886 Tita en I Love To Write Day

Dat ik iets met schrijven had werd al heel vroeg duidelijk. In de kleuterschool krabbelde ik vellen papier vol met krulletjes. Net als woorden. Ergens moet nog een kaft liggen met een paar van die velletjes in. In de lagere school vond ik een opstel schrijven altijd geweldig. Dan sloeg mijn fantasie op hol. En ik heb meermaals voor de hele klas mijn opstel mogen voorlezen omdat de juf het zo goed vond.

In het middelbaar vond ik een boekbespreking maken een cadeau. Dat was gewoon de leukste opdracht van het hele schooljaar. Ik stak daar enorm veel tijd en werk in. Ook het in elkaar steken van een spreekbeurt vond ik leuk. Het presenteren voor de klas was dan weer wel een hel.

Als tiener ben ik regelmatig aan een dagboek begonnen. Maar ik had er geen zelfdiscipline voor en waarschijnlijk ook niet zo veel nood aan. Ik denk dat ik het eerder deed omdat ik het in films zag of er over las in boeken. Maar ik hield het dus nooit vol. Ik begon ooit ook een paar keer aan een boek. Of hoe je zo’n probeersels ook mag noemen. Een tijd later herlas ik die en gooide ik ze allemaal weg.

Ik schreef zelfs na de lagere school nog elk jaar een nieuwjaarsbrief. Of toch tot en met het middelbaar. Daarna was mijn inspiratie precies een beetje weg en werden het eerder knutselwerkjes.

En toen was ik een twintiger en ontdekte ik het bloggen. Pas toen ben ik me gaan realiseren hoeveel ik van schrijven hou. Het schrijven van een blogpost voelt voor mij echt zelden als een opdracht. Ook al heb ik het druk gehad en moet ik eigenlijk nog snel iets schrijven. Ik MAG elke dag schrijven. En ik hoop het nog veel te mogen doen.

9 thoughts on “886 Tita en I Love To Write Day

  1. Alweer zo herkenbaar! Al hield ik het dagboeken schrijven wel vol. Maar op een dag toen ik al in Leuven studeerde heb ik mijn tot dan 7 exemplaren in een afvalcontainer gegooid. Ik vond dat ik eruit gegroeid was. Ik wil er niet aan denken wat een lol een toevallige vinder met mijn jeugdige zielenroerselen zou kunnen beleefd hebben…

  2. Ik herken me hier volledig in! Ik zorgde er soms voor dat ik straf kreeg, dan mocht ik een opstel schrijven. En eerlijk, ik kreeg altijd veel punten. Ook spreekbeurten vond ik geweldig. Hoewel ik dan mijn vrees moest overwinnen om daar op die plint te gaan staan. Maar eens ik op dreef was, was ik niet meer te stoppen, mijn spreekuur duurde altijd een vol lesuur. Zelfs toen ik een spreekbeurt maakte over een aardappel!

  3. Lezen heb ik al mijn hele leven met veel plezier gedaan.
    Verhalen vertellen is daar pas veel later bij gekomen.

    Met mijn bloggen probeer ik vooral beter te leren schrijven.
    Jammer genoeg blijven er schrijf-, spelling- en stijlfouten in mijn blogs voorkomen.
    Ook al probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen.

    Vriendelijke groet,

    • Ik veroordeel er niemand om maar ik vind schrijffouten altijd heel jammer. Ik zeg niet dat ik er geen maak, maar ik let er wel op. En bloggen blijft inderdaad een schrijfoefening.

      • Bij het handmatig overzetten van zo’n 250 blogs naar wordpress.com kwamen schrikbarend veel schrijf- spellingfouten te voorschijn.
        Ik schaam mij er nu nog voor.

        Toch probeer ik altijd met een spellingscontrole en woordenboeken de eerste verbeteringen aan te brengen.

        Jammer genoeg zie ik nog steeds sneller de splinter bij een ander en mis ik de balken voor mijn eigen taalogen ….

        Vriendelijke groet,

  4. Zie hier de omschrijving van kleine Joyce, dagboeken vol heb ik geschreven toen ik klein was. Ik schrijf al vanaf mijn 6-de en er is geen jaar geweest dat ik niet schreef. Het bloggen maakt het schrijven nog mooier, omdat mensen ook kunnen laten weten wat ze van je schrijfsels herkennen. Geweldig vind ik dat!

Geef een reactie

