688 Tita en the happy challenge (vraag 5)

Voeg positieve gewoonten toe aan je leven

1) Ik ben nogal een last minute-mens en dat breekt mij soms op. Ik blijf namelijk liefst zo lang mogelijk in mijn warme bedje liggen. Maar ik bereid mijn ochtend ook totaal niet voor de avond voordien. Mijn ochtend bestaat dus eigenlijk uit 1 uur rushen voor ik op het werk arriveer. Excuseer, eigenlijk zijn het maar 45 minuten. Mijn wekker loopt af en dan lees ik nog een kwartiertje om rustig wakker te kunnen worden. Dan heb ik 20 minuten nodig om kleren te “kiezen” (voor het werk is dat enkel kiezen tussen een paar fleecetruien, t-shirts en sokken), mij op te frissen en op te maken. Met een beetje geluk (lees: als ik niet te lang ben blijven liggen lezen) heb ik daarna nog 10 minuten om én naar het toilet te gaan én te ontbijten én mijn jas en schoenen aan te doen én mijn fiets te nemen. Dat ontbijten schiet er heel vaak bij in (bovendien heb ik ‘s ochtends ook niet zo’n honger en dan krijg ik mijn ontbijt zo snel niet binnen). Het laatste kwartier ben ik onderweg naar het werk.

Dus als positieve nieuwe gewoonte moet ik misschien maar eens een poging doen om ‘s avonds al mijn kleren klaar te leggen.

 

2) Hoewel ik ongelooflijk van de ochtend hou, zeker wanneer ik op mijn eentje in alle stilte kan ontbijten, ben ik meer een avondmens. Niet dat ik ‘s avonds nog wild wil gaan feesten of zo. Maar ik heb wel sterk de neiging om later en later in mijn bed te kruipen. Mijn “normale” bedtime is 23u. Dan voel ik me in de meeste gevallen wel lekker fris ‘s morgens. En ben ik productief genoeg. Maar wanneer ik in de ban ben van een leuk tv-programma online/een goed boek/pinterest/andere heerlijke dingen dan schuift dat stilletjes aan op. Het wordt al eens 23u15, maar dan ben ik nog braaf. Vaker is het 23u30 en na een tijdje swingt het de pan uit en is het zelfs 0u30 of 1u. Dan blijft mijn humeur wel ok de volgende dagen, maar verder voel ik mezelf dan toch van een beetje tot serieus belabberd. Na een tijdje slaat de vermoeidheid hevig toe. En dan komt gelukkig mijn verstand ook weer tot leven en besluit het om eens een paar keer al om 22u in mijn bed te kruipen. En plots herleef ik.

Dus positieve gewoonte nummer 2: op tijd gaan slapen.

 

3) Mijn suikerdieet heb ik weer eens laten vallen. En ik moet me echt dringend herpakken want ik voel mij aangevallen door het suikermonster: zware dipjes in de middag, een opgeblazen gevoel, weinig energie,…

Positieve gewoonte nummer 3: gezondere tussendoortjes eten en echt weer aan dat suikerdieet gaan.

 

 

4 thoughts on “688 Tita en the happy challenge (vraag 5)

  1. Wel, ik vind “kleren klaarleggen” heel belangrijk! Dat deed ik in elk geval toen ik ging werken! Ik leg zelf nu nog kleren klaar voor de dag nadien ( als we ergens naartoe moeten of op reis vertrekken) Ik sta meestal een uur vroeger op dan ik moet vertrekken; Die tijd heb ik nodig om een beetje wakker te worden!

  2. ’s Avonds mijn kleren klaarleggen scheelt ‘m ’s ochtends echt massa’s in tijd, ik zou anders al 586 keer mijn bus (of vroeger trein) gemist hebben denk ik :p In het ideale scenario ga ik een uur voor ik effectief in bed wil liggen, naar boven. (Dus stel ik wil om 22u slapen, dan ga ik om 21u naar boven.) Ik neem de tijd om mijn kleren te kiezen, me klaar te maken om te gaan slapen en als ik nog tijd over heb, een beetje lezen. Zo kan ik rustig gaan slapen. Gebeurt helaas te weinig zo!

Geef een reactie

