674 Tita en the happy challenge (vraag 1)

Via haar ontdekte ik The Happy Challenge: een initiatief van Lisanne, Marieke en Kelly (weer een paar leuke blogs ontdekt, vrees ik). Het leek me eigenlijk wel leuk om 10 weken lang vragen te beantwoorden. Het stemt tot nadenken. Alleen zijn zij al aan week 2 bezig en loop ik dus een beetje achter. Dus moet ik eventjes een inhaalmanoeuvretje doen. Maar dat komt goed.

De eerste vraag is een hele serieuze: Wat zijn jouw waarden? (voor meer duiding op de link klikken).

Ik vind het een moeilijke vraag, maar wel eens leuk en lerend om over na te denken. De 3 waarden die ik koos zijn:
– innerlijke rust
– positiviteit
– respect

innerlijke rust: Dat is een gevoel waar ik constant naar op zoek ben, niet altijd bewust, maar dat ik zelden ervaar. Soms valt het mee, maar vaak ben ik heel onrustig vanbinnen en dan heeft dat uiteraard een grote invloed op mijn gedrag. Dan wordt ik kregelig. Ik probeer wel dingen te doen om mezelf beter te voelen, zoals het maken van een planning en een to do-lijst,  maar het evenwicht is vaak zoek.

positiviteit: Ik krijg vaak het compliment dat ik een vrolijk en opgeruimd iemand ben. Dat het lijkt alsof ik geen zorgen heb. Die heb ik uiteraard wel. Maar ik heb een goed knopje ingebouwd gekregen dat ik af en toe kan afzetten. Alleen springt het ook wel eens terug aan op momenten dat het me alles behalve goed uitkomt. En eerlijk gezegd doe ik af en toe ook wel eens aan struisvogelpolitiek: kop in het zand en doen alsof er niets aan de hand is, daar ben ik goed in.

respect: Dit is echt zo’n belangrijke basiswaarde! Hieruit ontstaan vanzelf verschillende andere waardes: beleefdheid, zorgzaamheid,… Het is een begrip dat je heel breed kan interpreteren. Je moet respect hebben voor mensen hun gevoelens, voor persoonlijke bezittingen, voor gebreken van anderen, voor het feit dat iemand zijn/haar best doet om lekker voor je te koken, voor zwangere vrouwen en oudere mensen op de trein/bus waar je voor rechtstaat,… Ik vind het in ieder geval heel belangrijk en vind het jammer dat dat niet bij iedereen het geval is. En eigenlijk is het zelfs geen “moeten”: je DOET dat gewoon.

Eigenlijk vind ik de andere waarden ook zo boeiend om over na te denken dat ik serieus overweeg om er af en toe nog een blogje aan te besteden.

5 thoughts on “674 Tita en the happy challenge (vraag 1)

  1. Ja mooie waarden! Innerlijke rust is moeilijk te bereiken; Er is altijd wel iets waar een mens mee bezig is; Misschien lukt het bij jou bij het spelen van piano of tijdens het zingen!

  2. Ik heb me onlangs lid gemaakt ook van hun FB pagina, want één van de belangrijkste puntjes van mijn “goede voornemens” lijstje is: “BE HAPPY” en dit strookt daar volledig mee! Echt een keileuk initiatief! 🙂

Geef een reactie

