912 Tita en gsm gebruik

Ik erger mij dood aan hoe mensen omgaan met hun gsm. En dan heb ik het niet enkel over het feit dat mensen gevaarlijke situaties creëren omdat ze bellen tijdens het rijden. Nee, ik vind dat de mensen gewoon verschrikkelijk onbeleefd zijn geworden sinds de gsm in het straatbeeld is verschenen.

– Op mijn werk gebeurde het vaak dat een klant die ik aan het helpen was telefoon kreeg en mij dan gewoonweg liet staan.
– Als ik met iemand aan het praten ben en die krijgt een sms, dan is die sms soms veel belangrijker dan wat ik aan het zeggen ben. Ok, soms is dat echt zo maar dan excuseer je je even, leest die sms en doet er enkel iets mee als het echt belangrijk is. Je begint NIET een hele ellenlange sms terug te sturen of zelfs een hele sms-sessie.
– Ik kom ergens binnen, zeg hallo en enkele personen antwoorden heel vaag want zitten eigenlijk met hun gsm te prutsen.
– Aan de kassa van de winkel of op de bus moet ik heelder privé-gesprekken verplicht meevolgen. Over Jeanne haar eksterogen, dat onze Jordy het aan het uithangen is of dat de Glenn het uitgemaakt heeft en dat ge dat toch niet in een smske doet. Ik moet dat allemaal niet weten.
– Jongeren maken het uit via sms! “Sorry, ik heb een ander.”
– Op familiefeesten zitten mijn jongere nichtje en neefje (toch ook al volwassenen) constant met hun gsm te prutsen want anders vervelen ze zich.
– Ik ga iets eten met iemand en zijn/haar gsm ligt constant op tafel en zowat om de 5 minuten werpt hij/zij daar een blik op om te checken of er niets gemist wordt.
– Iedereen verwacht dat je ALTIJD opneemt of binnen de 5 minuten terugbelt. Ah ja, je moet altijd bereikbaar zijn.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. En ja, aan sommige dingen pleit ik ook schuldig. Ik bel wel eens terwijl ik aan het fietsen ben (maar enkel in rustige straten want anders hoor je je gesprekspartner toch niet). Ik neem ook wel eens de gsm op op een ambetante moment, maar ik zal mij dan wel excuseren en vragen om terug te bellen of het heel kort houden. Mijn gsm ligt soms ook op tafel op café, omdat ik hem anders niet hoor met al het lawaai, maar ik check die enkel als die belt of er een sms binnenkomt (en dan hangt het er nog van af of ik die lees). Thuis ligt mijn gsm meestal boven op mijn kamer. Ik breng daar veel tijd door, dus als ik boven ben neem ik op. Maar ik neem die meestal niet mee naar beneden als ik de deur niet uit moet, dus ik mis wel eens een oproep. En ja, dan duurt het wel eens langer dan een uur voor ik terugbel. En ik vind het ongelooflijk gênant om te bellen wanneer andere mensen mij kunnen horen praten.

Kortom, ik probeer op een beleefde manier om te gaan met mijn gsm. En vooral met mijn medemens. Ik ben zo opgevoed. En ik dacht de andere mensen ook, maar blijkbaar is er een stilzwijgende overeenkomst waarin bepaald is dat gsm-en boven alles gaat. Jammer.

5 thoughts on “912 Tita en gsm gebruik

  1. Volledig mee eens!! Al betrap ik me ook op snel eens Facebook checken op een dood moment in een gesprek met meerdere mensen samen… Maar ik zal zelden kijken bij face-2-face gesprekken.

  2. Als ik ergens ben , zet ik mijn gsm op stil. Als ik tijd heb, kijk ik wel eens. En ik bel terug als het mij past, of als het dringend is. Maar ik ben dezelde mening toegedaan als jij. Ik zou hier graag eens een gsm vrije avond invoeren, zoals met kerst of zo, maar ik vrees dat dit nie zou lukken!

  3. ik vind dat zelf ook onbeleefd. Wat ik zelf wel doe is “screenen”. Is het logo van WordPress op mijn smartphone, dat kan wachten, snapchat, instagram en sms kan wachten, maar als iemand gebeld heeft check ik altijd wel wie het was en probeer ik te achterhalen waarom (ik word namelijk niet zo heel erg veel gebeld en dan vrees ik soms dat er iets is gebeurd met iemand 😀 )

  4. Amai, ZO herkenbaar!!! Ik kan er absoluut niet mee om als ik met iemand wegga (café, restaurant, ’t is eender) en je bent maar met twee dat je gesprekspartner intussen zit te sms’en of op Facebook enz. Zo onbeleefd! Het ergste is nog, dat die niet snappen dat dat onbeleefd is. Het lief is een master in gsm-onbeleefdheid; vooral als we bij familie zijn, zit hij constant op zijn gsm (omdat hij zich anders verveelt, inderdaad!) en dan moet ik maar het gesprek op gang houden. Mijn familie vindt dat superonbeleefd en laat dat ook merken, maar het helpt niet. Ik denk dat ik met Kerst zijn gsm ergens ga verstoppen (maar dan gaat hij niet willen vertrekken, vermoed ik).

Geef een reactie

