880 Tita en hoe ik wil werken

Vandaag is het Chaos Never Dies-day en dat leek me het goede moment om me ook eens aan een post zoals deze te beginnen. Lilith heeft menige blogger geïnspireerd met deze post. En via haar ben ik al op veel van die blogposten uitgekomen en heb ik er heel wat nuttige ideeën opgedaan. Helaas ben ik lang niet zo gestructureerd. Of zelfs eerder van het chaotische type. Dus maak ik er mijn eigen variant van: Hoe ik WIL werken.

Huidige job: werkzoekend, maar ik werk meestal in een winkel als verkoopster
Huidige mobiele toestellen: Samsung S3 mini en een Samsung-tablet (in types ben ik niet zo goed)
Huidige computer: Compaq

In mijn werk ben ik niets met apps en bepaalde structuren, dus daar ga ik het niet over hebben. Enkel over de dingen die ik doe/wil doen om mijn privé-leven vlot te laten verlopen.

Zonder welke apps/tools/software kun jij niet werken en waarom?

* Google Calendar gebruik ik al een paar jaar als agenda. Op mijn smartphone kan ik de app niet zetten, maar dan lees ik hem met Sunrise. Ik vind Google Calendar heel overzichtelijk en ik vind het handig om kleuren te kunnen gebruiken. Voor Sunrise vind ik het wel gemakkelijk dat ik zelfs herinneringen kan zetten in Evernote en dat ik dan meldingen hiervoor krijg in Sunrise. Ik gebruik deze agenda’s overigens enkel voor afspraken en mijn werkuren. To do’s komen er niet in.

* Evernote: Dit gebruikte ik al een tijdje als stockageruimte voor dingen die ik wou bijhouden. Sinds ik Lilith’s blogboek las ben ik het weer meer gaan gebruiken. Het omvat nu alle lijsten die je je maar kan indenken. Ik hou er ook mijn blogagenda en blogideeën in bij. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt, maar binnenkort ga ik me eens serieus verdiepen in tutorials. Maar handig vind ik het sowieso omdat je overal je lijstjes bij de hand hebt.

* Feedly: Om blogs te lezen.

* Dropbox: Dit gebruik ik voornamelijk voor foto’s. En voor een paar documenten die ik graag bij de hand heb. Zoals mijn lijst met boeken die ik wil lezen zodat ik die kan raadplegen als ik in de bibliotheek ben. En een lijst met mijn eigen boeken zodat ik er geen meer dubbel koop in de winkel.

* Out of Milk: mijn boodschappenlijstje

* Getting Things Done: Een paar jaar geleden las ik dit boek van David Allen. Ik haalde er al heel veel nuttige tips uit, maar paste het tot hier toe nog niet echt degelijk toe. Ondertussen maakte ik Getting Things Done-mappen aan in Evernote en probeer ik alles op die manier toch wat te ordenen.

* de desktopplanner van Hema: Een handig ding. Vermits ik in mijn Google Calendar enkel afspraken en werkuren zet, had ik nog iets nodig voor mijn to do’s. Het verzamelen van al die to do’s doe ik in Evernote in een Getting Things Done-systeem. Mijn bedoeling is om dat elke week te bekijken en enkele “projecten” uit te kiezen voor de komende week om aan te werken. De projecten en de acties die ik die week moet ondernemen om ze af te werken zet ik in de desktopplanner. Elke dag plan ik dan in welke acties ik ga ondernemen. Ook probeer ik bepaalde taken op vaste dagen in de week te doen en die komen ook in de desktopplanner. Ik ga dit met wat kleurtjes proberen overzichtelijk te houden. En ik heb de desktopplanner ook een beetje gepimpt met stickers.

* Email

Bij de andere blogsters heb ik nog een hele reeks apps ontdekt die ik nog eens wil uittesten. Dus het zou best kunnen dat mijn systeem zoals ik het nu voor ogen heb, nog verandert.

Hoe ziet je bureau eruit?

Over mijn bureau schreef ik in juli al deze post. Over het algemeen bestaat het uit 2 kleine tafeltjes waarop zich een berg aan rommel bevindt. Hoewel het tegenwoordig beter is vermits ik de laatste tijd veel heb opgeruimd en geordend. Ik werk eigenlijk nooit aan mijn bureau. Ik heb dat nooit prettig gevonden. Als schoolgaande tiener zat ik ook altijd al op mijn bed te studeren.

 

Wat is je beste tijdsbesparende shortcut/lifehack?

Ik heb er 3. Allereerst: multitasken werkt niet. Als je 2 verschillende taken tegelijk uitvoert kan je die taken niet optimaal uitvoeren. Terwijl je dat wel kan als je ze na elkaar uitvoert.

En de Pomodoro-timer is in mijn geval een grote hulp. Ik heb moeite om mij lang te concentreren. Ik gebruikte al wel vaker een keukenwekkertje en werkte dan 10 minuten om daarna dan 5 minuten te pauzeren. Mijn bedoeling was uiteraard om dat op te bouwen want op 10 minuten kan je wel wat doen, maar het is vaak te kort om een iets grotere taak volledig af te werken. Op 25 minuten kan je veel meer doen. Voor een heel aantal taken is het voldoende om die af te krijgen. En ik merk dat ik die 25 minuten eigenlijk gemakkelijk volhoud. Bovendien merk ik ook dat ik met behulp van de Pomodoro-timer meer werk verzet op een dag.

