761 Tita en de 5-2-regel

Die Jessie heeft altijd goede ideeën. Zij las een boek dat ik absoluut ook eens wil lezen. En ze bracht me op ideeën.

Het komt er op neer dat je 5 dagen in de week “gewoon” leeft, volgens je normale gewoontes, en dat je 2 dagen je gewoontes aanpast in de positieve zin. Zo eet je bijvoorbeeld 5 dagen gewoon, inclusief die chocolade die je niet kan laten, en let je 2 dagen op je voeding. Je mag zelf bepalen op welke dagen je die 2 dagen plant.

Het plan sprak me onmiddellijk aan. Want in volhouden ben ik niet goed. En het leuke is dat je dan eigenlijk nooit het gevoel hebt dat je zondigt. Ik heb dus eens nagedacht over welke dingen ik zou willen toepassen en ik maakte een lijstje:

– 2 dagen per week joggen
– 2 dagen per week op mijn voeding letten
– 2 avonden per week tv-loos en computerloos (en tablet enkel voor nuttige en dringende zaken) doorbrengen oftewel kaskesloze avonden
– 2 dagen per week klusjes doen en opruimen
– 2 dagen per week piano spelen (vermits vaker er toch meestal niet van komt)

Het lijstje kan altijd nog aangevuld worden, maar wat er nu opstaat vind ik voorlopig wel volstaan.

Op zondag maak ik dus aan de hand van mijn agenda en mijn lijstje een planning voor die dagen en het is echt heerlijk om te weten op welke avonden ik gewoon lekker onbezorgd me-time kan hebben.

Voor deze week zag mijn planning er zo uit:

* maandag: Ik las de blogpost van Jessie pas in de late middag. 1 dag was dus al grotendeels gepasseerd en veel nuttigs had ik nog niet gedaan. Bovendien had ik barstende hoofdpijn. Maar ik besloot toch gauw om er nog een mini-klusjesdag van te maken.

* dinsdag: ’s Avonds stond er deze week een feestje/etentje op de planning dus op mijn voeding letten zat er niet in en om te joggen had ik geen tijd: te strakke timing. Maar ik had ook geen tijd voor de computer of de tv dus werd het kaskesloze avond. 

* woensdag: Vermits de avond voordien een vreetfestijn op de agenda stond, kon ik een dagje op mijn voeding letten wel gebruiken. En ik kon ook wat lichaamsbeweging gebruiken. Bovendien voorspelde het weerbericht dat het donderdag en vrijdag 27 ° zou worden: te warm om te joggen.

* donderdag: Klusjesdaggezond eten – piano spelen – kaskesloze avond.

* vrijdag: piano spelen

* zaterdag: joggen

* zondag: RUSTDAG (behalve de planning maken voor de komende week)

 

5 thoughts on “761 Tita en de 5-2-regel

  1. Ik heb vroeger nog gedieet, met jouw omgekeerde regel, namelijk 5 dagen op dieet en twee dagen normaal eten. Dat is me toen aardig gelukt; Ik vrees dat het met de 2 dagen regel moeilijk zal worden; Maar ik hoop niettemin dat je veel resultaat zal hebben!

  2. Da’s een goed plan… Ik zou ook graag toch minstens 1 dag de week niet snoepen en zo opbouwen… Eigenlijk wil ik er stiekem vandaag aan beginnen. Ben al volop bezig met de verleiding van koffiekoeken te weerstaan. Volhouden 😉

  3. owww! Zie dit hier nu pas allemaal! Leuk dat je inspiratie opdeed 🙂
    Op een of andere manier was jouw blog van mijn radar gevallen. Meteen nog’s toevoegen aan mijn Feedly dus! Veel succes, ik lees hier binnenkort even goed bij!

  4. Pingback: 805 Tita en terug tijd voor de 5-2-regel | titatastisch

Geef een reactie

