945 Tita en een spaarplan

Al een tijdje wil ik het anders doen: sparen. Momenteel betaal ik 1/3e van mijn loon als kost- en inwoon aan mijn ouders. 1/3e wordt gespaard en dat wil ik ook zo houden. 1/3e is voor effectief gebruik, maar daarvan probeer ik nog zo’n 200 euro per maand te sparen.

Dat laatste deel ging dan ook gewoon naar mijn spaarrekening. Daar kwam dan geld bij, maar op het moment dat ik een groot bedrag nodig had voor iets, had ik het gevoel dat ik aan mijn spaarcenten voor “later” of voor “mijn nestje” zat. En dat voelt niet goed. Dan spaar ik liever iets minder op die rekening en zet ik liever op een andere rekening dingen opzij voor zaken waarvan ik weet dat ik die zal moeten betalen in de nabije toekomst (oftewel dit jaar).

Ik dacht eens na over waar ik geld voor zou willen opzij zetten:
– voor vakantie (hoewel je vakantiegeld krijgt en ik liever niet boven dat geld ga voor een vakantie en er dus in principe niet echt voor moet sparen)
– voor mijn muzieklessen die mij op een jaar toch wel meer dan 500 euro kosten
– voor cadeautjes die ik in de loop van het jaar moet kopen voor verjaardagen, geboortes, huwelijken, kerst en nieuwjaar
– voor mijn pensioensparen
– voor grote aankopen (zoals een nieuwe laptop)
– voor leuke dingen voor mezelf: een boek, een cd, een uitstapje, iets gaan drinken, iets gaan eten, een tentoonstelling, een concert, een film,…

Ik rekende eens uit hoeveel ik zou moeten bijeen sparen om dat allemaal op een jaar te sparen en dat was een enorm groot bedrag: meer dan 3000 euro. En dan zijn er zeker en vast nog een heleboel dingen waar ik niet aan heb gedacht.

Al een paar keer had ik gelezen over “potjes” of “spaarpotjes” maken. Maar hier thuis een paar spaarpotten neerzetten is natuurlijk niet zo veilig. Stel dat er ingebroken wordt dan ben ik al dat geld kwijt. En om nu voor elk “potje” een andere rekening te openen vind ik niet praktisch. Zeker niet met mijn warhoofd.

Dus dacht ik nog eens na en kwam ik tot het besluit dat het cash geld dat ik in huis heb (babysitgeld en cash geld dat ik heb afgehaald of wisselgeld) in mijn “pretpot” gaat. Dat is wel degelijk geld dat ik in huis zal hebben, maar zal nooit om een groot bedrag gaan. Van dat geld mag ik dus leuke dingen doen. Maar het moet uiteraard niet op. Als er de ene maand over is, heb ik er de volgende maand nog geniet van.

Voor de andere zaken ga ik 1 gezamenlijke rekening openen waarop ik elke maand kleine bedragen ga storten. Mini-bedragen zelfs. Zodat ik het niet te hard voel in mijn portemonnee, maar ik toch aardig wat bijeen spaar. Ik ga ook in een document op mijn computer bijhouden waar ik elk bedrag voor bedoeld heb. Zo kan ik zien voor wat ik hoeveel gespaard heb. En zo hoop ik dus dat ik, op het moment dat ik een groot bedrag nodig heb, niet te veel aan mijn echte spaarcenten voor de toekomst moet zitten.

Ondertussen heb ik eens lopen nadenken over wat voor rekening ik zou openen. Een internet-rekening brengt blijkbaar meer op dan een gewone rekening. Hebben jullie daar ervaring mee? En hoe veilig zou dat zijn? Ik hoor het graag. Alle advies is welkom. En wie werkt er ook met een potjes-systeem? En hoe doen jullie dat?

8 thoughts on “945 Tita en een spaarplan

  1. Ik heb ook een internetspaarrekening. Aan dat geld kom ik maar in uiterste nood, of inderdaad voor onverwachte uitgaven. Zo heb ik daarmee het vliegtuigticket naar Canada voorgeschoten voor mijn dochter. Er zijn ook geen of veel minder kosten aan dan mijn kbc rekening. Veel succes.

  2. Wij hebben een spaarrekening waar geld zoals belastingen, verlofgeld ed op komt,…..maar wij hebben ook nog een effectenrekening waar we elke maand 250 euro op storten, dat is voor onze vakanties en daar kan je niet aan enkel als je de effecten verkoopt wat een procedure is. En ik doe ook aan pensioensparen en wij sparen elke maand ook nog extra voor de rekeningen op een aparte rekening :-), amai ingewikkeld hé,…….maar vooral dat pensioensparen is interessant, kan je niet aan en zo bouw je iets op voor later en verdeel je spaargeld in “voor later” en “geld voor iets te kopen”,……..

  3. Wauw, jij spaart veel!
    Ik doe pensioensparen en heb nog andere spaarplannetjes voor later (ik werk in de verzekeringssector, dus dat is normaal denk ik 😉 ), en ik spaar ook voor later mijn eigen stekje.
    Maar de ‘leuke dingen’ die doe ik gewoon wanneer ik er zin in heb. Zie ik leuke kleren: kopen. Zin om te gaan eten: doen. Een leuk boek: meenemen.
    Ik doe eigenlijk heel wat geld op en zou gerust een stuk zuiniger kunnne leven. Maar ik wil dat niet. Ik wil het nu ook goed hebben.

  4. Mijn systeem ken je al (zie https://lajungfraumontis.wordpress.com/2014/08/06/budgetteren-budgetteren-wie-zn-best-doet/) zijnde YNAB, ik zou niet meer zonder kunnen. Momenteel hebben wij 2 spaarrekeningen, eentje voor de langetermijn (huis) en eentje voor de kortetermijn (jaarlijkse facturen en vakantie enz). Om te weten wat ik opzij moet zetten aan budget elke maand, bv voor boodschappen of cadeautjes, ben ik gaan kijken wat we in 2014 maandelijks gemiddeld aan die postjes uitgaven. Een systeem dat voor mij goed werkt. Ik heb nog nooit zo’n goed zicht op mijn uitgaves, inkomsten en spaarbedragen gehad als nu met YNAB. Je kan het zelf ook een maand eens gratis testen als je wil http://www.youneedabudget.com/?aic=NBS7LJM
    (hoor mij hier weer schaamteloos reclame maken!)

      • Eerlijk, dat haal je eruit… Ik vond het de investering meer dan waard. Ik heb proberen zoiets na te maken in Excel maar dat werkt niet zo handig (en ik ben nochtans een groot Excel-fanaat). Maar ik kan me voorstellen dat iedereen zijn eigen systeem heeft en prefereert.

Geef een reactie

