892 Tita en The Music Tag

Joyce en ik zijn allebei nogal muziek-addicts. Hoewel we nogal een andere smaak hebben. Dus ik was niet echt verbaasd toen ze mij deze tag doorgaf. En blij! Want ik kan wel uren over muziek praten. Hoewel ik de vragen niet altijd even gemakkelijk vond om te beantwoorden.

1) Wat is je favoriete artiest/band van dit moment?

Als puber was ik fan van 1 groep. Dat waren echt mijn idolen. Ik wou alles van hen horen en alle tv-programma’s zien waar ze in voorkwamen. Toen stopte de band en sindsdien ben ik nooit meer zo gek geweest op 1 band. Hoewel dat waarschijnlijk ook wel te maken heeft met het volwassen worden. Ik heb op dit moment dus niet echt 1 favoriete artiest of band. En op dit moment is er niet echt een bepaalde cd die ik grijs draai of zo.

 

2) Welke artiest/band zal je altijd goed blijven vinden?

Hoewel mijn muzieksmaak ondertussen enorm veranderd is, blijf ik Laura Pausini graag horen. Ik hoor haar al graag sinds de lagere school, dus nu bijna een jaar of 20. Het is niet dat ik constant naar haar luister. En ze is ook nooit mijn grootste idool geweest. Maar ze blijft blijkbaar telkens weer terugkomen.

 

3) Wat is voor jou het beste nummer wat ooit gemaakt is?

Dat is een aantal jaren “You do something to me” van Paul Weller geweest. Een nummer dat ik leerde kennen doordat een mede-zangleerling besloot dit te zingen voor zijn bruid op hun trouwfeest.

Maar vorig jaar ontdekte ik “Martha” van Tom Waits. En sindsdien is dat absoluut mijn favoriete liedje. Ik vind het echt ongelooflijk mooi.

 

4) Wat is het meest beschamende nummer dat je in je afspeellijsten hebt staan?

Ik heb geen spotify dus ik heb eigenlijk geen beschamende nummers daar in staan. Maar ik kies wel regelmatig wat muziek uit die ik op een USB-stick zet om dan af te spelen. En al een tijdje staat dit er tussen:

Het is totaal mijn genre niet en ik vind het compleet fout. Maar ik werd er een tijdje zooooooo vrolijk van! Ondertussen ben ik het wel beu gehoord. Tijd voor een nieuwe muzieklijst.

 

5) Wat is de top 5 van meest gespeelde nummers in je afspeellijsten?

Ik heb dus geen spotify, maar een lijst nummers op mijn USB-stick.

Ik beluister vaak “Happy” van Pharrell Williams omdat we het met de band spelen.

“You are the best thing” van Ray LaMontagne zet ik ook vaak op repeat.

Nog een favoriet: “At last” van Etta James.

Deze versie van Robyn’s “Be mine” vind ik heel mooi. Zo breekbaar.

En van dit nummer ben ik ook weg: “Hard to handle” in de versie van Otis Redding.

 

6) Wat vind je het beste album ooit gemaakt?

Ik heb geen favoriet. Meestal vind ik albums met periodes heel erg leuk. En dan raken ze weer op de achtergrond. Meestal vind ik verzamelaars van artiesten het leukst. Zo heb ik een leuke van The Beatles liggen en ook een toffe Best of-cd van Stevie Wonder.

 

7) Wat vind je de mooiste album-cover ooit gemaakt?

Hoewel ik van illustraties en fotografie hou, ben ik totaal niet bezig met hoe album-covers er uit zien. Maar als ik moet kiezen, ga ik toch voor de Documenta-cd van Laïs. Maar dat heeft niet enkel met de cover te maken. Die cover ziet er namelijk zo uit:

 

 

Heel gewoontjes op het eerste zicht. Maar vanbinnen ziet hij er zo uit:

 

 

2014-11-19 11.09.35

2014-11-19 11.09.59

2014-11-19 11.10.07

En de cd’s zelf zien er zo uit:

2014-11-19 11.10.19

2014-11-19 11.10.28

2014-11-19 11.10.36

 

8) Wat vind je het mooiste nummer voor een soundtrack dat ooit gemaakt is?

Pfff, dit is een moeilijke want ik heb eigenlijk niet echt 1 favoriet. Allereerst ben ik niet zo bezig met of een song nu gelinkt is aan een film of niet. Ennio Morricone heeft prachtige filmmuziek gemaakt. En de soundtrack van de film “O brother where art thou” vind ik geweldig. Maar ik kan dus niet echt een favoriet kiezen.

 

9) Wat is het eerste concert waar je ooit heen ging?

Dat was nog met de muziekschool en toen gingen we naar The Night of The Proms. Ik meen mij te herinneren dat Paul Michiels toen special guest was en dat ik echt ondersteboven was van “Music” van John Miles. Ik ga eigenlijk veel te weinig naar concerten en meestal heb ik het meer voor kleine, intieme concerten. Zo ben ik al naar een paar mooie geweest van Laïs. En van Marco Borsato in het Sportpaleis was ik ook onder de indruk 2 jaar geleden. Hoewel ik al lang geen fan meer van hem ben. Zijn muziek is voor mij pure nostalgie, maar zijn show is zo AF dat je het eigenlijk bijna niet slecht kan vinden.

