850 Tita en dag 1 in Stockholm

Ik slaag even een dagje uit mijn vakantie over. Er valt namelijk niets interessants over te zeggen buiten dat ik zo’n 4,5 uur op de trein zat vanuit het regenachtige Malmö naar het zonnige Stockholm. En dat ik arriveerde op mijn logeerplek: een supergezellig klein appartementje in het zuiden van mijn favoriete stad.

Op mijn 1e volledige dag in Stockholm stond ik dan ook redelijk te springen om tot in het centrum te geraken. De avond voordien had ik op de toeristische dienst moeten beslissen of ik een fietskaart (een kaart waar je stadsfietsjes mee kan uitlenen) voor 3 dagen nam of voor het hele seizoen (wat bijna 2 keer zo duur was maar eigenlijk nog altijd zeer betaalbaar en zelfs eigenlijk de moeite voor 4 dagen). Maar ik had uiteindelijk toch maar die van 3 dagen genomen en daar kreeg ik op dag 1 al spijt van. Ik had dan namelijk ook maar besloten om de 1e dag de dichtstbijzijnde wijk (Södermalm) te doen zodat ik te voet kon gaan. Maar zelfs die wijk was eigenlijk nog een heel eind stappen. Ik denk dat ik er bijna een vol uur over heb gedaan om er te geraken. Inclusief een omweg omdat ze aan de dichtstbijzijnde (en gemakkelijkste voor voetgangers en fietsers) brug aan het werken waren. En ja, Stockholm ligt op 14 eilanden, dus er is veel water en er zijn veel bruggen.

Ik besloot eerst een wandeling te maken langs het water in het zuiden van Södermalm. Daar was ik namelijk nog nooit geweest. Het was er ongelooflijk groen en mooi. Je kan je er gewoon niet voorstellen dat je zo dicht bij het centrum zit van een hoofdstad.

2014-08-02 10.44.43

 

DIGITAL CAMERA

DIGITAL CAMERA

Het was prachtig weer. Rond de 30°. De Zweden zochten dan ook naar hartelust het water op.
DIGITAL CAMERA

 

Ik wandelde voort naar een heel oud straatje in het noorden van Södermalm waar nog een paar redelijk authentieke huizen stonden. Maar van waar je vooral het hoogste natuurlijke uitkijkpunt van Stockholm kon bereiken. Ik kan je vertellen dat het zicht er heel indrukwekkend is.

2014-07-31 12.55.08

Ik besloot dan ook al gauw dat ik er mijn lunch (een lekker pastaslaatje dat ik onderweg had gekocht) zou opeten zodat ik een tijdje kon genieten van alle mooie dingen rondom mij.

2014-07-31 13.03.49

 

Na een half uurtje werd het er drukker (er hadden nog mensen het idee om daar te komen lunchen) en besloot ik de rand van het water op te zoeken en het oude stadsgedeelte (Gamla Stan).

2014-07-31 14.10.23

De lucht was trouwens prachtig om te zien vanop het Evert Taubes Terrass op Riddarholmen.

2014-07-31 14.49.19

 

Deze “gevlochten” kerktoren vind ik echt prachtig, de kerktoren van Riddarholmen.

2014-07-31 15.03.43

En op deze foto ben ik stiekem een beetje trots. Alle regels van de fotografiekunst (niet dat ik er veel van ken) aan mijn laars gelapt en recht tegen het licht in getrokken. Maar ik vind het een juweel van een foto.

2014-07-31 15.08.12

Ik vervolgde mijn tocht door de gezellige straatjes van Gamla Stan. 2014-07-31 15.14.24

En ik kon het niet laten om weer eens de Storkyrkan binnen te lopen. De kerk waar de koninklijke huwelijken plaats vinden.

2014-07-31 15.16.51

2014-07-31 15.31.21

2014-07-31 15.43.22

2014-07-31 15.56.38

Op weg naar mijn logeerplek zag ik de Globe liggen. In de Globe worden concerten gegeven en je kan met een soort van Professor Gobelijn-bol op een rail tot boven op de bol (zie foto 1 rechts het bolletje op de bol). Het uitzicht moet prachtig zijn, maar ik zag Stockholm ooit al een keertje vanuit de hoogte dus ik had er geen behoefte aan.

2014-07-31 18.45.37

2014-07-31 18.53.49 - kopie

 

Na een hele dag wandelen (en te weinig rusten: ik trap telkens weer in de val) plofte ik neer in de zetel om er de komende uren niet meer uit te komen.

2 thoughts on “850 Tita en dag 1 in Stockholm

Geef een reactie

