686 Tita en de loopbaanbegeleiding (part 2)

Vorige week maandag ging ik naar de 2e afspraak van de loopbaanbegeleiding. In de 2 weken ervoor had ik een paar opdrachten te vervullen. Allereerst was er een lijst met kwaliteiten en een lijst met valkuilen. Die moest ik zelf invullen, maar ik moest ook aan iemand uit mijn privé- en uit mijn werksfeer vragen om die lijst in te vullen. Uiteindelijk liet ik mijn moeder en mijn collega die invullen. Verder kreeg ik 2 lijsten mee met telkens 2 stellingen waartussen ik moest kiezen. Sommige stellingen waren zo klaar als een klontje. Over andere moest ik veel langer nadenken en een paar heb ik pas tijdens de nieuwe afspraak met de begeleidster ingevuld omdat ik ze zo moeilijk vond.

Uit die lijsten komen dan allerlei antwoorden naar boven. Zo blijk ik intuïtief te zijn, wat ik zelf niet verwacht had dat het zo sterk naar voren zou komen. Ook ben ik introvert. Dat wist ik wel en ik weet dat veel mensen dat niet direct van mij verwachten omdat ik een vlotte babbel heb. Maar ik heb gewoon geleerd om dat heel goed te maskeren. Maar geloof mij: ik klap regelmatig dicht in een gesprek, zelfs met mensen die ik goed ken en graag heb, en ben dan plots ongelooflijk verlegen. Op de 22 vragen die je vanuit denken of voelen kon beantwoorden, had ik er blijkbaar 20 (!!!) met voelen beantwoord. Maar dat dat in mij zat was ook geen verrassing. Ik ben eigenlijk heel blij dat dat zo duidelijk boven kwam drijven. Ik vind mezelf namelijk vaak overdreven gevoelig en zelfs een beetje flauw. Maar nu zie ik wel in dat dat gewoon in mij zit en dat het eigenlijk een sterkte is, maar dat ik wel moet leren om bepaalde dingen meer te relativeren zodat ik die gevoelens wat kan kanaliseren. Oordelen en waarneming waren bij mij in evenwicht, maar persoonlijk vind ik dat ik iets meer naar oordelen nijg. Om dan op een ander moment weer te beginnen twijfelen en te denken dat het misschien toch wel waarnemen is. 😉

De 3 dingen waar ik blijkbaar het meeste belang aan hecht in een job zijn sociale contacten, autonomie en zekerheid. Ik moest elk een score op 10 geven over mijn huidige werksituatie en gaf ze een 6, een 2 en een 5. Toen kreeg ik als reactie dat als je tevreden bent in je job, je je belangrijkste pijlers minstens een 7 moest kunnen geven. Oeps!

Wat ook erg naar voren komt in de loopbaanbegeleiding is dat ik over mij heen laat lopen. Zo wil ik al heel lang niet meer alle zaterdagen werken maar geef ik dat niet aan aan mijn bazen. En ook altijd de late doen steekt mij al langer tegen maar zeg ik niet. Dat zou te maken hebben met het feit dat ik te veel rekening hou met de gevoelens van een ander (in dit geval dus mijn bazen). Van de begeleidster moet ik dan ook binnenkort waarschijnlijk eens het gesprek aangaan met mijn bazen. Maar de voorbije week heb ik daar veel over nagedacht. En toen realiseerde ik mij dat als ik van die zaterdagen af wil, ik weken ga hebben met 4 dagen waarin ik 38 uren moet werken en dus dagen van bijna 10 u. Vermits mijn job fysiek zwaar is en sowieso de zwaarste taken op mijn schouders komen, zie ik dat eigenlijk niet zitten. Daarom wil ik even afwachten wat er uit de bus komt bij de loopbaanbegeleiding en eventueel een tijdelijke job gaan zoeken die ik kan combineren met een studie. Want dat er gaat gestudeerd moeten worden is wel al heel erg duidelijk. Hoe ik dat laatste moet klaren weet ik nog niet, maar ik weet wel dat ik er voor wil gaan.

 

4 thoughts on “686 Tita en de loopbaanbegeleiding (part 2)

  1. Introvert én vlotte babbel ? check ! 🙂
    Zo’n oefening levert je toch wel interessante weetjes op over jezelf én bevestiging van andere trekken. Benieuwd hoe je dit verder gaat oppakken. Trouwens, ik zou toch het erop wagen om af en toe een zaterdag minder te vragen.. dat gaat je ook ten goede komen, een echt weekend te hebben.

  2. Voelen is denk ik één van de beste eigenschappen in het werk. Zo kan je goed op je intuïtie vertrouwen, en heb je een snelle perceptie of direct inzicht in je werk. Wat zeer zeker een positief iets is. Moest je ooit solliciteren, zou ik dit zeker vermelden.
    Op je drie punten van het werk zou ik zelf 4, 9 en 8 antwoorden… 😉

Geef een reactie

