815 Tita en haar blogagenda

Vorig weekend ergens tweette ik in een enthousiaste bui over mijn blogagenda. Onmiddellijk kwam daar reactie op van een paar mensen. Dat ze zonder bloginspiratie zaten. Of zich afvroegen hoe zo’n blogagenda dan juist werkt. En toen besloot ik maar gelijk er eens over te bloggen. Maar verwacht u niet aan iets spectaculairs. Het is een heel eenvoudig iets dat voor mij perfect werkt, maar ik beloof niet dat het dat voor een ander doet.

Allereerst gaat het om een papieren agenda, gewoon in een notaboekje.

Zo ziet hij er momenteel uit:

2014-09-01 18.22.31

Concreet werkt het zo:

1) Op de rechterpagina schrijf ik de titel “Blogagenda maand jaartal” en daaronder zet ik alle dagen van de maand (van 1 tot 30 of 31 dus). Vermits ik met 1 rechterpagina niet toekom, ga ik verder op de volgende rechterpagina. Maar daar trok ik even geen foto van.

2) Op de linkerpagina schrijf ik de titel “Blogideeën”. Op die pagina schrijf ik gewoon elk los idee dat in me opkomt. Waar ik die vind geef ik nog even mee verder in deze post. Ik heb overigens op mijn computer ook een mapje “Bloggen” in mijn Favorieten waar ik dingen van op het internet waar ik over wil bloggen in opsla.

3) Op nog een andere pagina schrijf ik de titel “Vaste blogrubrieken”. Op die pagina heb ik al mijn vaste rubrieken die ik wil schrijven genoteerd met ernaast wanneer ik ze ongeveer in de maand wil posten. Het moment waarop ze gepost worden hangt af van het onderwerp. Bijvoorbeeld: een verslag van de boeken die ik heb gelezen komt aan het begin van de volgende maand, de lijst met boeken die ik volgende maand wil lezen komt aan het einde van de voorbije maand,… Zo krijg ik een beetje een overzicht over wanneer ik wat post en kan ik alles ook een beetje over de maand verspreiden.

4) Aan het begin van de maand plan ik de vaste rubrieken in. Daarna ga ik door mijn lijstje met blogideeën en plan ik ook daarvan een paar dingen in. Maar ik laat altijd 2 of 3 dagen open om een post te kunnen schrijven over iets dat op dat moment in mij opkomt en er onmiddellijk uit moet: een droom, iets dat gebeurd is,… En de blogideeën die ik inplan in de agenda kunnen ook altijd nog wijzigen. Zijn er dringendere dingen dan komen die in de plaats en komen de blogideeën weer eventjes op de “Blogideeën”-lijst te staan tot er weer een moment is om ze te posten.

Zoals ik al zei: eenvoudig. Maar voor mij werkt het.

 

Waar ik mijn bloginspiratie dan haal? Op een heleboel plekken en uit een heleboel situaties. Hier een lijstje:

– het dagelijkse leven: dingen die ik heb meegemaakt, dingen die ik ga doen, dingen die ik wil hebben, dingen die ik leuk vind, gesprekken,…
– blogposts van anderen: over onderwerpen waar ik mijn eigen mening over wil geven, die me aan iets doen denken waar ik dan weer over kan bloggen,…
– tags of stokjes: altijd leuk voor noodgevallen of gewoon omdat ik er zin in heb
http://www.daysoftheyear.com: alle feestdagen van het jaar en dus de mooiste, gekste, grappigste, vreemdste, meest trieste,…
– lijstjes: de meest gekke, trieste, lieve, nuttige lijstjes zijn leuk om lezen
– hobby’s
– quotes: waarom vind ik ze leuk of bij mij passen, waar doen ze me aan denken, ik schrijf er een verhaal rond
– Pinterest: dingen die ik wil hebben, plekken waar ik naar op vakantie wil, hoe ik mijn huis wil inrichten, hoe ik wil leven,…
– dingen om mij heen: voorwerpen uit mijn kamer/huis, voorwerpen die ik tegenkom,…
– muziek
– tv-programma’s
– allerlei websites die ik tegenkom tijdens het surfen
– …

En nog zo veel meer. En ondertussen ben ik ook nog in het blogboek van Kelly/Lilith gedoken. Overigens is dit een geplande post en schreef ik deze voor ik in haar boek dook. Kwestie van duidelijk te maken dat dit echt mijn ideeën zijn en ik geen ideeën uit haar boek gestolen heb. Dus als je aan mijn tips niet voldoende hebt, dan vind je ze in haar boek zeker.

6 thoughts on “815 Tita en haar blogagenda

  1. Ik ben ook een poging aan het doen om het wat georganiseerder aan te pakken. Een poging zeg ik wel 🙂 Heel toffe post, hier valt wel wat inspiratie uit te halen, bedankt!!

  2. Goh, dit is andere manier van bloggen, misschien zou ik het eens moeten proberen want ik gebruik het enkel als een uitlaatklep of tegenwoordig als een plek om stokjes te pikken 😉

  3. Bij mij is het ook vaak inspiratie van het moment of van iets wat ik heb genoteerd, momenteel gaat het zo snel dat ik te weinig tijd heb om stil te staan, wat dan weer resulteert in minder inspiratie,…..:-), maar jouw ideeën en tips zijn zinvol!!

  4. Mijn planning komt zowat overeen met jouw systeem, alleen doe ik het op een paar A4 vellen met daarop een kalender geprint. Ik heb ook graag een overzicht over wanneer ik wat blog, anders wordt dat zo’n hoopje he.

Geef een reactie