 

10) Wat is het beste concert waar je ooit geweest bent?

Een intiem concert van Laïs met enkel een gitarist en een bassist (contrabas) en alternatieve liedjes. Ik zat op de voorste rij en kon elke ademhaling en elk miniem geluidje horen. Ik kon elke zangpartij onderscheiden en genieten van de samenzang. Voor mij moet het niet groots en bombastisch te zijn.

 

11) Wat vind je de mooiste quote uit een nummer?

Ik ben eigenlijk veel te weinig met teksten bezig. Muziek draait bij mij meer om een gevoel. Ofwel voel ik iets bij een nummer, ofwel doet het me niets. De tekst van “You do something to me” (Paul Weller) vind ik wel heel mooi. Net als die van “Martha” (Tom Waits) maar ik heb niet echt een favoriete quote die is blijven hangen.

 

12) Bespeel je muziekinstrumenten?

Ja. Ik heb dwarsfluit gespeeld van mijn 9e tot mijn 26e. Ondertussen ben ik er mee gestopt omdat ik het niet meer graag deed. Maar ik kan geen afscheid nemen van mijn dwarsfluit dus heel af en toe neem ik ze nog eens vast en speel ik een deuntje. Mijn niveau is wel serieus gezakt, helaas. Verder volg ik ook pianoles, maar ik heb te weinig tijd en discipline om te oefenen waardoor ik eigenlijk nog niets echt moois kan spelen. Zonde. Maar mijn belangrijkste instrument is mijn stem. Ik volg al 10 jaar zangles en als ik de liefde voor de stem vroeger had ontdekt was ik nu waarschijnlijk professioneel bezig met zingen. Zingen wil ik echt blijven doen tot ik er bij neerval.

 

13) Heb jij een speciaal liedje met bepaalde mensen?

Ik heb wel een speciaal liedje bij vele herinneringen. Minder bij mensen. Hoewel er wel zijn. Zo doet het liedje “Onderweg” van Abel mij denken aan mijn 1e vriendje. Hij moest in zijn dictieles iets doen met de tekst van dit liedje. 2 jaar later heeft hij een ongeval gehad. Daardoor heeft hij een jaar in coma gelegen en toen is hij overleden.

 

14) Is je muzieksmaak over de jaren veranderd?

Ja. Of toch deels. Als tiener luisterde ik naar het ter ziele gegane Radio Donna. En ik luisterde toen ook naar folkmuziek want dat kreeg ik een beetje met de paplepel in gegoten via de Paps. Toen Radio Donna stopte kon ik me niet vinden in het nieuwe MNM. En eigenlijk zelfs een tijdje in geen enkele radiozender. Ik ben toen een hele tijd een enorme zapper geweest. Van het ene goede liedje op de ene post naar het andere goede liedje op een volgende post. Jaren later ben ik blijven plakken bij Studio Brussel. Maar ik luister ook af en toe naar Radio Nostalgie en Radio 1 en 2 en Klara. Het hangt een beetje van mijn gemoedstoestand af. Verder ben ik ook meer naar oudere muziek beginnen luisteren. De jaren ’70 en ’80 voornamelijk. En ook bluesmuziek speel ik vaker. Ik ben wel eerder een cd-luisteraar dan een radioluisteraar geworden. Vroeger was dat echt compleet andersom. Nu weet ik niet meer zo goed wat de recente hits zijn.

 

Ik geef deze leuke tag door aan een paar leuke bloggers:

Dave: Die heeft namelijk ook iets met muziek. Hele andere muziek dan mijn favoriete muziek: dat staat vast.

http://memyselfandwe.wordpress.com: Ze heeft me ook al eens een tag toegespeeld. Nu is het mijn beurt om er eens eentje aan haar te geven.

Christa: Omdat ik weet dat ze een vrij moderne smaak heeft voor haar leeftijd. Of toch als ik die met die van mijn ouders vergelijk.

Carrie: Die minder met muziek bezig is, maar wel graag gaat dansen. Dus ik ben benieuwd waarop ze graag danst.

LJ: Omdat ze pas nog een foto van een opruimactie postte van haar cd’s en ik haar smaak ook wel beter wil leren kennen.

14 thoughts on “892 Tita en The Music Tag

  1. Martha is inderdaad een héél mooi liedje!
    En dat nummer van 2 Fabiola kende ik niet; ik heb er eens naar geluisterd en mijn eerste reactie was “euh, wat is dit?”. Om dan een minuut later wat te zitten meetikken… Damn you, foute catchy nummertjes 😉

  2. Men dat nummer van Robyn……. dat is echt waanzinnig mooi, dat heeft idd het gevoel waar jij het over hebt, love it! Leuk jouw antwoorden te lezen en idd wij hebben een hele andere muzieksmaak hahahaha

  3. Ai, je doet me iets aan! 🙂
    Ik ben ook niet meer zo erg mee met de ‘hedendaagse muziek’, ik denk dat je op een bepaalde leeftijd blijft steken( zoals mijn ouders in de eighties).

  4. Pingback: Eindelijk ! De music tag … | Me, Myself and We

Geef een reactie

