859 Tita en dag 3 in Stockholm

Op dag 3 in Stockholm besloot ik het wat rustig aan te doen. Ik wou 2 dingen absoluut zien die dag: de wissel van de wacht omdat ik daar 2 jaar geleden zo ontroerd door was en een fototentoonstelling waarvan ik een foldertje was tegengekomen bij de toeristische dienst. En verder zou ik gewoon door de straatjes slenteren en genieten.

Op weg naar het centrum kwam ik plots dit uitzicht op Gamla Stan tegen. Ik vind het telkens weer adembenemend.

2014-08-02 11.04.13

Via dit gezellige straatje liep ik het centrum van het oude stadsgedeelte in op weg naar het Koninklijke Paleis.

2014-08-02 11.22.22

Toen ik om 11u30 arriveerde stond er al redelijk wat volk te wachten ondanks dat de stoet met wachters pas om 12u15 zou arriveren en dan pas dus de ceremonie zou beginnen. Dit is echt nog maar een minideeltje van het volk dat er uiteindelijk zou komen te staan helemaal rondom het middenplein.

2014-08-02 12.06.27

Rond half 12 maken 2 wachters het plein klaar voor de ceremonie. Ze trekken een kar rond over het plein waarop de paaltjes staan die ze moeten plaatsen. En na het plaatsen van de paaltjes spannen ze er een dik touw tussen. Allemaal om het publiek op afstand te houden. Dan komen de eerste wachters aan. En die zetten zich vlak voor het publiek en dwingen het zelfs nog een beetje achteruit. Dan krijg je zoiets voor je neus. Ik vind hun kostuums trouwens prachtig van kleur.

2014-08-02 12.12.27

 

De discipline van die wachters is trouwens indrukwekkend. Ze voeren alle bewegingen heel synchroon uit. En de muzikanten op hun paarden zijn eigenlijk zelfs nog indrukwekkender: met 1 hand hun muziekinstrument bespelen en met het andere hand hun paard sturen. De man op de trommels stuurt zelfs alleen met zijn benen. Het is echt een prachtig gezicht.

Het filmpje hieronder vond ik op youtube. Het is namelijk veel beter dan diegene die ik zelf heb gemaakt. Maar het geeft een heel goed beeld van hoe het er uit ziet. Alleen zijn de muzikanten in dit filmpje niet te paard.

In dit filmpje zie je dan weer de muzikanten beter aan het werk. Hun synchroon bewegen en spelen vind ik heel knap.

Het is allemaal heel statig. Maar toen ik de eerste keer in Stockholm was, was ik hier echt door ontroerd. De stoet wachters komt namelijk helemaal van uit hun kazerne ergens in de stad naar het Paleis gemarcheerd. Met muzikale begeleiding van de band. Je ziet en hoort ze al van ver aankomen. De mensen blijven aan de kant staan kijken en de toeristen volgen de stoet tot aan het Paleis. Als je ooit in Stockholm bent, is het echt de moeite om daar eens naar te gaan kijken. Maar als je de ceremonie zelf goed wilt kunnen bekijken moet je wel zorgen dat je om 11u30 op het middenplein staat.

2014-08-02 12.49.59

Ik vervolgde mijn wandeling door de stad.

2014-08-02 13.06.15

Ik was op weg naar Konserthuset voor een tentoonstelling.

2014-08-02 13.24.00

 

Maar op het plein stond een markt en er klonk muziek. En die muziek trok mij aan. Om de hoek zat een kerel van ergens achteraan in de 20 cello te spelen met een cd. Op dat moment speelde hij een nummer van Adèle. Zo mooi! Daarna ging hij heel zijn repertoire af. Hij speelde technisch heel goed en mooi, maar de stukken zelf spraken mij minder aan. Dus na een tijdje (een kwartier of 20 minuten later want ik bleef toch wel gefascineerd door zijn manier van spelen) besloot ik toch naar die tentoonstelling te gaan.

2014-08-02 13.27.35

Maar toen werd ik weer opgehouden. Want toen ik de inkomhal van het Kulturhuset binnenstapte bleek dat er een gratis a capella-concertje werd gegeven door 4 studenten klassieke zang. Ze zongen o.a. Music for a While van Henry Purcell, een lied dat ik ooit zelf ook heb gezongen.

Ik waande mij in de zevende hemel. Het was echt ongelooflijk mooi. En ik heb uiteindelijk het hele concert uitgeluisterd.

Daarna ben ik uiteindelijk toch echt op de tentoonstelling beland. Het waren prachtige foto’s van dieren. Ik maakte er foto’s van, maar heb besloten die hier niet op mijn blog te zetten. Ik kan ze eerst en vooral toch niet tot hun recht laten komen. En ten tweede is het het werk van iemand anders. De website van de fotograaf Mathias Klum vind je hier. Doe even de moeite om er naar door te klikken want zijn foto’s zijn echt prachtig!

Daarna wandelde ik een stukje door een stadsgedeelte waar ik nog nooit geweest was en kwam ik plots uit op een prachtige plek. Ik wandelde door een straat, ging door een tunneltje tussen de huizen, stak een stil straatje over, liep tussen de huizen door en toen kwam ik op een groot grasveld met bomen en een kapelletje. En rondom dat grasveld stonden in een cirkel allemaal mooie huizen.

2014-08-02 14.51.53

2014-08-02 14.52.00

 

2014-08-02 14.52.19

2014-08-02 14.52.37

Het was echt een prachtige plek midden in de drukke stad. Ik genoot er op een bankje van het uitzicht en van een goed boek. En ik proefde er iets wat ik in alle bakkerijen en 7-elevens zag.

2014-08-02 14.53.59

 

2014-08-02 14.54.24

Op het eerste zicht ziet het er uit als een enorme negerinnetet/negerzoen/marshmallow maar dan met kokos er over gestrooid. Maar de vulling is meer crème-achtig en mierzoet. Ik heb het na een paar happen weggegooid omdat ik het echt niet lekker vond en omdat het ook heel zwaar was.

Een tijdje later wandelde ik verder. Aan het Stadshuset zag ik een paar pasgetrouwde koppeltjes buiten komen. En een tijdje later ontdekte ik dat er in Stockholm ook lekker gefeest wordt. 😉

2014-08-02 17.33.31

 

Ik ben met een glimlach op mijn gezicht weer richting mijn logeerplek gefietst die avond.

3 thoughts on “859 Tita en dag 3 in Stockholm

  1. Toch altijd weer prachtig hoe men van dit soort wisselingen van de wacht een echt ritueel maakt. Ik heb er ooit eens eentje gezien in Monaco, minder indrukwekkend dan dit, maar toch het blijft hangen.
    Het is intussen beslist dat we volgende zomer naar het noorden trekken, maar het zal vermoedelijk Noorwegen worden. Nog geen Stockholm dus!

Geef een reactie

