876 Tita en Stress Awareness Day

Vandaag is het Stress Awareness Day.

Ik heb een beetje een stress-antenneke. Ik ben gevoelig voor de stress van anderen en krijg daardoor vaak zelf ook een opgejaagd gevoel. En ik raak zelf ook door bepaalde dingen gestresseerd:

– door zaken die niet lopen zoals ik wil
– door mijn dagplanning die verstoord wordt
– door taken te moeten onderbreken voor andere taken en dan mijn draad kwijt raken
– door gezaag en gezeur van anderen
– door het controlegedrag van de Mams
– door tijdsdruk
– door situaties die ik niet onder controle heb (sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld)
– tandartsbezoeken

En nog zoveel meer.

Ik heb periodes waarin ik totaal niet overweg kan met die stress. Dan ben ik een busje buskruit. Snel ontvlambaar. Dan voel ik de woede, negativiteit en moedeloosheid in mij borrelen. Dan zie ik even het bos niet meer door de bomen.

Gelukkig zijn er ook periodes waarin ik er beter mee om kan. Soms duurt het helaas amper een paar uur door de omstandigheden. Soms zijn het maar een paar dagen. Soms zelfs een week of 2. En liefst wil ik proberen om het langer te laten duren.

Wat ik dan doe?

Mij bewust zijn van het feit dat je niet enkel gelukkig kunt zijn als je het perfecte leven leeft.
Ik heb geen lief en geen kindjes. En momenteel zelfs geen job. Ja, ik zou dat allemaal doodgraag hebben. Maar moet ik daarom ongelukkig zijn? Ik heb familie die mij graag ziet (ook al zou ik ze af en toe achter het behang willen plakken), fijne vriend(inn)en waar ik bij terecht kan, leuke hobby’s en momenteel veel tijd voor mezelf.

– Bewust ontspannen.
Vorige week zat ik bij de tandarts en ik ben echt doodsbang van zijn boor. Zo’n akelig gevoel! Ik krijg er telkens weer koude rillingen van. Ik denk dat er bijna niets anders is dat ik zo erg vind om door te maken. Maar ik sprak mezelf toe in mijn hoofd: “Ontspan”. Ik geef toe dat ik het een paar keer heb moeten herhalen, maar het is me gelukt. Meer zelfs: ik moet nog terug deze week en zie daar eigenlijk helemaal niet tegenop.

– Mij bewust zijn van het feit dat dingen niet altijd aan mij liggen en ik er ook niet altijd iets aan kan doen en er dus gewoon door moet.
Vooral op mijn werk hielp dit me vaak. Er gebeurden fouten door anderen. Fouten die eens gemaakt niet meer hersteld konden worden. En waar we dus de gevolgen van moesten dragen. Soms waren die gevolgen uitbranders van de bazen tegen mij terwijl ik er dikwijls helemaal niets mee te maken had. Er tegenin gaan had geen zin. Ze geloofden immers niet dat ik er niets mee te maken had. De enige manier om het bij mij niet te hard te laten binnenkomen was mij realiseren dat het effectief niet mijn schuld was. Dat ik hier nu even door moest, maar dat ikzelf heel goed wist dat het niet aan mij lag. En zo kweekte ik een olifantenvel. Maar uiteraard hielp het lang niet altijd.

– Musica
Muziek opzetten. Liefst lekker luid. En dan zingen en dansen (terwijl er niemand kijkt). Het heeft mij altijd al geholpen om de stress van mij af te gooien. Of eerder te brullen en te springen. 😉

– Me-time
In tijden van stress heb ik meer nood aan tijd voor mezelf. Eventjes wegkruipen in een hoekje met een goed boek, wat blogs lezen, een blogpost schrijven over de situatie,…

– Joggen
Ik doe het eigenlijk niet vaak genoeg en niet consequent. En hoewel mijn hoofd absoluut niet stopt met malen terwijl ik loop, merk ik wel dat de buitenlucht en het bewegen me goed doen. En als ik een periode jog, voel ik me beter in mijn vel. En dat heeft een ongelooflijke invloed op mijn humeur.

 

Ik ben benieuwd wat jullie doen om stress tegen te gaan. Wat voor invloeden stress heeft op jullie gemoedstoestand,…

10 thoughts on “876 Tita en Stress Awareness Day

  1. Ik ben niet zo heel gevoelig aan stress, denk ik. Ik durf op het werk de dingen van mij af laten glijden. Ik laat alles op mij afkomen zoals het komt, want meestal kan ik er toch niks aan veranderen. En als ik er wel iets aan kan veranderen, dan doe ik dat toch gewoon? Het enige waarvoor ik hypernerveus ben en word, is voor mijn examens. Ik vind dat nog erger dan een huis of kind kopen… Maar is dat stress?

      • Je kan de test eens doen die je op de site vindt.Adhd tussen jongens en meisjes is totaal anders. Meisjes zijn vooral overspraakzaam,. In mijn geval klopt dat alleszins. Succes! Enne lees ook eens “joepie ik heb adhd”, want daar zijn ook heel leuke kantjes aan!

  2. Ik neem niet vlug stress van iemand over. Maar ik ben hierin al heel veel gegroeid. Vroeger had ik niet veel nodig om direct mee op de stresskar te springen. Ondertussen heb ik geleerd om beter te focussen en verschillende dingen na elkaar ipv door elkaar uit te voeren. Ik durf zelfs al stresskonijnen aan te spreken en te zeggen van “komaan, je maakt je druk om niets, het komt wel in orde”.

  3. Lezen en wandelen… 🙂 Hoewel als ik echt te gestresst ben, krijg ik geen letter gelezen. Dan probeer ik gewoon de tijd sneller vooruit te doen gaan, door bijvoorbeeld te veel eten. (Ik ben zo iemand die veel eet als ze stress heeft.)

  4. Ik ben veel te snel gestresseerd en soms van de onnozelste dingen jammer genoeg. Wat bij mij helpt zijn sporten, zowel intensiever (toertje gaan lopen of fietsen) als juist heel rustig (yoga) en lezen, al doe ik dat laatste nog iets te weinig als directe oplossing. (Vr)eten is hier ook zeer stressgerelateerd, al wordt ik daar niet rustiger van, vaak integendeel.

Geef een reactie

