807 Tita en dag 2 in Kopenhagen

Jullie hebben nog een heleboel stukjes van mijn vakantieverslag tegoed, maar er zijn nog andere dingen om over te bloggen en bovendien stak een zware verkoudheid een stokje tussen mijn wielen. Maar nu ben ik aan de beterhand en nog lekker thuis om uit te zieken en heb ik tijd en weer zin om lekker te bloggen.

Op dag 2 in Kopenhagen besloot ik het openbaar vervoer te nemen tot op een bepaald punt om van daar uit te vertrekken op wandel door een ander stuk van de stad. Maar er waren 2 problemen. Allereerst: de metrolijn was onderbroken door werken. Er was wel een plaatsvervangende buslijn maar die zette me wel niet helemaal op de geplande plek af en dan moest ik eigenlijk nog eens overstappen. En al dat uitzoeken was ik al gauw beu. Dus besloot ik die overstap niet te doen en het te voet wel op te lossen. Alleen was er ook nog probleem 2: die zone stond niet op het plan en doordat ik op een andere plek moest afstappen was ik ook mijn oriëntatie kwijt. Gelukkig is er dan nog zoiets als een gsm met internet en voor 1 keer mijn voorzienigheid die er toch voor had gezorgd dat ik een roamingpakket had aangekocht voor vertrek. Na een wandeling van 3 kwartier stond ik dan toch op mijn vertrekplaats weliswaar een pak later dan gepland. Maar gelukkig was de agenda niet te strak gepland voor die dag.

Ik startte aan het Assistens Kirkegard, een enorm kerkhof waar vooral beroemdheden liggen begraven. Eén onder hen, naar wie het kerkhof is vernoemd, Sören Kirkegard, de filosoof.

2014-07-26 11.23.32

Het was echt een prachtig kerkhof met een laan die er dwars doorheen loopt. Niet voor auto’s uiteraard. Wel voor voetgangers en fietsers.

DIGITAL CAMERA

Het deed tegelijk wel ook een beetje vreemd aan want ik zag er dingen die wij hier absoluut niet normaal vinden op een kerkhof. Mensen komen er yoga doen of gewoon een dutje naast een grafsteen of ze zitten er zelfs te picknicken. En dat mag allemaal zolang je respect toont tegenover de andere mensen en de omgeving: dus geen vuil achterlaten.

Ik wou er vooral naar toe omdat Hans Christian Andersen, de sprookjesschrijver, er begraven ligt.

2014-07-26 11.39.41

Even later verliet ik het kerkhof en slenterde ik wat rond door winkelstraatjes. Daarna maakte ik een wandeling langs het water op weg naar nog wat winkeltjes. Maar daar trok ik weinig foto’s van. Wel kwam ik deze reiger tegen, de 1e van vele in Kopenhagen.

DIGITAL CAMERA

Op weg naar een kerk belandde ik in een stortbui van nog geen 5 minuten. Tegen dat ik 200 meter verder was gewandeld stond ik in de zon in een mooi park en had ik mijn regenjas al weer uitgetrokken. Deze boom vond ik er heel mooi. Doet me onmiddellijk dromen van boomhutten, zachte kussentjes en een gekleurde lampjesslinger.

DIGITAL CAMERA

Daarna bezocht ik de Marmorkirken, een indrukwekkende kerk met veel blauw en goud. Op zich is goud meestal niet zo mijn ding maar in deze kerk vond ik het eigenlijk wel mooi. Helaas lukten niet al mijn foto’s heel goed. Ik hoop dat ik er in slaag om ze nog wat bij te werken zodat ik toch een mooi album kan maken (note to myself: dringend foto’s bewerken en album maken!).

2014-07-26 14.22.19

2014-07-26 14.23.26

2014-07-26 14.25.49

DIGITAL CAMERA

Ondertussen was ik moegeslenterd en ik wou absoluut de stad ook eens bekeken hebben van op het water. Tijd dus voor een boottochtje, vertrekkende vanuit Nyhavn. De boot deed allerlei bezienswaardigheden aan en sommige waren echt beter te bezichtigen van op het water dan van op het land.

2014-07-26 15.16.12

vertrek vanuit Nyhavn

2014-07-26 15.20.33

de opera van Kopenhagen

2014-07-26 15.45.57

2014-07-26 15.59.38

2014-07-26 16.25.11

2014-07-26 16.17.05

het gebouw waarin beneden links Noma zit, het gekende restaurant

Ik geniet er trouwens altijd enorm van om op het water te zijn: de zon op je snoet, de wind in je haar, het geluid van het water,… Heerlijk! En ik vind zo’n sightseeingtrip toch wel de moeite waard. Vorige keer in Stockholm en in Berlijn heb ik dat niet gedaan, maar die gidsen weten toch wel boeiende dingen te vertellen.

Het enige wat ik die dag echt nog wou zien was De Kleine Zeemeermin. Ik had geen zin meer om kaart te lezen. Maar gelukkig was de weg nogal rechtdoor en had ik eigenlijk maar de stroom toeristen te volgen. Op weg er naar toe kwam ik trouwens nog een bruidspaar tegen dat foto’s liet trekken met een poster van zijn favoriete voetbalster erop. Best grappig.

DIGITAL CAMERA

DIGITAL CAMERA

DIGITAL CAMERA

en dan waren er minder toeristen dan 5 minuten ervoor

De Zeemeermin is inderdaad een klein beeld maar ik vind haar wel prachtig! Ze is trouwens een geschenk aan de stad Kopenhagen van de Carl Jacobsen-brouwerij. Ze werd uiteraard geïnspireerd op het sprookje van Hans Christian Andersen. Carl Jacobsen werd verliefd op het personage De Kleine Zeemeermin toen hij naar een balletvoorstelling van het sprookje ging kijken in het Koninklijk Deense Theater. De beeldhouwer Edvard Eriksen liet zijn vrouw Eline poseren voor het maken van het standbeeld.

Ik was moe en had nog een eindje te lopen tot aan mijn logeerplek. Dus ik besloot die stilletjes aan te gaan opzoeken. Onderweg kwam ik iemand tegen met een bizar kapsel. Ik vond het afgrijselijk!

DIGITAL CAMERA

DIGITAL CAMERABinnenkort volgt dag 3 in Kopenhagen, de laatste dag daar.

 

5 thoughts on “807 Tita en dag 2 in Kopenhagen

    • Ik doe dan ook geen zotte dingen, hè. Ik ga over het algemeen naar steden die vrij veilig zijn. En ik zoek het gevaar niet op. Bovendien: als ik dit niet doe, ga ik nooit op reis en zie ik niets van de wereld/Europa.

Geef een reactie

