890 Tita en veiligheid op het internet

Onlangs zag ik de laatste aflevering van Volt. En eerlijk: ik was geshockeerd. Ik wist uiteraard dat alles wat je op het net gooit ook voor eeuwig op het net staat. Ik wist van het bestaan van hackers en dat hacken waarschijnlijk zelfs niet eens zo moeilijk is. En ergens diep in mijn achterhoofd wist ik nog wel een aantal dingen. Maar die aflevering drukte me echt met de neus op de feiten. Zo hard dat ik er toch eens serieus over heb lopen nadenken en zelfs stappen ga ondernemen.

Mijn wachtwoord van mijn gsm begon ook met 1111. Ik had een ontgrendelpatroon bestaande uit de 1e letter van de voornaam van mijn metekind. Ik gebruikte nog een oud wachtwoord voor facebook, maar voor al mijn email-adressen en alle websites waar ik een login van heb gebruik ik telkens hetzelfde wachtwoord. Kortom: eens ze dat hebben kunnen ze echt aan al mijn persoonlijke gegevens.

Op mijn gsm heb ik de codes ondertussen veranderd. De wachtwoorden staan als volgende stap op mijn planning. Maar eerst ga ik dus een lijst maken van alles waar ik een login van heb. En dat is een heleboel. En waarschijnlijk gaan er dan nog dingen te voorschijn komen later. Daarna ga ik alles een nieuw en verschillend wachtwoord geven en een app in gebruik nemen die al die wachtwoorden verzamelt voor mij. Dat werd namelijk ook aangeraden tijdens de uitzending.

Ook mijn facebook ga ik nog eens onder handen nemen. Sowieso plaats ik daar buiten wat muziek of een grappig filmpje zelden iets op. Behalve een aantal van mijn vakantiefoto’s. Maar ik zou mijn vrienden echt eens moeten indelen in groepen en bepalen wie wat mag zien.

En ja, ik besef dat mijn blog, mijn twitter, mijn pinterest en mijn instagram ook veel prijsgeven. En daar ga ik ook mee door. Maar ik plaats af en toe postjes onder wachtwoord.

En jullie? Zijn jullie zich bewust van de onveiligheid op het internet?

11 thoughts on “890 Tita en veiligheid op het internet

  1. Bewust wel, maar ik doe er niet veel aan/mee. Een app die wachtwoorden verzamelt, als die gehackt wordt? trouwens: als je die gevonden hebt, deel je ze dan met ons? Misschien dat ik dan wél iets ga doen aan de beveiliging van al mijn accounts overal…

  2. Ik gebruik veel dezelfde paswoorden, eenvoudig omdat ik ze anders vergeet. Ik ga heel slordig om met fb en mijn blog.De meeste account staan eigenlijk altijd open, zoals twitter en mijn blog, omdat ik die paswoorden gewoon vergeet.

    • Thuis zal het zo veel niet uitmaken, Christa. Enkel wanneer er mensen van buitenaf in je persoonlijke gegevens willen komen neuzen. Zo mag je ook nooit op een openbare computer inloggen op bijvoorbeeld je facebook.

  3. Ik heb voor mijn werk veel met dit onderwerp te maken en het is heel goed wat je doet, Tita! Maak goede wachtwoorden aan, geef nooit zomaar je gegevens af en pas op met wat je op Facebook/instagram post. Als jij post waar je woont en even later dat je drie weken op vakantie bent, wordt heel aantrekkelijk om bij je in te breken… Er is geen reden om bang te zijn ofzo, maar cybercrime komt vaker voor dan fietsendiefstal! En al heb je niks te verbergen, het is wel zuur als ze er met jouw geld vandoor gaan!

  4. Ja ik ben absoluut bewust van veiligheid op het internet, daar zorgt Jer wel voor 😉 Het is de reden waarom mijn twitter en facebook afgeschermd zijn en ik 1 keer in zoveel tijd een grote opruiming houd met ‘volgers’ Met mijn blog….. ach weet je, als mensen iets tegen je willen gebruiken dan heb ik liever dat ze het gebaseerd op feiten doen die ik hen zelf gegeven heb: dan wel ergens voelt het bevrijdend mij daar niet meer druk om te maken 😉

  5. Ik heb die reportage ook gezien. Wat ik eigenlijk nooit besefte, was dat de eigenaar van die wifi op café, restaurant, hotel kan zien waar je naartoe surft; daar schrok ik wel van (ook al is het logisch). Het probleem is ook dat die hackers inventief zijn en nieuwe trucjes gaan blijven uitvinden om gsm’s en pc’s te kraken. Blijven opletten is dus de boodschap…

Geef een reactie

