met andere mannen weggaat dan is er pas iets goed mis denk ik 😉 (en hiermee wil ik zelf totaal niet goed praten dat ik jaloers ben op de vrijgezelle vriendinnen met wie het lief (onder andere) op skivakantie is. Lalalala. 🙂
    Ik geloof ook dat tegenpolen elkaar aantrekken, en dat je zelf je weg moet zoeken ook al zit je in een relatie. Zolang je af & toe nog eens wat samen doet ook natuurlijk.

Geef een reactie

