823 Tita en Roald Dahl Day

Ik schaam me dood dat ik het moet toegeven, maar eigenlijk heb ik de boeken van Roald Dahl pas ontdekt toen ik zowat halverwege de 20 was. Als kind spraken de titels van zijn boeken en de verhalen die ik er over hoorde, mij totaal niet aan. Echt helemaal niet. Ik heb er zelfs niet eentje geprobeerd, al was het een bladzijde of 10. En daardoor is er echt heel wat heerlijks aan mij voorbij gegaan. Gelukkig was ik sowieso een leesbeest en ontdekte ik een heleboel andere leuke schrijvers en boeken.

Toen ik mij dan toch liet overtuigen en eindelijk toch een Roald Dahl-boek in de handen nam, nog een beetje aarzelend, belandde ik in zo’n prachtige, grappige wereld. Ik heb er geen woorden voor. De woordgrapjes, de mooie zinnen, de spitsvondigheid. Heerlijk! Als ik ooit kinderen heb, dan worden ze gedwongen om Roald Dahl-boeken te lezen of lees ik ze hen voor. Ik snap gewoonweg niet dat ik een jeugd zonder Roald Dahl-boeken overleefd heb!

13 september was de verjaardag van Roald Dahl en is daarom uitgeroepen tot Roald Dahl-day. Hij zou vandaag 98 zijn geworden. En dit jaar bestaat zijn boek “Charlie and the Chocolate Factory” 50 jaar!

En omwille van die 50e verjaardag krijgen jullie hier een paar leuke quotes mee uit dat boek:

“Whipped cream isn’t whipped cream at all if it hasn’t been whipped with whips, just like poached eggs isn’t poached eggs unless it’s been stolen in the dead of the night.”

 

“You should never, never doubt something that no one is sure of.”

 

“A whangdoodle would eat ten Oompa-Loompas for breakfast and come galloping back for a second help.”

 

“And Charlie, don’t forget about what happened tot the man who suddenly got everything he ever wanted. He lived happily ever after.”

 

4 thoughts on “823 Tita en Roald Dahl Day

  1. Ik was ook geen grote fan als kind; Matilde en de heksen en Charlie en de GVR zijn volgens mij de enige vier boeken die ik van hem heb gelezen. Ik ben trouwens nog altijd niet verder geraakt 🙂

Geef een reactie

