874 Tita en een week proberen te organiseren

Vorige week had ik het er al over dat ik te veel lummelde nu ik een poosje thuis ben. Nu kan een beetje lummelen geen kwaad. Volgens mij is het af en toe zelfs gezond. Maar in mijn geval was het dat niet. Ik had geen routine meer, kreeg niets gedaan. En vooral: ik werd er niet bepaald vrolijk van en raakte in een negatieve spiraal. Tijd om in te grijpen dus.

Wat mij eigenlijk een serieuze shot onder mijn kont gaf was deze post van Liquid Skies, over solliciteren in combinatie met Evernote. Ze heeft zo’n geweldig systeem gemaakt. En dat veroorzaakte een kriebel bij mij. Ik wist namelijk totaal niet hoe ik het solliciteren moest organiseren en het overzicht over al die vacatures moest behouden. En nu weet ik dat wel. Ik ging meteen aan de slag en maakte gauw een paar mapjes aan. Ondertussen heb ik dat overzicht wel: een geweldig gevoel en het maakt solliciteren (of toch het zoeken van vacatures en het schrijven van de sollicitatiebrieven) een pak aangenamer.

De 2e shot onder mijn kont kreeg ik van het boek “Spitsuurvrouw” van Sara Van Wesenbeeck. Ik heb nog maar 4 van de 10 hoofdstukken gelezen, maar haal er al zoveel bruikbare tips uit. Alles draait om alle ballen in de lucht houden maar toch tijd voor jezelf verkrijgen.

Ik besloot vorige week zondag voor een georganiseerde week te gaan. En die zag er als volgt uit.

Maandag

Op zondagavond had ik een planning gemaakt voor maandag. Toen ik beneden kwam voor het ontbijt viel mijn euro al: ik was vergeten tijd in te plannen voor de klusjes voor de Mams. Zij legt elke weekdagochtend een briefje klaar met een paar klusjes op die ik zelf mag plannen gedurende de dag. De vorige dag hing er was aan de wasdraad dus de strijk had ik voorzien. Aan de andere klusjes had ik simpelweg niet gedacht, dus daar had ik geen tijd voor voorzien. Maar ik liet me er niet door uit het lood slagen. Ik zou wel zorgen dat ze gedaan waren.

Weer een uur later, realiseerde ik mij al dat ik mijn planning echt veel te strak had gemaakt. De val waar ik telkens weer intrap. ’s Avonds las ik trouwens in het boek “Spitsuurvrouw” dat je van je werkdag bestaande uit 8 uren er eigenlijk maar 6 mag volplannen. Ik had eerder een 10 uren-planning gemaakt.

’s Middags had ik een afspraak bij de tandarts. Die liep langer uit dan ik in mijn planning had voorzien. Bovendien was ik moe van de tandarts-stress. Ik kon mij niet meer aan mijn planning zetten en heb die volledig aan mijn laars gelapt. De rest van de dag besteedde ik alleen aan mezelf.

 

Dinsdag

Vermits maandag te vol was gepland, maakte ik ’s avonds de nieuwe planning voor dinsdag. Ik besloot enkel de ongedane zaken van maandag daarop te zetten en geen nieuwe dingen. Eerst zorgen dat ik de taken van maandag had afgewerkt. Maar ik trapte weer in een val. Ik volg namelijk “Boer zkt vrouw” online. De aflevering voor de komende week staat in principe op dinsdagochtend op iwatch en ik kon zoals gewoonlijk niet wachten om die te bekijken. En ik had de aflevering van “Thuis” van de vorige avond niet gezien, dus die bekeek ik dan ook maar even. Voor ik het wist was het middag. En ’s middags voelde ik dat ik het grootste gedeelte van mijn energie al had verspeeld aan “tv” kijken. Ik heb nog wat klusjes afgewerkt, maar dinsdag was dus ook geen onverdeeld succes.

 

Woensdag

Een nieuwe planning. En deze keer zou ik mijn energie gebruiken op de moment wanneer ik die het meeste heb: ’s ochtends. Er werden wat klusjes afgewerkt, maar na de middag was ik het wat beu en gebeurde er niet veel meer. Bovendien werd ik ook voortdurend afgeleid: ik had die ochtend weer wat sollicitatiemails verzonden en wonder boven wonder kreeg ik plots een paar mails en telefoontjes om gesprekken vast te leggen of te melden dat ik niet door de 1e ronde ben geraakt.

 

Donderdag

Op woensdagavond maakte ik een deal met mezelf. Ik zou mijn planning voor donderdag niet te strak maken maar ik zou wel alles afwerken. En alles alles afgewerkt was zou ik mezelf vrijdagmiddag op een hele middag me-time trakteren. Eens kijken of een beloning mij zou motiveren. Donderdagochtend hield ik flink vol en het doorstrepen van mijn taken werkte eigenlijk al motiverend. Toen werd mijn sollicitatiegesprek van die middag plots verzet naar maandag en bleek ik extra tijd over te hebben. Ik heb zelfs nog een extra taak op mijn planning gezet en die ook afgewerkt. ’s Avonds had ik een goed gevoel en kon ik uitkijken naar een vrije vrijdagmiddag.

 

Vrijdag

’s Ochtends deed ik wat losse klusjes, daarna had ik een afspraak. En daarna had ik alle tijd voor mezelf en mijn boek. Ik las wel 200 bladzijden zonder mij daar schuldig over te moeten voelen. En ik werkte toch ook aan mijn to do-lijsten.

 

Het weekend

In het weekend moet er uiteraard niet zoveel geklust worden. Ik besloot dat ik mij door 3/4e van mijn 2-minutenlijst (korte klusjes) wou worstelen. En dat ik mijn to do-lijsten helemaal verder wou uitwerken, zodat ik zondagavond een schets van een planning kon maken voor de komende week en een duidelijke (maar niet te strakke) planning voor maandag. En dat deed ik ook. Met een geweldig gevoel als resultaat.

 

Nu nog volhouden natuurlijk. Er volgt deze week nog een organiseer-post hier. Er over schrijven is namelijk ook een goede manier om mezelf te motiveren.

7 thoughts on “874 Tita en een week proberen te organiseren

  1. Dus: deze week in de gaten houden hoe lang bepaalde dingen (1 mand strijk, boodschappen doen,…) duren, en de tijd desnoods naast de to do op de planning van deze week schrijven zodat je daar volgende week rekening mee kan houden. En wat ik ook altijd vergeet als ik ijverig zit te plannen: de meest vanzelfsprekende dingen incalculeren zoals eten, douchen, koken,… Ze komen nooit op de lijst maar nemen al gauw meer dan een uur per dag in beslag waardoor ik ’s avonds nooit mijn lijst helemaal kan afvinken. Hashtag demotivatie 🙂

Geef een reactie

