851 Tita en Internationale Meisjesdag

Eigenlijk had ik een andere post gepland voor vandaag. Hij was al geschreven en al. Maar gisterenavond was ik online de uitzending van Reyers Laat van donderdagavond aan het bekijken en toen vond ik plotseling dat ik dit niet zomaar eventjes kon laten passeren.

Vandaag is het namelijk Internationale Meisjesdag. En ja, die dag is echt nodig. We leven namelijk nog altijd in een mannenwereld en vrouwen stoten nog altijd tegen het glazen plafond, verdienen minder,… En amper 2 vrouwen in onze regering is ook maar een triestig feit als je weet dat het bij de Zweden wel in evenwicht kan zijn. Maar daar wil ik het nu even niet over hebben. Want hoewel dat allemaal waar is, hebben we het hier in ons Belgenlandje eigenlijk nog zo slecht niet.

In kansarme landen moeten meisjes al heel vroeg gaan werken, voor hun familie zorgen, worden ze in de prostitutie gedwongen en leven ze in armoede. Maar er gebeuren nog dingen die echt niet door de beugel kunnen. Die echt moeten gestopt worden.

Kindbruiden. Kunnen jullie het je voorstellen dat je ergens tussen je 9 en 13 jaar al moet trouwen? Met een man van 50 of 60 jaar? Zonder dat je hem ooit gezien hebt? Zonder dat je je man zelf mag kiezen? En ook nog eens zonder enige vorm van seksuele voorlichting te hebben gekregen. En dat omdat het traditie is. En omwille van een bruidsschat. Pure horror! Ik krijg er koude rillingen van.

Zulke dingen moeten echt stoppen! En dat vraagt om daden. En tijd. Maar vooral om onderwijs. Geschoolde meisjes zijn weerbaarder, mondiger en gaan beseffen dat het anders kan.

Wat jij en ik persoonlijk kunnen doen? Organisaties die hier aan werken steunen door een gift. En zulke zaken onder de aandacht brengen. Door er over te bloggen, tweeten,…

Het desbetreffende stukje uit Reyers Laat dat mij raakte, vind je hier. En Kathleen schreef gisterenavond ook een interessante post over Internationale Meisjesdag over een aantal andere meisjes-gerelateerde onderwerpen. Ook zeker de moeite om te lezen.

3 thoughts on “851 Tita en Internationale Meisjesdag

  1. Dit moet inderdaad stoppen net zoals de genitale verminking die ook nog steeds onder de “traditie” valt en wettelijk verboden is maar een wet die niet gerespecteerd wordt. Wat ik me blijf afvragen is waarom vrouwen zo als minderwaardig worden beschouwd/behandeld, wat daar de oorsprong van is,…..

  2. Idd heel erg hoe het eraan toe kan gaan. Meisjes en vrouwen zouden idd niet verminkt mogen worden en gedwongen worden te huwen.

    1 ding wat ik niet zo persé vind moeten is wanneer ze beginnen met quota (dat het bv een doel moet zijn om 50% vrouwen in management of politiek te hebben), dat zijn functies waar competenties op eerste plaats zouden moeten staan, en niet geslacht, ook al is het dan niet 50/50 verdeelt. De business waar ik werk is gedomineerd door mannen, maar als vrouw krijg ik er dezelfde kansen omwille van mijn kwaliteiten, dat is het belangrijkste 🙂

    Ps: ik heb je kaartje ontvangen. Door de drukte sinds ik terug ben van op reis ben ik er nog niet aan toe gekomen om een kaartje terug te sturen en een blog te schrijven, maar ik ga daar zeker nog werk van maken!

Geef een reactie