Hou rekening met je energie. ’s Ochtends heb ik meestal meer energie dan ’s middags. Dus probeer ik dingen die veel van mijn energie vragen op de momenten waarop ik de meeste energie heb te doen.

 

Wat is je favoriete to do list manager?

Ik gebruikte een hele tijd Astrid, maar die bestaat niet meer. Daarna had ik een tijdje Wunderlist, maar die was niet helemaal mijn ding. Nu gebruik ik dus een combinatie van Evernote en mijn desktopplanner, maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar een to do list-app om snel iets in te noteren. Daarna kan ik ze dan nog inplannen in Evernote.

 

Is er naast je telefoon en computer een gadget waar je niet zonder kan?

Mijn tablet. Omdat ik hem vaker makelijk vind om mijn lijstjes op te checken dan op mijn smartphone als ik niet thuis ben.

 

In welke alledaagse bezigheid ben jij beter dan de rest? Wat is je geheim?

Ik ben eigenlijk heel goed in het onthouden van afspraken. Een agenda is momenteel bij mij nog niet echt een noodzaak (ik heb nog geen gezin, hè), hoewel ik het wel bewust doe omdat je nooit weet. Maar ik vergeet zelden een afspraak ook al vindt die een paar weken later plaats. Als tiener ging ik vaak wel 5 keer per week babysitten op verschillende plaatsen en uren. Ik was eigenlijk altijd op de juiste moment op de juiste plek. Helaas geldt niet hetzelfde voor to do’s. Die moet ik echt wel noteren of ik vergeet ze.

 

Waar luister je naar terwijl je werkt?

Als ik to do’s afwerk heb ik eigenlijk meestal geen muziek opstaan. Eigenlijk zou ik dat vaker moeten doen, maar ik denk dat het me net iets te veel afleidt. Zo kan ik eigenlijk ook niet lezen met muziek op de achtergrond. Hoewel dat laatste al gebeterd is door op vakantie te gaan naar Berlijn. Ik logeerde daar in een uitgaanswijk en het was ongelooflijk warm in het appartement. De enige manier om te kunnen lezen was mijn mp3-speler opzetten, anders werd ik tijdens het lezen constant afgeleid door geroezemoes, gekletter van bestek, draaiende motoren,…

 

Wat ben je op dit moment aan het lezen?

“Spitsuurvrouw” van Sara Van Wesenbeeck over hoe je je leven kan organiseren als moeder in een gezin. Maar ik haal er ook veel tips uit voor singles, hoor. En ik lees momenteel ook “Het lijstje van mama” van St John Green. Een boek over een gezin waarin de mama overlijdt aan kanker. Zij maakte een lijst met dingen voor haar kinderen die ze belangrijk vond. Heel aangrijpend.

 

Ben je eerder een introvert of een extrovert?

Dat hangt heel erg van de situatie af. Als ik met niet op mijn gemak voel of mensen niet goed ken, ben ik eerder introvert. Maar eens ik loskom kan ik nogal extrovert zijn.

 

Hoe ziet je slaaproutine eruit?

Mijn ideale slaaproutine zou zijn dat ik om 23u het licht uitknip en dat om 7u de wekker weer afloopt. Helaas kruip ik vaak veel te laat in bed en kom ik daardoor niet aan mijn 8 uurtjes nachtrust. Helaas wordt dat ook afgestraft want als ik te weinig slaap krijg ik de ene verkoudheid na de andere.

 

Vul in: ik zou graag………… deze vraagjes laten beantwoorden.

Dave, ik heb al gezegd dat ik dit iets voor jou vindt.

 

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dat je je hart moet volgen. Je hart geeft vaak de juiste beslissingen aan. En dat houdt ook in dat je af en toe voor jezelf mag kiezen en dus “nee” mag zeggen tegen mensen. Met dat laatste heb ik het vaak nog moeilijk. Maar ik werk er aan.

 

Is er iets dat je hieraan wilt toevoegen dat ook interessant kan zijn voor je lezers?

Plan je agenda niet te vol. Een te strakke planning veroorzaakt vooral frustraties. En ik kan het weten want ik trap vaak in die val.

Advertenties

4 thoughts on “880 Tita en hoe ik wil werken

  1. Ik verbaas me steeds over al die programma’s met lijstjes! Ik zou daar in elk geval nooit wijs uit geraken. Ik ben begonnen met evernote, geen idee of ik het goed doe. En daar zet ik kookideetjes voor oudjaar. Maar ik kan daar niet onderweg met de layout of zo, is ook bijzaak voor mij. En van apps heb ik geen kaas gegeten, ik moet dringend een cursus volgen daaromtrent .

  2. Lijsjes zijn lijstjes, op papier of in een app. Maar ik ben verliefd op Evernote,…en dat gaat nog even zo blijven, wil ook niet teveel gaan rondkijken, want dan wordt het weer een chaos,….maar ik vind dat jij goed bezig bent orde in de chaos te creëren,…..

  3. Ik wil ook dolgraag het maximum halen uit Evernote, tot nu toe gebruik ik het om interessante websites (bijvoorbeeld van restaurants of museumtentoonstellingen) op te slaan, maar verder doe ik er nog niets mee. Dringend ook eens wat tutorials opzoeken dus 🙂
    Ik wil weleens een foto zien van je desktopplanner? Zoek zelf nog steeds een goed planningsysteem…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s