955 Tita en 50 books: Hoe kom jij aan je boeken?

Ik probeer ongeveer wekelijks een vraag van de 50 books-reeks te beantwoorden. Deze week vraag 9.

Hoe kom jij aan je boeken?

Allereerst ga ik regelmatig naar de bibliotheek. Al van kleins af aan. In het 1e leerjaar gingen we met de klas om de 2 weken. De juf hield onze bibliotheekkaart bij. Maar al na een paar weken ging mijn mama aan de juf mijn bibliotheekkaart vragen zodat ze met mij nog eens kon gaan in de andere week, want mijn boeken waren dan altijd al uit. We mochten in het begin ook altijd maar 1 of 2 boeken meenemen maar ik zat al gauw aan 5 boeken. En omdat ik ze ook effectief uitlas, kreeg ik daar toestemming voor. Bij ons in de kleine buurtbibliotheek (niet de hoofdbibliotheek) kende de bibliothecaresse mij. En ze wist het meteen wanneer ik te laat was want dan kreeg ik direct te horen dat het lang geleden was dat ze mij gezien had. Maar ze deed dat altijd op een leuke manier want wist dan dat 1 van mijn boeken nog niet uit was geweest en ik het boek te goed vond om het al terug te brengen. De buurtbibliotheek is ondertussen opgedoekt, dus nu ga ik enkel nog naar de hoofdbibliotheek (na een tijdje beide bibliotheken te hebben gecombineerd). Soms kom ik daar wekelijks, soms ook maar 1 keer per maand.

Verder koop ik boeken in boekenwinkels. Ik vrees dat ik moet bekennen dat ik een boekenwinkel niet kan buitenstappen zonder een goed boek. Om mezelf te beschermen of eerder mijn portefeuille te beschermen stap ik daar dus niet zo vaak binnen.

Ik ben ook al een paar keer naar het Boekenfestijn geweest. Maar de laatste jaren vond ik het er niet meer zo interessant. De chicklit en lichtere boeken zijn inderdaad wel goedkoop, maar de boeken die ik graag lees en die ik de moeite vind om te kopen zijn vaak toch nog duur. Dus ik ben al een paar jaar niet meer geweest.

Twee keer per jaar doet de bibliotheek van Antwerpen een grote boekenverkoop. Daar ben ik al een aantal keer naar toe geweest. Boeken voor € 0,50 of € 1 kan ik echt niet laten liggen. En ik heb daar al een paar boeken op de kop kunnen tikken die echt de moeite zijn. Meestal ga ik er met de fiets naar toe en rijd ik met 2 bomvolle fietszakken weer naar huis.

Meestal ga ik ook wel jaarlijks naar de boekenbeurs. Maar daar beperk ik mijn inkopen serieus, want die boeken zijn niet goedkoper dan in de gewone boekenwinkel. Ik kom er meestal met maximum 3 boeken buiten. De laatste keer was ik zelfs zo flink om er geen enkel te kopen.

Sinds september heb ik ook een jaarabonnement op Elly’s Choice: een abonnement voor e-books. Ik had nog nooit boeken gelezen op mijn tablet. Ik geef ook liever geld uit aan papieren boeken en vooral aan boeken die ik echt wil hebben. Maar het Elly’s Choice-abonnement vond ik toch wel de moeite klinken. Het is helemaal niet duur. En ok, de keuze aan boeken is beperkter, maar ik heb er wel al heel leuke boeken van gelezen. Wel vooral ontspannende boeken en geen zware literatuur. Maar als tussendoortje vind ik ze geweldig. En het handige eraan is ook dat ik nu een tablet vol boeken bij mij heb. Altijd en overal. Gedaan dus met een stapel boeken meesleuren op vakantie en dus meer plek in mijn valies voor souvenirs. En ik heb ook geen boek meer in mijn handtas zitten waardoor mijn handtas gelijk propvol zit. Doordat ik dat abonnement heb en ik dus maandelijks weer 10 boeken kan downloaden, heb ik ook altijd een voorraad boeken op mijn tablet staan en voel ik eigenlijk ook niet de behoefte om nog e-boeken te downloaden via een andere site en daar voor te betalen. Waarschijnlijk was dat zonder dat abonnement wel meer het geval geweest.

Waar halen jullie jullie boeken eigenlijk?

8 thoughts on “955 Tita en 50 books: Hoe kom jij aan je boeken?

    • Nee, ik betaalde een jaarabonnement. Daarmee kan ik elke maand de 10 boeken van die maand downloaden (of minder boeken als er boeken tussen zitten die mij niet interesseren) of boeken van de afgelopen 2 maanden. Die boeken zijn dan definitief van mij en blijven dus op mijn tablet staan. Ik mag ze enkel niet doorgeven aan iemand anders. Daarom krijgen ze ook een watermerk.

  1. Ik heb nog heel wat leesvoer in de bibliotheekkast liggen, mijn ouders lezen meer en sneller dan ik.
    Verder ga ik naar de bibliotheek, koop ik af en toe een boek en ook een jaarlijks bezoek aan de boekenbeurs staat op het programma.

  2. Ik koop zelf vrij regelmatig boeken, maar ga nu ook opnieuw weer vaker naar de bib (het kost mij anders teveel ;-). Enerzijds hier in Zürich, maar dat is dan enkel voor Duitse, Engelstalige en Franse literatuur. Voor Nederlandstalige boeken en vertalingen (die ik ook in het Nederlands lees), ga ik af en toe nog naar de bib in mijn ouderlijk dorp, al moet ik dan wel zeker zijn dat ik binnen mijn uitleentermijn nog eens terugga naar België (of dat ik, zoals nu, mijn ouders ga zien op reis, zodat ik de boeken aan hen kan meegeven).
    Naar een Boekenfestijn ben ik nog nooit geweest; de Boekenbeurs is weeral een hele tijd geleden, al kocht ik daar om dezelfde reden als jij ook nooit grote hoeveelheden. Een e-reader heb ik (nog) niet, maar dat abonnement klinkt wel interessant!

  3. De bibliotheek en Standaard Boekhandel (met bons) of 2+1-actie in de Fnac, of Boekenfestijn (over 2 weken). Op vakantie durf ik ook al eens een boekenwinkel binnenstappen… en net als jij kan ik dan niet met lege handen weer naar buiten gaan!

  4. Ik kan je ook de kringwinkel aanraden. Je tikt er boeken op de kop aan 1, 2 of 5€ per stuk, afhankelijk van hoe recent ze zijn denk ik. Ik heb ook een tijd boeken geruild, dan deed ik een boek op de post en kreeg ik een ander gekozen boek in de plaats. Momenteel probeer ik in mijn leven te minimaliseren maar boeken blijven een zwak. Ik kan ze niet gemakkelijk wegdoen en koop er ook veel te gemakkelijk :p

    Op welk tablet lees jij je boeken?

    • Potverdorie, die ben ik dus helemaal vergeten in mijn lijstje te zetten: de kringwinkel. Ik vind het heerlijk shoppen daar en ik kom er altijd met (veel te) veel boeken buiten. Ik heb een Samsung-tablet.

Geef een reactie

