731 Tita en ontspannen

Uiterlijk kom ik niet zo over, maar innerlijk ben ik eigenlijk best een stresskonijn. En een beetje een angsthaas. Vooral voor nieuwe, onbekende situaties.

Van het feit dat ik last had van stress was ik me deels altijd wel bewust, maar het drong pas echt tot me door toen ik logopedie volgde om te herstellen na een half jaar te zijn ziek geweest op mijn 23e. Ik moest toen tijdens de logopedie-sessie ontspanningsoefeningen leren doen en de logopediste wist me toen te vertellen dat ik zelfs tijdens die oefening gespannen was en dat er een blokkade zat in mijn nek. Maar ik had totaal geen last van die nek dus ik hechtte er niet zo veel aandacht aan.

Maar vorig jaar moest ik op medische controle voor het werk en toen zei de arts ook dat mijn nek vast zat. Sindsdien ben ik er mij meer van bewust dat mijn nek mijn stressplek is.

Maar er zijn ook andere dingen die aangeven dat ik gestresseerd ben. Ik kan last hebben van een onrustig gevoel. Of ik ben constant heel moe ondanks dat ik goed slaap. Soms slaap ik ook slecht, dan word ik ofwel vaak wakker ’s nachts en anders raak ik moeilijk in slaap. Of ik heb last van hoofdpijn. En in periodes waarin ik me niet goed in mijn vel voel, snoep ik meer en kom ik dus bij.

Ik voel nu dus wanneer ik moet ontspannen. En ik probeer dat dan ook in te lassen wanneer het nodig is.

Wat voor mij werkt:

– de volumeknop van mijn cd-speler opendraaien en meezingen en dansen
– trampoline springen
– joggen (ja, toch wel)
– een boek lezen
– ademhalingsoefeningen doen
– een warme douche nemen

En ook: de computer afzetten.

Wat helpt bij jullie het beste als jullie last hebben van stress?

5 thoughts on “731 Tita en ontspannen

  1. Happydancing! (Volume naar omhoog en alles geven), maar even goed het ene boek na het andere verslinden. 🙂 En wat nog het beste helpt: denken ‘dit kan ik wel, even doorbijten’.

  2. De laatste tijd heb ik meer en meer last van tintelingen in mijn arm/hand/vingers, volgens mijn kinesiste is dit door een slechte houding bij het stappen. Maar als ik iets fysiek moeilijks moet doen dan span ik me onbewust heer erg op in mijn schouders en nek. hierdoor heb ik erna steeds barstende koppijn. Volgens mij is dit wat gelijkaardigs aan stresspijn?
    Meestal neem ik dan een flinke whisky in tegen de pijn/stress, want steeds die pijnstillers zijn ook niet gezond. Alé, toch niet gezonder denk ik… 😉

Geef een reactie

