913 Tita en een quote

Eigenlijk vond ik deze keer geen quote, maar een gedicht dat ik heel mooi vond.

Annie M.G. Schmidt

Soms wou ik dat ik nog niet volwassen was. Dat ik mij nog niet moest bezig houden met een job (of een job zoeken), administratie en allerlei verantwoordelijkheden. En soms wou ik dat ik mijn ogen kon sluiten voor geweld, miserie, verdriet, oorlog,…

Als tiener vond ik studeren en naar school gaan verschrikkelijk. Maar pas later besef je eigenlijk dat je toen veel vrijer was dan nu en dat het toen eigenlijk helemaal zo slecht nog niet was. Af en toe zou ik zelfs wel eens voor een dagje de tijd willen terugdraaien.

 

4 thoughts on “913 Tita en een quote

  1. Ik heb dat soms ook, zo nog eens terug willen gaan naar vroeger. ’t Is in zekere zin ook`jammer dat je soms bij leuke dingen er niet bij stilstaat dat ze ooit gaan stoppen. Anderzijds, moest je bij zo’n laatste keer weten dat het de laatste keer is, dan zou je er niet meer zo ongedwongen van genieten. Zoals het verstoppertje spelen met het ganse gezin vlak voor het slapengaan vroeger, de lange zalige zomers met vrienden in de Provence als tiener… Allemaal leuke herinneringen, die nooit meer terug gaan komen (of op zijn minst niet meer zoals ze toen waren) en dat is jammer.
    Maar, als ik dan zo melancholisch ben, probeer ik ook wel te denken: moest ik weer kind zijn, dan had ik een aantal fantastische, onbezorgde momenten terug, maar zou ik er evengoed een aantal zalige missen, die ik nu wél heb: met Johan uitkijken over een gletsjer, ergens in the middle of nowhere in Canada, al duikend een schildpad zien… Momenten waar ik waarschijnlijk binnen zoveel jaar ook soms zal naar terug verlangen.

Geef een reactie

